مدل تجاریسازی محصولات و خدمات در کشورهای در حال توسعه - مطالعه موردی: شرکتهای مستقر در پارک فناوری پردیس
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانطاها ابراهیم نظری 1 , کریم حمدی 2 , مهدی ایران نژاد پاریزی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2 - مدیر گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - گروه مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: شرکتهای کوچک و متوسط, تکنیک چند معیاره فازی, تجاری سازی, دانش بنیان, توسعه اقتصادی,
ملخص المقالة :
تا چندی پیش دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه، از تجاریسازی پژوهش، امتناع میکردند و رسالت اصلی خود را صرفاً تولید دانش بدون عطف نظر به کاربرد آن در عرصه تولید، میدانستند. اما امروزه دانشگاهها تمایل فراوانی به تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی از خود نشان دادهاند و مشاهده میشود که تجاریسازی داراییهای فکری به اهداف نهادی بسیاری از سیستمهای دانشگاهی تبدیل شده است. تجاریسازی نقش مهمی را در معرفی محصولات شرکتهای دانشبنیان به بازار به منظور تولید منافع اقتصادی ایفا میکند و با وجود رشد روزافزون شرکتهای دانشبنیان در کشور، رقابت شدید، سرعت بالای تغییرات و روندهای پیشبینی نشده در این حوزه باعث شده تا اهمیت توجه به بازاریابی نسبت به گذشته دوچندان شود. از این رو، تحقیق حاضر به اولویتبندی عوامل موثر بر فرآیند تجاریسازی محصولات در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با استفاده از تکنیک FAHP پرداخته است. در راستای دستیابی به این هدف، ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوع مرتبط با پژوهش حاضر از نظرات ۸۲ نفر از کارشناسان و خبرگان استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد عوامل وابسته به فناوری بیشترین میزان اهمیت و عوامل وابسته به فعالیتهای بازاریابی کمترین میزان اهمیت را در میان شرکتهای دانشبنیان جهت تجاریسازی محصولات را دارا میباشند.
_||_