بررسی جامعه شناختی نقش سرمایه فرهنگی خانواده ها ی ایرانی بر روی قبولی فرزندان در دانشگاه (تحقیقی پیرامون دانش جویان ورودی سال1394 دانشگاه صنعتی شریف)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - صدا و سیما / پژوهشگر و کارشناس فیلم
کلید واژه: " سرمایه اقتصادی مؤثر", "سرمایه اجتماعی", "سرمایه فرهنگی", " دیدگاه انتقادی", "نظریه میدان",
چکیده مقاله :
چکیدهخانوادههای امروزه ایرانی، برخلاف چنددههگذشته، برای رفعمسأله ورود فرزندانخودبه دانشگاهاز سالهای اولیهتحصیلیبه استفاده از گونههای مختلف سرمایه تمایل نشانمیدهند. دربررسی حاضربه شیوه پیمایشی، با کمکابزار پرسشنامهپژوهشگر ساخته(ترکیبیازسئوالات باز،نیمهباز، بستهوگویهای)و ضریبآلفای80/0با نمونهتصادفی ساده444 دانشجو(350دانشجوی دانشگاهصنعتیشریفو 94 دانشجوی دانشگاهپیامنور) ورودی سال 1394درشهر تهران، نشانمیدهد؛ بارواج پدیده ردهبندی مدارسبه دولتیو غیردولتی،و اهمیت آزمونورودی دانشگاهها، فقط بخشهای محدودیاز سهگونه سرمایهفرهنگی؛ذهنی- کالبدی (عادتوارهها)، عینیو نهادینه خانواده، درقبولی فرزنداندر دانشگاههای دولتی نقشدارد. براین اساس، درپی فرسایشو کاهش چشمگیر سرمایههای فرهنگی خانوادهها، سرمایههای اجتماعیو اقتصادی این کمبود را باید به اجبار جبرانسازند. حال آنکه پییر بوردیو در اواخر سدهبیستم میزان سرمایهفرهنگی خانوادهدر میان گروههای مختلف اجتماعیرا یگانه علت موفقیتتحصیلی فرزنداندر جامعه موردمطالعهخود میدانست. بررسیحاضر نشانمیدهد برای قبولیفرزندان خانوادههایایرانی دردانشگاه، همواره باید حداقل دوگونهاز سرمایههای (فرهنگی، اقتصادیو اجتماعی) به میزان متناسب در خانواده وجود داشتهباشدو سرمایهفرهنگی با هرمیزانی ازکم یا زیاد بهتنهایی نمیتوانددر قبولی دانشگاه، تأثیرگذارباشد کهدر نهایت گاهی ضرورتوجود راهبُرد خانوادهبرای دستیابیبه چنین موفقیتی جایگزین میگردد.واژگان اساسیخانواده امروزی- روش پیمایشی- ردهبندی مدارس مدارس- عادتواره- سرمایهفرهنگی- پی یر بوردیو- راهبٌرد.
AbstractIn spite of a few previous decades, modern Iranian families in order to eliminate the problems of their children to enter the university, from the first years of their education,have pretended the different eagerness to utilize the various types of capitals. In this study with the use of survey method with the instrument of questionnaire (with open, semi-open, closed and axiomatic questions) and the Alpha coefficient of 0/80 with the simple random sample of 444 incoming students of the year 2015(1394) in Tehran city, shows that by the school rating into public and non-public and the importance of the university entrance exams, only limited portions of three types of cultural capitals; embodied (habitus), objective and institutionalized cultural capital of the family have decisive role in sending the children into public universities. Accordingly, following the family cultural capitals' impressive erosion and decline, social and economic capitals should compensate forcefully. Whereas Pierre Bourdieu in the study of his society, believed, cultural capital as the only cause of children educational achievements at the end of the twentieth century.Key wordsModern family -Survey method -School rating -Habitus -Cultural capital -Pierre Bourdieu.
_||_