بررسی جامعه شناختی نقش سرمایه فرهنگی خانواده ها ی ایرانی بر روی قبولی فرزندان در دانشگاه (تحقیقی پیرامون دانش جویان ورودی سال1394 دانشگاه صنعتی شریف)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - صدا و سیما / پژوهشگر و کارشناس فیلم
الکلمات المفتاحية: " سرمایه اقتصادی مؤثر", "سرمایه اجتماعی", "سرمایه فرهنگی", " دیدگاه انتقادی", "نظریه میدان",
ملخص المقالة :
چکیدهخانوادههای امروزه ایرانی، برخلاف چنددههگذشته، برای رفعمسأله ورود فرزندانخودبه دانشگاهاز سالهای اولیهتحصیلیبه استفاده از گونههای مختلف سرمایه تمایل نشانمیدهند. دربررسی حاضربه شیوه پیمایشی، با کمکابزار پرسشنامهپژوهشگر ساخته(ترکیبیازسئوالات باز،نیمهباز، بستهوگویهای)و ضریبآلفای80/0با نمونهتصادفی ساده444 دانشجو(350دانشجوی دانشگاهصنعتیشریفو 94 دانشجوی دانشگاهپیامنور) ورودی سال 1394درشهر تهران، نشانمیدهد؛ بارواج پدیده ردهبندی مدارسبه دولتیو غیردولتی،و اهمیت آزمونورودی دانشگاهها، فقط بخشهای محدودیاز سهگونه سرمایهفرهنگی؛ذهنی- کالبدی (عادتوارهها)، عینیو نهادینه خانواده، درقبولی فرزنداندر دانشگاههای دولتی نقشدارد. براین اساس، درپی فرسایشو کاهش چشمگیر سرمایههای فرهنگی خانوادهها، سرمایههای اجتماعیو اقتصادی این کمبود را باید به اجبار جبرانسازند. حال آنکه پییر بوردیو در اواخر سدهبیستم میزان سرمایهفرهنگی خانوادهدر میان گروههای مختلف اجتماعیرا یگانه علت موفقیتتحصیلی فرزنداندر جامعه موردمطالعهخود میدانست. بررسیحاضر نشانمیدهد برای قبولیفرزندان خانوادههایایرانی دردانشگاه، همواره باید حداقل دوگونهاز سرمایههای (فرهنگی، اقتصادیو اجتماعی) به میزان متناسب در خانواده وجود داشتهباشدو سرمایهفرهنگی با هرمیزانی ازکم یا زیاد بهتنهایی نمیتوانددر قبولی دانشگاه، تأثیرگذارباشد کهدر نهایت گاهی ضرورتوجود راهبُرد خانوادهبرای دستیابیبه چنین موفقیتی جایگزین میگردد.واژگان اساسیخانواده امروزی- روش پیمایشی- ردهبندی مدارس مدارس- عادتواره- سرمایهفرهنگی- پی یر بوردیو- راهبٌرد.
_||_