طراحی یک مدل تحلیلی نگرش گردشگری کودکان در جهت توسعه اجتماعی از طریق سرمایههای ناملموس
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمهدی کروبی 1 , محمود ضیایی 2 , زهره محمدی 3
1 - گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
2 - گروه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
3 - گروه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: نقاشی کودکان, مطالعات کودک, نگرش کودکان به گردشگری, منافع سفر و گردشگری,
چکیده مقاله :
این مطالعه با برداشتن گامهای کیفی از یک ایده اولیه به نتایج نهایی و طراحی مدل رسیده است. این مطالعه به دنبال کشف انگیزههای ادارک شده سفر و گردشگری کودکان از طریق منافع ادراک شده آنها در سفرهای گذشته انها بوده است. روش جمع اوری دادهها ترکیبی از نقاشی موضوعی کودکان و مصاحبه کوتاه در مورد توصیف نقاشی از زبان خود کودکان میباشد. نقاشیها و متن مصاحبهها مورد تحلیل تماتیک قرار گرفتند. کودکان 9 تا 12 ساله دبستانهای دولتی و غیردولتی دخترانه و پسرانه چهار منطقه 1و3و4و12 شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند و در مجموع 107 نقاشی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل تحلیلی نقاشی کودکان در 1 فاز توصیفی و 3 فاز تحلیلی طراحی و به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل نقاشیهای کودکان، بینشی به ادراک و جهت گیری آنها نسبت به گردشگری ارائه مینماید و شروعی نوآورانه برای تحقیق "با" کودکان است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که کودکان عناصر اجتماعی فعالی در توسعه گردشگری خواهند بود.
Taking qualitative steps from an early idea to the final results, this study reached a model design. The study sought to discover the perceived motivations of travel and tourism for children through their perceived interests and benefits in their past best travels. The data collection method is a combination of children's thematic painting and a short interview about describing the painting in their own language. The paintings and the text of the interviews were analyzed with thematic content analysis. Children aged 9-12 years old girls and boys were studied in four areas of 1, 3, 4, and 12 in Tehran. Also, the sample was distributed in public and private schools in each district. Totally, 107 paintings were analyzed. The analytical model of children's drawing was designed and applied in a descriptive phase and three analytical phases. The analysis of children's paintings provides an insight into their perception and orientation towards tourism and is an innovative start for research with children.
_||_