طراحی یک مدل تحلیلی نگرش گردشگری کودکان در جهت توسعه اجتماعی از طریق سرمایههای ناملموس
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمهدی کروبی 1 , محمود ضیایی 2 , زهره محمدی 3
1 - گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
2 - گروه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
3 - گروه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: نقاشی کودکان, مطالعات کودک, نگرش کودکان به گردشگری, منافع سفر و گردشگری,
ملخص المقالة :
این مطالعه با برداشتن گامهای کیفی از یک ایده اولیه به نتایج نهایی و طراحی مدل رسیده است. این مطالعه به دنبال کشف انگیزههای ادارک شده سفر و گردشگری کودکان از طریق منافع ادراک شده آنها در سفرهای گذشته انها بوده است. روش جمع اوری دادهها ترکیبی از نقاشی موضوعی کودکان و مصاحبه کوتاه در مورد توصیف نقاشی از زبان خود کودکان میباشد. نقاشیها و متن مصاحبهها مورد تحلیل تماتیک قرار گرفتند. کودکان 9 تا 12 ساله دبستانهای دولتی و غیردولتی دخترانه و پسرانه چهار منطقه 1و3و4و12 شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند و در مجموع 107 نقاشی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل تحلیلی نقاشی کودکان در 1 فاز توصیفی و 3 فاز تحلیلی طراحی و به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل نقاشیهای کودکان، بینشی به ادراک و جهت گیری آنها نسبت به گردشگری ارائه مینماید و شروعی نوآورانه برای تحقیق "با" کودکان است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که کودکان عناصر اجتماعی فعالی در توسعه گردشگری خواهند بود.
_||_