اعتبار یابی الگوی برنامه درسی سبز برای مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیافسانه احمدی مقدم 1 , محبوبه سلیمان پورعمران 2
1 - آموزگار
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: واژگان کلیدی: الگوی برنامه درسی, برنامه درسی سبز, دانش آموزان, دوره دوم ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش: پژوهش حاضر، با هدف اعتبار یابی الگوی برنامه درسی سبز دانشآموزان دوره دوم ابتدایی انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام پذیرفت. با توجه به مضامین شناسایی شده پرسشنامهای با 73 گویه جهت اعتباریابی مدل طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات ده نفر از اساتید و صاحبنظران تأیید گردید. پایایی پرسشنامه برای مؤلفههای اهداف 89/0، محتوا 93/0، روشهای تدریس 86/0 و برای مؤلفه ارزشیابی 89/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزه برنامه درسی، اساتید علوم تربیتی، معاونان و مدیران آموزش و پرورش بود. حجم کل جامعه آماری 395 نفر مشخص گردید. نمونهگیری در این مرحله به روش خوشهای انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تأییدی) و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری کواریانس محور و نرمافزار اس پی اس اس و نرمافزار ایموس گرافیک استفاده شده است.
یافتهها: براساس نتایج تحلیل عاملی همهی مضامین با بار عاملی بالا مورد تأیید قرار گرفتند.
نتیجهگیری: برنامه درسی سبز سازگار و همگام با محیطزیست است و میتواند دانشآموزان را برای یک زندگی پایدار آماده سازد. بنابراین پیشنهاد میگردد الگوی برنامه درسی سبز با نظارت بیشتری در مدارس اجرا گردد.
Abstract The purpose of the research: The present research was conducted with the aim of validating the green curriculum model for the second year elementary school students. Research method: This research was conducted using a descriptive survey method. According to the identified themes, a questionnaire with 73 items was designed to validate the model. The content validity of the questionnaire was confirmed using the opinions of ten professors and experts. The reliability of the questionnaire was 0.89 for the components of goals, 0.93 for content, 0.86 for teaching methods and 0.89 for the evaluation component. The statistical population of the research included experts in the field of curriculum, professors of educational sciences, assistants and managers of education. The total size of the statistical population was determined to be 395 people. Sampling at this stage was done by cluster method. In order to analyze the data, confirmatory factor analysis method and covariance-based structural equation modeling approach and SPSS software and Imus graphics software were used. Findings: Based on the results of factor analysis, all themes with high factor loading were confirmed. Conclusion: The green curriculum is compatible and synchronized with the environment and can prepare students for a sustainable life. Therefore, it is suggested to implement the green curriculum model with more supervision in schools. Keywords: curriculum model, green curriculum, students, second grade