اعتبار یابی الگوی برنامه درسی سبز برای مدارس ابتدایی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیافسانه احمدی مقدم 1 , محبوبه سلیمان پورعمران 2
1 - آموزگار
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: الگوی برنامه درسی, برنامه درسی سبز, دانش آموزان, دوره دوم ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش: پژوهش حاضر، با هدف اعتبار یابی الگوی برنامه درسی سبز دانشآموزان دوره دوم ابتدایی انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام پذیرفت. با توجه به مضامین شناسایی شده پرسشنامهای با 73 گویه جهت اعتباریابی مدل طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات ده نفر از اساتید و صاحبنظران تأیید گردید. پایایی پرسشنامه برای مؤلفههای اهداف 89/0، محتوا 93/0، روشهای تدریس 86/0 و برای مؤلفه ارزشیابی 89/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزه برنامه درسی، اساتید علوم تربیتی، معاونان و مدیران آموزش و پرورش بود. حجم کل جامعه آماری 395 نفر مشخص گردید. نمونهگیری در این مرحله به روش خوشهای انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تأییدی) و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری کواریانس محور و نرمافزار اس پی اس اس و نرمافزار ایموس گرافیک استفاده شده است.
یافتهها: براساس نتایج تحلیل عاملی همهی مضامین با بار عاملی بالا مورد تأیید قرار گرفتند.
نتیجهگیری: برنامه درسی سبز سازگار و همگام با محیطزیست است و میتواند دانشآموزان را برای یک زندگی پایدار آماده سازد. بنابراین پیشنهاد میگردد الگوی برنامه درسی سبز با نظارت بیشتری در مدارس اجرا گردد.