تبیین چالشهای سیاستگذاری فرهنگی موسسات آموزش عالی در مراحل تدوین، اجرا و ارزیابی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلیرضا نصیری فیروز 1 , محمد اسکندری 2
1 - دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی و مدرس متون تخصصی، دانشگاه تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2 - دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشگاه دامغان، سمنان، ایران
کلید واژه: موانع, موسسات آموزش عالی, راهکارها, سیاستگذاری فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: سیاستگذاری فرهنگی شامل سه مرحله تدوین سیاستها، اجرای برنامهها و ارزیابی از فعالیتها است. در هر یک از مراحل موانعی وجود دارند که شناسایی و ارائه راهکار برای برطرف کردن آنها و بهبود وضعیت موجود میتواند مفید باشد. هدف این مطالعه شناسایی موانع و راهکارهای سیاستگذاری فرهنگی نظام آموزش عالی است تا زمینه شناسایی، پیشبینی، بازخورد، بهیود و ارتقا فراهم شود. روش: این مطالعه از روش کیفی و مرور نظام مند با هدف کاربردی استفاده کرد. مرور نظاممند جامعی از اسناد صورت گرفت که از پژوهشهای پایگاههای اطلاعاتی مختلف و ارجاعات مرتبط بین سالهای 1387 تا 1399 صورت گرفت. در مجموع 40 منبع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. معیارهای انتخاب اسناد، همراستایی عنوان، چکیده و محتوی با سیاستگذاری فرهنگی در آموزش عالی بود. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که موانع سیاستگذاری فرهنگی موسسات آموزش عالی را میتوان در سه مقوله اصلی به همراه زیرمولفههای مربوطه قرار داد: موانع تدوین سیاستها (موانع نظری و مطالعاتی، ضعف در مسئلهشناسی، روش شناسی و فقدان پایگاه اطلاعاتی)؛ موانع اجرای برنامهها (موانع ناشی از مجریان، موانع مالی، موانع قانونی، موانع مرتبط با منابع انسانی، موانع مرتبط با مدیریت زیر ساختها و موانع محیطی) و موانع ارزیابی فعالیتها (موانع مرتبط با دادهها، موانع سختافزاری، موانع نرمافزاری و موانع مرتبط با درک و هشیاری). نتیجهگیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این است که سیاستگذاری فرهنگی موسسات عالی نباید با نظم گفتمانی دانشگاهی حاکم بر میدان علم و دانشگاه در تضاد باشد. راهکار مفید برای دستیابی به این واقعیت، برطرف کردن موانع سیاستگذاری فرهنگی است.
Introduction and purpose of the study: Cultural policy making includes three stages of policy formulation, program implementation and evaluation of activities. In each stage, there are some barriers that identifying and giving solutions for eliminating them and improving existed condition can be useful. The purpose of this study is identifying barriers and solutions of cultural policy making in higher education institutions to provide identification, anticipation, feedback, improvement and excellence. Methodology: This study used qualitative method and systematic review with functional purpose. A comprehensive systematic review was undertaken drawn from different data bases researches and related citations between 1387 till 1399. A total sample of 40 references was analyzed. The criteria for choosing documents were, aligning topic, abstract, and content with cultural policy making in higher education. Findings: Findings of research showed that cultural policy making barriers can be put in three categories with their subcategories: Barriers of policy formulation( theoretical and study barriers, weakness in problem finding, methodology and lack of data bases); policy implementation barriers(barriers resulting from executors, financial barriers, legal barriers, barriers related with human resources, barriers related with management foundations and environmental barriers) and activity evaluation barriers(barriers related with data, hardware barriers, software barriers and barriers related with understanding and consciousness).
_||_