بررسی رابطه میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقا در سرمایه فرهنگی (مورد مطالعه: دانشآموزان پسر در دورهی دوم متوسطه ناحیه 3 اصفهان)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمهرداد صادقی 1 , عباس قائدامینی هارونی 2
1 - استادیار ،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (مسئول مکاتبات).
2 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه: مشارکت, دانش آموزان دوره دوم متوسطه, فعالیتهای فرهنگی, سرمایه فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقاء در سرمایه فرهنگی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 اصفهان انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود.جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان به تعداد 888 نفر که از بین آنها تعداد 276 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه مشارکت فرهنگی و پرسشنامه سرمایه فرهنگی بود. روایی سازه و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss23 و amos23 تحلیل شدند. یافتهها: میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقاء در سرمایه فرهنگی دانشآموزان معنادار است و بین این دو متغیر رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت. نتیجهگیری: با افزایشمیزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان میزان سرمایه فرهنگی افزایش مییابد.
Objective: The present study was conducted to investigate the relationship between participation in cultural activities and promotion in cultural capital in male high school students in District 3 of Isfahan.Methods: The present study was descriptive-correlation with the approach of structural equations. Cochran was determined and selected by stratified random sampling. The instruments used included a cultural participation questionnaire and a cultural capital questionnaire. The validity of the structures and their reliability were confirmed by Cronbach's alpha test. Data were analyzed using spss23 and amos23 software.Results: The rate of participation in cultural activities is significant with the promotion of students' cultural capital and there was a direct and significant relationship between these two variables.Conclusion: The amount of cultural capital increases with the increase of participation in the cultural activities of the male students of the second year of high school in the 3rd district of Isfahan.
باباییفرد، اسدالله (1389). توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی.
باینگانی، بهمن، کاظمی، علی (1389). بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایه فرهنگـی، فصـلنامه مطالعـات فرهنگی دانشگاه تهران.
بوردیو،پیر (1386). ذوق هنری و سرمایه فرهنگی، ترجمه لیلی مصطفوی، فصلنامه فرهنگ، شماره 30.
بیگیان، بتول (1396). بررسی رابطه بین مشارکت دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان لنجان در فعالیتهای فرهنگی و هنری با پیشگیری از گرایش آنان به الگوها و ارزشهای غربی در سال 96-95. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته امور فرهنگی - مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد خوراسگان.
پوریوسفی، حمید و بهاری حبیبه (1388). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر میزان مشـارکت زنـان در سـازمانهای غیـردولتی در 29 -شهر تبریز، مجله جامعه شناسی معاصر.
تمنا، سعید و صیدی، سمیه (1395). رابطه سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با میزان آگاهی دانشجویان از فرهنگ دانشگاهی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی.
راد، فیروز، امین مظفری، فاروق و فتاح سلمانزاده مظلومی (1390). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هوش فرهنگی مدیران دبیرستانهای تبریز، مطالعات جامعه شناسی.
رجبزاده، احمد (1381). رفتارهای فرهنگی ایرانیان، دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
رستمی، گلشن، بنیفاطمه، حسین و محمدباقر علیزاده اقدم (1389). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با میزان مشارکت اجتماعی در بین دبیران زن شاغل در آموزش و پرورش شهر میاندوآب، مطالعات جامعه شناسی.
زرندی، مرجان، نوروزی، میلاد، شریفی، احسان (1395). تبیین جامعه شناختی رابطهی سرمایه اجتماعی شهروندان با نگرش به سوء مصرف مواد مخدر، همایش ملی پیشگیری از اعتیاد، دانشگاه آزاد اسلامیواحد شاهین شهر.
سپهرنیا، رزیتا (1389). نقش سرمایه فرهنگی در مدیریت فرهنگی کشور، همایش نقش و جایگاه نوآوری در مدیریت و برنامهریزی فرهنگی.
شارعپور، محمود؛ خوشفکر، غلامرضا (1381). رابطه سرمایه فرهنگی، هویت اجتماعی جوانان، مطالعه مروری شهر تهران، فصلنامه علوم اجتماعی.
شارعپور،محمود (1383). سرمایه اجتماعی، تهران، انتشارات کویر.
صادقینیا، ابوالفضل؛ حاجیانی، ابراهیم (1396). تحلیل اثربخشی فعالیتهای فرهنگی (مطالعه موردی: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، راهبرد اجتماعی فرهنگی.
طهماسبی، سوسن (1380). الگوهای مشارکت اجتماعی در ایران، ترجمه مرجان ذکایی، مدیریت شهری.
کدیور، پروین (1390). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت.
لبیبی، محمد مهدی (1393). خانواده در قرن بیست و یکم، تهران: نشر علم.
ملاحسنی، حسین (1381). بررسی رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی و نوع دینداری در بین دانشآموزان سال سوم دبیرستان در استان گلستان (علیآباد گنبد) در سال 1381، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
ملایی، مجتبی و اسکافی، مریم (1395). تحلیل کیفی مشارکت به روش مثلثسازی (مطالعه موردی: مشارکت شهرداری مشهد با سازمانهای مردم نهاد)، مطالعات فرهنگ اجتماعی اجتماعی.
میر جلالی، حسین (1386). بررسی نقش سرمایه فرهنگی در مهندسی فرهنگی، مهندسی فرهنگی، سال 2، شماره 12.
نوابخش، مهرداد و اسمیجوشقانی، زهرا (1391). عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای دانشآموزی، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران.
نیازی، محسن (1381). تبیین موانع مشارکت اجتماعی شهر کاشان سال 1380، پایاننامه دکترای جامعهشناسی اصفهان: دانشگاه اصفهان.
_||_Escobedo, P, Allem, J, Baezconde-Garbanati, L & Unger , J (2018). Cultural values associated with substance use among Hispanic emerging adults in Southern California. Journal of addictive behaviors.
Foster, T. A (2013). An exploration of academic resilience among rural students living in poverty, unpublished doctoral dissertation, School of Education, Piedmont College.
Greenfield, B, Venner, K, Tonigan, J, Honeyestewa, M, Hubbell, H & Bluehorse, D (2018). Low rates of alcohol and tobacco use, strong cultural ties for Native American college students in the Southwest. Journal of addictive behaviors.
Harker, R (1990). Education and Cultural Capital. in Harker, R, Mahar, C. Wilkes, C (eds). An Introduction to the Work of Pierre Bourdieu: The Practice of Theory, Macmilan Press, London.
Martin, A (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual of causes. Correlates and cognate constructs. Oxford review of Education.
Martin, A. J. Colmar, S. H, Davey, L. A & Marsh, H. W (2010). Longitudinal modeling of academic buoyancy and motivation: Do the- 5 Cs hold up over time? British journal of Educational psychology.
Yunlu, D & Clapp-Smith, R (2014). Metacognition, cultural psychological capital and motivational cultural intelligence. Cross Cultural Management