تجارب کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مدیریت برداشت و دلایل ایجاد آن برمبنای رویکرد پدیدارشناسی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمهرداد صادقی 1 , اکبر اعتباریان 2 , رضا ابراهیم زاده 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
mehr.sadeghi@khuisf.ac.ir
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
Dr.eslampanah@chmail.ir
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: عوامل فرهنگی - اجتماعی, مدیریت برداشت, عوامل سازمانی, عوامل سیاسی, عوامل فردی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف توصیف و شناسایی تجارب کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مدیریت برداشت بود. روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری (2003) استفاده شد. برای روایی تحقیق از رویکردهای روایی سازه لینکلن و گوبا (2007) روایی بیرونی، روایی توصیفی، روایی تفسیری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش اصلاح شده استوتیک کولایزی کن به کارگرفته شده بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که شامل105 نفر بود و دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه عمیق با 24 نفر از کارکنان که با روش نمونهگیری هدفمند نمونهها انتخاب شده بودند، گردآوری شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل مدیریت برداشت شامل عوامل فردی مرتبط با کارکنان، عوامل فردی مرتبط با مدیر، عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی - اجتماعی، عوامل سیاسی و عوامل تعدیلگر طبقهبندی شدند و روشها و تاکتیکها نیز به دو دسته روشها و تاکتیکهای مثبت و منفی و پیامدهای سازمانی طبقهبندی شدند. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که افراد به نوعی این پدیده را تجربه کردهاند لذا اهمیت دادن به این موضوع میتواند بر روی سلامت اداری و جسم و روان کارکنان تأثیرگذار باشد بنابراین مستلزم توجه بیشتری است.
The goal of the study was to describe and identify the staff’s experiences working at the main department of culture and Islamic guidance in Esfehan province. In terms of goal, the research was an applied research and it was a qualitative research in terms of data collection method using phenomenological method. The needed data were collected via in – depth interviews with 24 participants who had been selected using purposeful samplings. The triple approach developed by Rao and Prey (2003) was used to examine the reliability of the results. Validity approaches developed by Lincoln and Guba (2007) (external validity, descriptive validity and interpretive validity) were used to test the validity of the results. The results obtained indicated that the factors of impression management consist of individual factors related to employees, individual factors related to managers, organizational factors, social – cultural factors, political factors and moderating factors, methods and tactics were classified into two groups of negative and positive methods and tactics and organizational consequences. The findings of the research indicated people have experienced this phenomenon in different ways. Hence, to pay attention to this topic could be effective on organizational health and staff’s physical and mental moods. So it requires special attention.
_||_