تجارب کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مدیریت برداشت و دلایل ایجاد آن برمبنای رویکرد پدیدارشناسی
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمهرداد صادقی 1 , اکبر اعتباریان 2 , رضا ابراهیم زاده 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
mehr.sadeghi@khuisf.ac.ir
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
Dr.eslampanah@chmail.ir
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل فرهنگی - اجتماعی, مدیریت برداشت, عوامل سازمانی, عوامل سیاسی, عوامل فردی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف توصیف و شناسایی تجارب کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مدیریت برداشت بود. روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری (2003) استفاده شد. برای روایی تحقیق از رویکردهای روایی سازه لینکلن و گوبا (2007) روایی بیرونی، روایی توصیفی، روایی تفسیری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش اصلاح شده استوتیک کولایزی کن به کارگرفته شده بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که شامل105 نفر بود و دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه عمیق با 24 نفر از کارکنان که با روش نمونهگیری هدفمند نمونهها انتخاب شده بودند، گردآوری شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل مدیریت برداشت شامل عوامل فردی مرتبط با کارکنان، عوامل فردی مرتبط با مدیر، عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی - اجتماعی، عوامل سیاسی و عوامل تعدیلگر طبقهبندی شدند و روشها و تاکتیکها نیز به دو دسته روشها و تاکتیکهای مثبت و منفی و پیامدهای سازمانی طبقهبندی شدند. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که افراد به نوعی این پدیده را تجربه کردهاند لذا اهمیت دادن به این موضوع میتواند بر روی سلامت اداری و جسم و روان کارکنان تأثیرگذار باشد بنابراین مستلزم توجه بیشتری است.
_||_