راهبردهای رسانه ای موثر بر ارتقا فرهنگ محیط زیست و منابع طبیعی
محورهای موضوعی : مرتعداریرضا خلیلی 1 , فائزه تقی پور 2 , مجتبی شاهنوشی 3 , محمد کوشافر 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
2 - استادیار گروه آموزشی مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
3 - استادیار گروه آموزشی مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
4 - استادیار گروه آموزشی آبخیزداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهینشهر، ایران.
کلید واژه: راهبرد, منابع طبیعی, فرهنگ, محیط زیست, رسانه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل راهبردهای رسانه ای، به تاثیر آنها بر ارتقا فرهنگ محیط زیست و منابع طبیعی می پردازد. بدین منظور در پارادایم تفسیری مبتنی بر روششناسی کیفی، از روش نظریه داده بنیاد رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین (1988) استفاده شده است. 31 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با صاحب نظران رسانه و محیط زیست، اساتید جامعه شناسی، فرهنگی و رسانه، کارشناسان خبره سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان انجام شد. برای ارزیابی اعتبار، مصاحبهشوندگان تفسیر مصاحبهها را تایید کردند و در پایان خلاصهای از الگوی صورتبندیشده به چند نفر از استادان، ارایه و نظرهای آنها برای اصلاح و تعدیل جمعآوری شد. راهبردهای پژوهش عبارتند از آموزش محیط زیست از کودکی، مخاطب شناسی، برگزاری جشنواره های هنری، تولید فیلم سینمایی و سریال، ایجاد گروه محیط زیست در رسانه ها، راه اندازی سرویس های چندرسانه ای، انتشار آثار تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، ایجاد کمپین، آموزش خبرنگاران، حفظ تشخص ظاهر عوامل محیط زیست و منابع طبیعی، ارتقا سواد محیط زیستی از طریق تحلیل موضوعات منابع طبیعی و محیط زیست، اصلاح تفکر وفور منابع، شخصیت سازی، تولید محتوی کیفی، مقدم بودن رسانه ملی، ارایه طرح زندگی سبز، الگودهی رفتاری کارکنان سازمان های متولی، تامین اعتبارات و حمایت از رسانه ها، ایجاد نظام ارتباطی رسانه و محیط زیست و منابع طبیعی که از مراحل کدگذاری به دست آمد. در نتیجه به کارگیری این راهبردها، پیامد الگوی رسانه ای به منظور ارتقا فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مطرح می شود. با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهاد میشود به پیدا کردن راهبردهای رسانه ای در راستای ارتقا فرهنگ محیط زیست و منابع طبیعی مردم پرداخت و بدین گونه به کاهش مشکلات زیست محیطی و افزایش رفتار زیست محیطی مسئولانهتر کمک کرد.
The aim of this study is to analyze media strategies and their effect on promoting environmental culture and natural resources. For this purpose, the data theory method of the systematic approach of Strauss and Corbin (1988) has been used in the interpretive paradigm based on qualitative methodology. 31 in-depth and semi-structured interviews were conducted with media and environmental experts, sociology, culture and media professors, experts from environmental protection organizations, forests, rangelands and watershed management, as well as experts from the General Department of Natural Resources and Watershed Management of Isfahan Province. The interviewees confirmed the interpretation of the interviews to assess the validity, and at the end, a summary of the formulated model was presented to several professors, and their opinions were collected for correction and adjustment. The main topic of the research was "Media and the promotion of environmental culture and natural resources." Research strategies include environmental education from childhood, audience studies, holding art festivals, producing movies and series, creating an environmental group in the media, launching multimedia services, highlighting the halal and haram environment in the Jurisprudence, publishing the effects of environmental and natural resources destruction, creating a campaign, educating journalists, preserving the appearance of environmental factors and natural resources, promoting environmental literacy by analyzing natural resources and environmental issues, reforming the thinking of abundant resources, characterization, production Qualitative content, prioritization of national media, presentation of green life plan, behavioral modeling of employees of responsible organizations, funding and support of media, creation of media communication system and environment and natural resources obtained from coding steps.
_||_