بررسی تاثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیبهرام خیری 1 , بهروز قاسمی 2 , وحیدرضا میرابی 3 , پویا قلی پور سنگلجی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: نظام دموکراتیک, بازاریابی, سیاست, بازاریابی سیاسی, رفتار رای دهندگان,
چکیده مقاله :
تمایل بیش از پیش دولت ها به برقراری یک نظام دموکراتیک حتی تنها در قالب کلمه جمهوری، مشارکت عامه جامعه در فرآیند انتخابات را اجتناب ناپذیر می کند. از سویی دیگر، بی تفاوتی روزافزون ملت ها نسبت به تعیین سرنوشت خویش در تمام دنیا، حکومت ها را با چالشی جدی رو به رو کرده است. لذا غالب سیاسیون برآنند تا در ابتدا جهت مشارکت در انتخابات به ایجاد انگیزه در میان عامه جامعه همت گمارند و سپس با به کارگیری تدابیری جهت تصاحب کرسی های قدرت، مورد اعتماد مردم واقع شوند. بازاریابی سیاسی از جمله مفاهیمی است که با در اختیار گذاشتن ابزارهایی به مدد فعالان حوزه سیاست آمده است. این پژوهش به بررسی تاثیر ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان از منظر نخبگان سیاسی پرداخته است. در این تحقیق ابزارهای بازاریابی سیاسی به شاخص هایی تقسیم و تاثیر شاخص ها بر رفتار رای دهندگان با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 25 پرسش مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی می باشد که به صورت میدانی انجام شده است. دانشجویان و اساتید مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته هایمدیریت و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم تحقیقات تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه 343 نفر بوده است. یافته های تحقیق، تاثیر استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی بر رفتار رای دهندگان را البته متفاوت از یکدیگر تایید می کند. لذا به نظر می رسد با عنایت به کاهش انگیزه ملت ها در فرآیند انتخاب حکام خود، یافته های پژوهش حاضر که برای اولین بار در ایران انجام گرفتهاست، می تواند در افزایش مشارکت مردم در جریان انتخابات کارساز افتد.
The increasing tendency of governments to establish democratic systems, even in the form of the word “republic”, has rendered public participation in the election process inevitable. However, the growing apathy of nations to determine their destiny throughout the world has caused a serious challenge for governments. Therefore, people are relied on to ensure the participation of the general public in elections, motivating the public in community efforts as well as entrenching and applying measures to seize power seats. Political marketing include those concepts that provide the tools which can be employed by policy activists. The traditional tools of political marketing division indicators and the impact indicators of voter behavior from the perspective of the political elites were examined in the present study using a questionnaire comprising 25 questions. In the research is applied in terms of objective, and descriptive-survey in terms of methodology (a field study). Professors, PhD and Graduate students of faculties of Management and Politics of Central Tehran Branch and Science and Research Branch of the Islamic Azad University (IAU) were chosen as the statistical community of the present study and sample size of 343 persons were selected through stratified random sampling method. Research findings indicated that the use traditional tools of political marketing have an impact on the behavior of voters as they chose a different course; these findings can practically increase people’s participation in the electoral process.