بررسی عوامل موثر بر انتخاب برند مواد شوینده از دیدگاه بانوان شهر اصفهان
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیحامد کرمیان 1 , احمدرضا شکرچی زاده 2 , ریحانه ریسمانکارزاده 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی-گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه کارشناسی ارشد مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی- گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: برند, برند ایرانی, برند خارجی, انتخاب برند, تحلیل عاملی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر، با هدف بررسی عوامل موثر در انتخاب برند مواد شوینده ایرانی(گلرنگ) و خارجی(پریل) از دیدگاه بانوان شهر اصفهان می باشد. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی _ پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق، خریداران مواد شوینده مارک های پریل و گلرنگ در بین بانوان شهر اصفهان می باشند. برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که نهایتاً 320 پرسشنامه جمع آوری شد. یافته های تحقیق نشان می دهد، 29 مولفه ی اصلی تاثیرگذار بر انتخاب برند در 8 عامل قرار گرفتند که این 8 عامل به طور کلی توانستند برای مارک گلرنگ بیش از 66 درصد و برای مارک پریل بیش از 71 درصد از علل انتخاب برند را تبیین کنند. از میان این 29 مولفه، 5 مولفه تمایز در محصول در مقایسه با سایر رقبا، قدرت شویندگی، خوشبویی، متناسب با انواع پوست، قدرت کف کنندگی برای برند گلرنگ و 7 مولفه تفاوت برند نسبت به سایر برندهای رقیب، جدید بودن نام برند، ایجاد تمایز در محصول در مقایسه با سایر رقبا، قدرت شویندگی، خوشبویی، متناسب با انواع پوست و قدرت کف کنندگی برای برند پریل در مهمترین عامل قرار گرفتند.
The present study is an investigation of the influential factors in how Isfahani women select detergent brands: Iranian (Golrang) or other (Peril)? This study is functional in purpose and descriptive-survey in methodology. The research population consists of female users of Peril and Golrang in Isfahan. Cochran formula was used to determine the population which finally amounted to 320 questionnaires. The findings reveal some 29 chief influential components which were sorted into 8 factors. These factors determine the motive of purchase for more than 66% of Golrang product and more than 71% of Peril product. Out of these 29 components, 5 were found to be the most important in selecting Golrang: distinction of product, Washing quality, aroma, compatibility with skin, the power of lathering. The most important components for Peril were: newness of name, distinction between this product and the others, washing quality, aroma, compatibility with skin, and power of lathering.