مدل تفکر انتقادی کارکنان بانک ملت مبتنی بر مؤلفههای بازاریابی داخلی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیکریم اسگندری 1 , نگین میراب خانباغی 2 , شادی عرفای جمشیدی 3 , احمد فتحی عبداللهی 4
1 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - مربی، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: تفکر انتقادی, بازاریابی داخلی, بانک ملت,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر مدل تفکر انتقادی کارکنان بانک ملت مبتنی بر مؤلفههای بازاریابی داخلی میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان بانک ملت استان آذربایجان شرقی میباشد. بر اساس اطلاعات دریافت شده از بانک ملت، تعداد آنها در فاصله زمانی انجام تحقیق، 750 نفر است. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران به تعداد 250 نفر برآورد شده است. برای انتخاب نمونه آماری از جامعه آماری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسشنامه محقق ساخته میباشد به این صورت که ابعاد متغیرهای تحقیق، شاخصبندی شده و به سؤالات پرسشنامه تبدیل شدند. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی صوری استفاده شده است؛ که پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات به دست آمده با استفاده از روشهای آماری توصیفی، تلخیص و طبقهبندی شد و به منظور پاسخ به سؤالات تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهارتهای تفکر انتقادی شامل ابعاد (مهارتهای شناختی، مهارتهای تحلیلی، مهارتهای پرسشگری، مهارتهای علمی و پژوهشی، مهارتهای برنامهریزی، مهارتهای تعامل مداری، مهارتهای انعطافپذیری و نوآوری، مهارتهای عاطفی، مهارتهای تصمیمگیری، مهارتهای قضاوتی) و بازاریابی داخلی شامل ابعاد (مشتریگرایی، توانمندسازی کارکنان، انگیزش و رضایتمندی کارکنان، ارتباطات داخلی، آموزش و توسعه، تبیین چشمانداز روشن، پاداش و تشویق، امنیت شغلی، تسهیم اطلاعات، کاهش فاصله طبقاتی در میان کارکنان) میباشد. نتایج نشان میدهد که مدل ارائه شده مورد تأیید جامعه آماری میباشد.
The purpose of this research is the critical thinking model of Bank Mellat employees based on internal marketing components. The present research is practical in terms of purpose and survey in terms of method. The statistical population of this research is the employees of Mellat Bank of East Azerbaijan province. According to the information received from Bank Mellat, their number is 750 people during the period of research. The size of the statistical sample is estimated to be 250 people based on Cochran's formula. A stratified random sampling method was used to select the statistical sample from the statistical population. The data collection tool in the current research is a researcher-made questionnaire in such a way that the dimensions of the research variables were indexed and turned into questionnaire questions. Cronbach's alpha test was used to measure the reliability of the questionnaire and the face validity method was used to measure the validity of the questionnaire. Which was given to the statistical sample after measuring its validity and reliability. After collecting the questionnaires, the obtained information was summarized and classified using descriptive statistical methods, and in order to answer the research questions, Pearson's correlation test and multiple regression were used in SPSS software. Research findings show that critical thinking skills include dimensions (cognitive skills, analytical skills, questioning skills, scientific and research skills, planning skills, interactive skills, flexibility and innovation skills, skills emotional skills, decision-making skills, judgment skills) and internal marketing including dimensions (customer orientation, employee empowerment, employee motivation and satisfaction, internal communication, training and development, explaining a clear vision, reward and encouragement, job security, information sharing , reducing the class gap among employees). The results show that the presented model is approved by the statistical community.
ابزری، م.، رنجبریان، ب.، فتحی، س. و قربانی، ح. (1388). "تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری، چشمانداز مدیریت، شماره 31، صص. 25-42.
احمدیان، د. و صائبنیا، س. (1398). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات در گروه خودروسازی سایپا"، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 12، صص. 48-58.
احمدیان، م. و سبحانینژاد، م. (1393). "بررسی رابطه میان مؤلفههای برنامه درسی پنهان با ابعاد گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان"، دو فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، دوره 21، شماره 4، صص. 87-112.
اسلامی، اس.، عباسی، ع. و بیژنی، م. (1395). "سازوکارهای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 12، شماره 2، صص. 183-196.
امانزاده، آ. و نعمان اف، م. (1394). "بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران"، فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 3، شماره 9، صص. 57-68.
انصاری رنانی، ق. و غلامی، ف. (1389). "ارائه مدل مفهومی در رابطه با نقش میانجی اعتبار مدیریت ارشد در ارتباط بین بازاریابی داخلی و نتایج کارکنان، همایش بینالمللی مدیریت فرآیندهای سازمانی"، مرکز همایشهای علمی جهاد دانشگاهی، واحد تهران، دوره 1.
ایزدی، م. و بنسبردی، ع. و معین فرد، م.ر. (1397). "تعیین سهم نسبی عملکرد کارکنان از بازاریابی داخلی (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی)"، فصلنامه پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره 10، شماره 4، صص. 77-87.
ایمانی، ص.، گسکری، ر. و قیتانی، ا. (1394). "اثر بازاریابی داخلی بر عملکرد کارکنان: اثر میانجی نوآوری سازمانی در ادارههای تابع شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری"، مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 2، صص. 315-338.
آنجفی، ف.، زراعت، ز.، سلطانمحمدی، ز.، قابچیپور، ک. و کهن، ف. (1388). "مهارت تفکر انتقادی دانشجویان فنی - مهندسی و علوم انسانی"، مجله راهبردهای آموزش، دوره 2، شماره 1، صص. 19-22.
بانشی، ع.ا.، بوستانی، ح.ر. و ذکی، م. (1398). "واکاوی ابعاد بازاریابی داخلی از منظر اسلام و سنجش رابطه آن با قصد بازدید مجدد گردشگران اماکن مذهبی"، فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره 27، شماره 1، صص. 115-140.
بختآزمای، م. و فرهنگی، ع.ا. (1396). "طراحی مدل فرهنگ تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی دانشگاه"، فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 5، شماره 2، صص. 107-124.
بنیادی نائینی، ع.، کام فیروزی، م.ح. و دهقان مشتانی، م. (1393). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی و برندسازی داخلی بر کیفیت خدمات (مطالعه موردی: یک شرکت خدماتی)"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 25، صص. 83-99.
بهنامفر، ر.، مستغاثی، م.، میرزایی، م. و راستی، ا. (1395). "رابطه ساختارشناسی دانشجویان و تفکر انتقادی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد"، دوره یازدهم، شماره 2، صص. 117-123.
بیرامی، م.، نظری، م.ع و عندلیب کورایم، م. (1390). "بررسی میزان هم نوسانی الگوهای امواج مغزی باند تتا در تفکر همگرا و تفکر واگرا"، تازههای علوم شناختی، دوره 13، شماره 2، صص. 1-8.
بیگلو، ل. و اسگندری، ک. (1395). "طراحی مدل برندکارفرما برای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر بازاریابی داخلی"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 33، صص. 117-134.
حسنقلیپور، ط.، انصاری، م. و الهی گل، ا. (1391). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی در سازمانهای خدماتی با تأکید بر نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی مطالعه پیمایشی بانک ملت شهر تهران"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، شماره 11، صص. 39-54.
رامبد، م.، رئیس کریمیان، ف. و معطری، م. (1392). "تفکر انتقادی در آموزش و یادگیری دانشجویان"، مجله علمی علوم پزشکی صدرا، دوره 1، شماره 2، صص. 113-128.
رحیمی، ح. و افتخار، ه.س. (1395). "بررسی رابطه بین مهارتهای تفکر با خلاقیت دانشجویان"، نشریه آموزش پرستاری، دوره 5، شماره 5، صص. 50-56.
زرینجوی الوار، س.، محمودی میمند، م.، آلبونعیمی، ا. و سمیعی نصر، م. (1397). "طراحی و تبیین مدل بازاریابی داخلی مناطق آزاد ایران"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8، شماره 2(29)، صص. 181-198.
سعیدنیا، ح.ر. و کشاورزپور، م.ص. (1395). "اهمیت بازاریابی داخلی و بازاریابی رابطهمند و تأثیر آنها بر عملکرد سازمانی"، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران.
سیدحسینی، س.م.، نعمتیزاده، س. و فلاح شمس، م.ف. (1401). "طراحی مدل تأثیر بازاریابی داخلی بر تصویر ذهنی کارکنان از برند سازمان (بررسی موردی بانک ملی ایران)"، ماهنامه علمی (مقاله علمی - پژوهشی) جامعه شناسی سیاسی ایران، شماره 11، صص. 1308-1328.
شیخ مونسی، ف.، بارانی، ح.ر.، خادملو، م.، شریفیان، ر.، جهانی، م. و لمسهچی، ح. (1391). "بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 90"، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 22، شماره 98، صص. 98-103.
صابری، م.ک.، سلطانی نژاد، ن.، رشید، ع.ا. و مظلوم، ج. (1397). "نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری محور کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمان"، فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، دوره 24، شمار 1(92)، صص. 81-102.
ضرابیان، ف.، زندی، ب. و عزیزی، س.م. (1395). "بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی"، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دوره 8، شماره 1، صص. 37-46.
عاطفت دوست، ع.ر.، خائف الهی، ا.ع.، فانی، ع.ا. و داناییفرد، ح. (1392). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)"، مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 4، صص. 21-42.
عبداللهی عدلیانصار، و.، فتحیآذر، ا. و عبدالهی، ل. (1393). "ارتباط تفکر انتقادی با خلاقیت، باورهای خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجو و معلمان"، فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 2، شماره 7، صص. 41-52.
غفوریان شاگردی، ا.، آیباغی اصفهانی، س. و بهبودی، ا. (1396). "بررسی تأثیرپذیری رفتار شهروندی از مدیریت برند داخلی و بازاریابی داخلی"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 1(24)، صص. 41-58.
قریب، م.، ربیعیان، م.، صلصالی، م.، حاجیزاده، ا.، صبوری کاشانی، ا. و خلخالی، ح.ر. (1388). "مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی – درمانی"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 9، شماره 2، صص. 125-135.
کاظمی، س.ز. و شاهمندی، ا. (1395). "تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد بازاریابی سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی حفظ استعدادهای سازمان و تعهد سازمانی در مدیریت شعب بانک سپه منطقه اصفهان"، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، برلین - آلمان.
کاظمی، م.، محمدکریمی، پ. و خسروی، آ. (1394). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی"، دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور - مالزی.
کوهی کوا، ز. (1394). "بررسی رابطه بین بازاریابی داخلی و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت پارس خزر)"، اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی.
محمدیپویا، ف. و صالحی، ا. (1393). "تحلیل محتوای قرآن کریم بر اساس مفهوم تفکر انتقادی"، دو فصلنامه علمی - پژوهشی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره 2، شماره 3، صص. 25-48.
معروفی، ی. و محمدینیا، ا. (1392). "دو زبانگی و رابطه آن با مهارتهای تفکر انتقادی"، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، دوره 12، شماره 45، صص. 45-60.
ملکی، ح. و حبیبیپور، م. (1386). "پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت"، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، دوره 6، شماره 19، صص. 93-108.
منصوری، ا.، شمسی، ع.، مرتضوی ورزنه، س.ح. و منصوری، م. (1395). "نقش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در یادگیری دانش آموزان"، سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، باتومی گرجستان.
مهرانی، ه. و سعیدنیا، ح.ر. (1390). "تأثیر عوامل بازاریابی داخلی و کیفیت ارائه خدمات"، فصلنامه مدیریت کسبوکار، دوره 2، شماره 10، صص 35-53.
نائیجی، م.ج. پناهیفر، ف. و اسفندیاری، ز. (1396). "تأثیر آمیخته بازاریابی داخلی بر گرایش کارآفرینانه باشگاههای فرهنگی - ورزشی: نقش میانجی فرهنگ نوآوری و قابلیتهای مدیریت دانش"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 10، شماره 2(36)، صص 375-393.
نصراصفهانی، ع.، فرخی، م. و امانی، م. (1391). "تأثیر بازاریابی داخلی بر اثربخشی کار گروهی در آموزش عالی: مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان"، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 9، صص. 41-59.
ولوی، پ.، باقرپور، س. و شهسواری، ج. (1395). "بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه"، پژوهش در برنامهریزی درسی، دوره 13، شماره 49، صص. 184-192.
یوسفی، ع.ر. و گردان شکن، م. (1390). "تفکر انتقادی"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ویژهنامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، دوره 11، شماره 9، صص. 1120-128.
یونسیفر، س.م.، صنایعی، ع. و شاهین، آ. (1391). "میزان حاکمیت مؤلفههای بازاریابی داخلی و تأثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 16، صص. 99-108.
A Facione, P., A Giancarlo, C., C Facione, N. &Gainen, J. (1995). “The Disposition Toward Critical Thinking”, Journal of General Education, Vol. 44(1), PP. 1-25.
Ahmad Azzam, Z. (2016). “Internal Marketing as A Tool for Maintaining High Quality Services Provided by Services Firms A Case of Hospitality Industry in Jordan”, International Journal of Economics, Commerce and Management United Kingdom, Vol. 4(4), PP. 380-393.
Ahmed, P. & Rafiq, M. (2003). “Commentary Internal Marketing Issues and Challenges”, European Journal of Marketing, Vol. 37(9), PP. 1177-1186.
Alamro, A. (2013). “The Impact of Internal Marketing On NPD”, Qatar University.
Alencard, S. (2010). “Internal Marketing (IM): A Literature Review and Research Propositions for Service Excellence”, BBR - Brazilian Business Review, Vol. 7(2), PP. 99-115.
Alomari, M., Falah Al-Zoubi, A. & Majed Darabseh, F. (2018). “The Impact of Factors Affecting Internal Marketing on The Quality of Health Services Provided by Public Hospitals in Amman: An Applied Study”, British Journal of Marketing Studies, Vol. 6(1), PP. 58-78.
Alperay, F. Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2015). “Relations Between Self-Leadership And Critical Thinking Skills”, Procedia - Social And Behavioral Sciences, Vol. 207, PP. 29-41.
Aybak, B. (2007). “Konu Ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarinin Eleştirel Düşünme Eğilimi Ve Düzeyine Etkisi, Ç.Ü”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 16(2), PP. 43-60.
Bellmarkloon, R. (2015). “The Impact Of Critical Thinking Disposition On Learning Using Business Simulations”, The International Journal Of Management Education, Vol. 13(2), PP. 119-127.
CălinBenea, M. (2008). “Internal Marketing and Performance in Services Organizations”, ActaTechnicaCorviniensis – Bulletin of Engineering, P: 25-30.
Cavdar, G. & Doe, S. (2012). “Learning Through writing: Teaching Critical Thinking Skills inWriting Assignments”, Political science & Politics, Vol. 45(2), PP: 298-306.
Demir, H., Usta, R. & Okan, T. (2008). “İçsel Pazarlamanin Örgütsel Bağlilik Ve İş Tatminine Etkisi, H.Ü. İktisadiVeİdariBilimlerFakültesiDergisi, Cilt 26(2), PP. 135-161.
Doğanay, A., Akbulut-Taş, M. & Erden, Ş. (2007). “Assessing University Students’ Critical Thinking Skills In The Context Of A Current Controversial Issue”, Educational Administration: Theory And Practice Fall, Issue 52, PP. 511-546.
Emir, S. (2012). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 17, PP: 34-57.
Fábián, G. (2015). “Non-Critical Thinking: What If Not Thinking?”, Procedia - Social And Behavioral Sciences, Vol. 186, PP. 699-703.
Imankhan, N. & Charakdar, S. (2013). “Analysis Of The Relationship Between Internal Marketing And Customer Focus On Employees Among Sepah Bank Branches”, European Online Journal Of Natural And Social Sciences, Vol. 2(3), PP: 2345-2354.
Ismail, W. & Sheriff, N.M. (2016). “Impact Of Internal Marketing On Job Satisfaction Among Bank Employees In Yemen, International Conference On Business And Economics”, International Conference on Business and Economics, 21-23 September, PP: 198-212.
Kanbay, Y., ASLAN, Ö., IŞIK, E. & KILIÇ, N. (2013). “Problem Solving And Critical Thinking Skills OfUndergraduate Nursing Students”, Journal Of Higher Education And Science, Vol. 3(3), PP. 244-251.
Kanbay, Y., Aslan, Ö., Işık, E., Kılıç, N., (2013). “Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Problem Çöme ve Eleştirel Düşünme Becerileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Vol. 3(3), PP. 244-251.
Koç, C. (2011). “Aktif Öğrenmenin Okuduğunu Anlama Ve Eleştirel Düşünme Üzerindeki Etkileri”, CüSosyal Bilimler Dergisi, Haziran, Vol. 35(1), PP. 28-37.
Larsson, K. (2017). “Understanding and teaching critical thinking - A new approach”, International Journal of Educational Research, Vol. 84, PP. 32-42.
Mbengo, P., More Chinakidzwa. (2014). “Internal Marketing Elements’ Influence on Employee Performance: A Case of Harare Institute of Technology in Zimbabwe”, Journal of Business Administration and Education, Vol. 5(2), PP. 191-207.
Ocak, M. &Yavuzalp Marangoz, A. (2019). “How Do Internal Marketing Activities Affect Organizational Commitment?” The Mediating Role Of Job Satisfaction, UİİİD-IJEAS, No. (24), PP. 115-130.
Özdemir, G. (2014). “HizmetİşletmelerindeİçselPazarlamaYaklaşımı, IS, GUC”, Industrial Relations and Human Resources Journal, Vol 16 (1), PP. 54-66.
Özdemir, S.M. (2005). “Assessing University Students’ Critical Thinking Skills For Some Variables”, Turk EgtimBilimleriDergisi, Vol. 3(3), PP. 297-316.
Rafiq, M. & K. Ahmed, P. (2000). “Advances In The Internal Marketing Concept: Definition”, Synthesis And Extension Journal Of Services Marketing, Vol. 14(6), PP. 449-462.
Ramos, W. (2015). “Internal Marketing (IM) Dimensions and Organizational Commitment (OC) Of Universal Banks’ Employees, Proceedings of The Second Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics”, Finance and Social Sciences (AP15Vietnam Conference), Vietnam, PP. 1-18.
Semerci, Ç. (2003). “Developing Critical Thinking Skills”, Educaüon and Science, Vol: 28(127), PP. 64-70.
ŞEN, Ü. (2009). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel DüşünmeTutumlarinin Çeşitli Değişkenler Açisindan Değerlendirilme, Zeitschrift für die Welt der Türken”, Journal of World of Turks, Vol. 1(2), PP. 69-89.
Shah, A. (2014). “Internal Marketing’s Effects on Employee Satisfaction, Productivity, Product Quality, Consumer Satisfaction and Firm Performance”, American Journal of Management Vol. 14(4), PP. 33-39.
Shin, S., Jung, D. & Soo Kim, M. (2006). “Critical Thinking Dispositions and Skills of Senior Nursing Students in Associate, Baccalaureate, And RN-To-BSN Programs”, Reprinted from The Journal of Nursing Education, Vol: 45(6), PP. 233-237.
Tümkaya, S., Aybek, B. & Aldağ, H. (2009). “An Investigation of University Students’ Critical Thinking Disposition and Perceived Problem-Solving Skills”, Eurasian Journal of Educational Research, Issue, 36, PP. 57-74.
Zarinjoio Alvar, S., Albo Naimi, E., Samiei Nasr, M. & Mahmoudi Maymand, M. (2018). “Topic: An Overview on Various Models of Internal Marketing Strategies”, International Journal of Environmental & Science Education, Vol. 13(2), PP. 131-142.
Živkovic, S. (2016). “A Model Of Critical Thinking As Animportant Attribute For Success In The 21st Century”, Procedia - Social And Behavioral Sciences, Vol. 232, PP. 102-108.
_||_
ابزری، م.، رنجبریان، ب.، فتحی، س. و قربانی، ح. (1388). "تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری، چشمانداز مدیریت، شماره 31، صص. 25-42.
احمدیان، د. و صائبنیا، س. (1398). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات در گروه خودروسازی سایپا"، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 12، صص. 48-58.
احمدیان، م. و سبحانینژاد، م. (1393). "بررسی رابطه میان مؤلفههای برنامه درسی پنهان با ابعاد گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان"، دو فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، دوره 21، شماره 4، صص. 87-112.
اسلامی، اس.، عباسی، ع. و بیژنی، م. (1395). "سازوکارهای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 12، شماره 2، صص. 183-196.
امانزاده، آ. و نعمان اف، م. (1394). "بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران"، فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 3، شماره 9، صص. 57-68.
انصاری رنانی، ق. و غلامی، ف. (1389). "ارائه مدل مفهومی در رابطه با نقش میانجی اعتبار مدیریت ارشد در ارتباط بین بازاریابی داخلی و نتایج کارکنان، همایش بینالمللی مدیریت فرآیندهای سازمانی"، مرکز همایشهای علمی جهاد دانشگاهی، واحد تهران، دوره 1.
ایزدی، م. و بنسبردی، ع. و معین فرد، م.ر. (1397). "تعیین سهم نسبی عملکرد کارکنان از بازاریابی داخلی (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی)"، فصلنامه پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره 10، شماره 4، صص. 77-87.
ایمانی، ص.، گسکری، ر. و قیتانی، ا. (1394). "اثر بازاریابی داخلی بر عملکرد کارکنان: اثر میانجی نوآوری سازمانی در ادارههای تابع شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری"، مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 2، صص. 315-338.
آنجفی، ف.، زراعت، ز.، سلطانمحمدی، ز.، قابچیپور، ک. و کهن، ف. (1388). "مهارت تفکر انتقادی دانشجویان فنی - مهندسی و علوم انسانی"، مجله راهبردهای آموزش، دوره 2، شماره 1، صص. 19-22.
بانشی، ع.ا.، بوستانی، ح.ر. و ذکی، م. (1398). "واکاوی ابعاد بازاریابی داخلی از منظر اسلام و سنجش رابطه آن با قصد بازدید مجدد گردشگران اماکن مذهبی"، فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره 27، شماره 1، صص. 115-140.
بختآزمای، م. و فرهنگی، ع.ا. (1396). "طراحی مدل فرهنگ تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی دانشگاه"، فصلنامه علمی - پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 5، شماره 2، صص. 107-124.
بنیادی نائینی، ع.، کام فیروزی، م.ح. و دهقان مشتانی، م. (1393). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی و برندسازی داخلی بر کیفیت خدمات (مطالعه موردی: یک شرکت خدماتی)"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 25، صص. 83-99.
بهنامفر، ر.، مستغاثی، م.، میرزایی، م. و راستی، ا. (1395). "رابطه ساختارشناسی دانشجویان و تفکر انتقادی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد"، دوره یازدهم، شماره 2، صص. 117-123.
بیرامی، م.، نظری، م.ع و عندلیب کورایم، م. (1390). "بررسی میزان هم نوسانی الگوهای امواج مغزی باند تتا در تفکر همگرا و تفکر واگرا"، تازههای علوم شناختی، دوره 13، شماره 2، صص. 1-8.
بیگلو، ل. و اسگندری، ک. (1395). "طراحی مدل برندکارفرما برای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر بازاریابی داخلی"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 33، صص. 117-134.
حسنقلیپور، ط.، انصاری، م. و الهی گل، ا. (1391). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی در سازمانهای خدماتی با تأکید بر نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی مطالعه پیمایشی بانک ملت شهر تهران"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، شماره 11، صص. 39-54.
رامبد، م.، رئیس کریمیان، ف. و معطری، م. (1392). "تفکر انتقادی در آموزش و یادگیری دانشجویان"، مجله علمی علوم پزشکی صدرا، دوره 1، شماره 2، صص. 113-128.
رحیمی، ح. و افتخار، ه.س. (1395). "بررسی رابطه بین مهارتهای تفکر با خلاقیت دانشجویان"، نشریه آموزش پرستاری، دوره 5، شماره 5، صص. 50-56.
زرینجوی الوار، س.، محمودی میمند، م.، آلبونعیمی، ا. و سمیعی نصر، م. (1397). "طراحی و تبیین مدل بازاریابی داخلی مناطق آزاد ایران"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 8، شماره 2(29)، صص. 181-198.
سعیدنیا، ح.ر. و کشاورزپور، م.ص. (1395). "اهمیت بازاریابی داخلی و بازاریابی رابطهمند و تأثیر آنها بر عملکرد سازمانی"، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران.
سیدحسینی، س.م.، نعمتیزاده، س. و فلاح شمس، م.ف. (1401). "طراحی مدل تأثیر بازاریابی داخلی بر تصویر ذهنی کارکنان از برند سازمان (بررسی موردی بانک ملی ایران)"، ماهنامه علمی (مقاله علمی - پژوهشی) جامعه شناسی سیاسی ایران، شماره 11، صص. 1308-1328.
شیخ مونسی، ف.، بارانی، ح.ر.، خادملو، م.، شریفیان، ر.، جهانی، م. و لمسهچی، ح. (1391). "بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 90"، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 22، شماره 98، صص. 98-103.
صابری، م.ک.، سلطانی نژاد، ن.، رشید، ع.ا. و مظلوم، ج. (1397). "نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری محور کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمان"، فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، دوره 24، شمار 1(92)، صص. 81-102.
ضرابیان، ف.، زندی، ب. و عزیزی، س.م. (1395). "بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی"، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دوره 8، شماره 1، صص. 37-46.
عاطفت دوست، ع.ر.، خائف الهی، ا.ع.، فانی، ع.ا. و داناییفرد، ح. (1392). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان)"، مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 4، صص. 21-42.
عبداللهی عدلیانصار، و.، فتحیآذر، ا. و عبدالهی، ل. (1393). "ارتباط تفکر انتقادی با خلاقیت، باورهای خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجو و معلمان"، فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 2، شماره 7، صص. 41-52.
غفوریان شاگردی، ا.، آیباغی اصفهانی، س. و بهبودی، ا. (1396). "بررسی تأثیرپذیری رفتار شهروندی از مدیریت برند داخلی و بازاریابی داخلی"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 1(24)، صص. 41-58.
قریب، م.، ربیعیان، م.، صلصالی، م.، حاجیزاده، ا.، صبوری کاشانی، ا. و خلخالی، ح.ر. (1388). "مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی – درمانی"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 9، شماره 2، صص. 125-135.
کاظمی، س.ز. و شاهمندی، ا. (1395). "تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد بازاریابی سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی حفظ استعدادهای سازمان و تعهد سازمانی در مدیریت شعب بانک سپه منطقه اصفهان"، چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، برلین - آلمان.
کاظمی، م.، محمدکریمی، پ. و خسروی، آ. (1394). "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی"، دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور - مالزی.
کوهی کوا، ز. (1394). "بررسی رابطه بین بازاریابی داخلی و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت پارس خزر)"، اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی.
محمدیپویا، ف. و صالحی، ا. (1393). "تحلیل محتوای قرآن کریم بر اساس مفهوم تفکر انتقادی"، دو فصلنامه علمی - پژوهشی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دوره 2، شماره 3، صص. 25-48.
معروفی، ی. و محمدینیا، ا. (1392). "دو زبانگی و رابطه آن با مهارتهای تفکر انتقادی"، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، دوره 12، شماره 45، صص. 45-60.
ملکی، ح. و حبیبیپور، م. (1386). "پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت"، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، دوره 6، شماره 19، صص. 93-108.
منصوری، ا.، شمسی، ع.، مرتضوی ورزنه، س.ح. و منصوری، م. (1395). "نقش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در یادگیری دانش آموزان"، سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، باتومی گرجستان.
مهرانی، ه. و سعیدنیا، ح.ر. (1390). "تأثیر عوامل بازاریابی داخلی و کیفیت ارائه خدمات"، فصلنامه مدیریت کسبوکار، دوره 2، شماره 10، صص 35-53.
نائیجی، م.ج. پناهیفر، ف. و اسفندیاری، ز. (1396). "تأثیر آمیخته بازاریابی داخلی بر گرایش کارآفرینانه باشگاههای فرهنگی - ورزشی: نقش میانجی فرهنگ نوآوری و قابلیتهای مدیریت دانش"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 10، شماره 2(36)، صص 375-393.
نصراصفهانی، ع.، فرخی، م. و امانی، م. (1391). "تأثیر بازاریابی داخلی بر اثربخشی کار گروهی در آموزش عالی: مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان"، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 9، صص. 41-59.
ولوی، پ.، باقرپور، س. و شهسواری، ج. (1395). "بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه"، پژوهش در برنامهریزی درسی، دوره 13، شماره 49، صص. 184-192.
یوسفی، ع.ر. و گردان شکن، م. (1390). "تفکر انتقادی"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ویژهنامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت، دوره 11، شماره 9، صص. 1120-128.
یونسیفر، س.م.، صنایعی، ع. و شاهین، آ. (1391). "میزان حاکمیت مؤلفههای بازاریابی داخلی و تأثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 16، صص. 99-108.
A Facione, P., A Giancarlo, C., C Facione, N. &Gainen, J. (1995). “The Disposition Toward Critical Thinking”, Journal of General Education, Vol. 44(1), PP. 1-25.
Ahmad Azzam, Z. (2016). “Internal Marketing as A Tool for Maintaining High Quality Services Provided by Services Firms A Case of Hospitality Industry in Jordan”, International Journal of Economics, Commerce and Management United Kingdom, Vol. 4(4), PP. 380-393.
Ahmed, P. & Rafiq, M. (2003). “Commentary Internal Marketing Issues and Challenges”, European Journal of Marketing, Vol. 37(9), PP. 1177-1186.
Alamro, A. (2013). “The Impact of Internal Marketing On NPD”, Qatar University.
Alencard, S. (2010). “Internal Marketing (IM): A Literature Review and Research Propositions for Service Excellence”, BBR - Brazilian Business Review, Vol. 7(2), PP. 99-115.
Alomari, M., Falah Al-Zoubi, A. & Majed Darabseh, F. (2018). “The Impact of Factors Affecting Internal Marketing on The Quality of Health Services Provided by Public Hospitals in Amman: An Applied Study”, British Journal of Marketing Studies, Vol. 6(1), PP. 58-78.
Alperay, F. Karakaya, A. & Yilmaz, K. (2015). “Relations Between Self-Leadership And Critical Thinking Skills”, Procedia - Social And Behavioral Sciences, Vol. 207, PP. 29-41.
Aybak, B. (2007). “Konu Ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarinin Eleştirel Düşünme Eğilimi Ve Düzeyine Etkisi, Ç.Ü”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 16(2), PP. 43-60.
Bellmarkloon, R. (2015). “The Impact Of Critical Thinking Disposition On Learning Using Business Simulations”, The International Journal Of Management Education, Vol. 13(2), PP. 119-127.
CălinBenea, M. (2008). “Internal Marketing and Performance in Services Organizations”, ActaTechnicaCorviniensis – Bulletin of Engineering, P: 25-30.
Cavdar, G. & Doe, S. (2012). “Learning Through writing: Teaching Critical Thinking Skills inWriting Assignments”, Political science & Politics, Vol. 45(2), PP: 298-306.
Demir, H., Usta, R. & Okan, T. (2008). “İçsel Pazarlamanin Örgütsel Bağlilik Ve İş Tatminine Etkisi, H.Ü. İktisadiVeİdariBilimlerFakültesiDergisi, Cilt 26(2), PP. 135-161.
Doğanay, A., Akbulut-Taş, M. & Erden, Ş. (2007). “Assessing University Students’ Critical Thinking Skills In The Context Of A Current Controversial Issue”, Educational Administration: Theory And Practice Fall, Issue 52, PP. 511-546.
Emir, S. (2012). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 17, PP: 34-57.
Fábián, G. (2015). “Non-Critical Thinking: What If Not Thinking?”, Procedia - Social And Behavioral Sciences, Vol. 186, PP. 699-703.
Imankhan, N. & Charakdar, S. (2013). “Analysis Of The Relationship Between Internal Marketing And Customer Focus On Employees Among Sepah Bank Branches”, European Online Journal Of Natural And Social Sciences, Vol. 2(3), PP: 2345-2354.
Ismail, W. & Sheriff, N.M. (2016). “Impact Of Internal Marketing On Job Satisfaction Among Bank Employees In Yemen, International Conference On Business And Economics”, International Conference on Business and Economics, 21-23 September, PP: 198-212.
Kanbay, Y., ASLAN, Ö., IŞIK, E. & KILIÇ, N. (2013). “Problem Solving And Critical Thinking Skills OfUndergraduate Nursing Students”, Journal Of Higher Education And Science, Vol. 3(3), PP. 244-251.
Kanbay, Y., Aslan, Ö., Işık, E., Kılıç, N., (2013). “Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Problem Çöme ve Eleştirel Düşünme Becerileri”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Vol. 3(3), PP. 244-251.
Koç, C. (2011). “Aktif Öğrenmenin Okuduğunu Anlama Ve Eleştirel Düşünme Üzerindeki Etkileri”, CüSosyal Bilimler Dergisi, Haziran, Vol. 35(1), PP. 28-37.
Larsson, K. (2017). “Understanding and teaching critical thinking - A new approach”, International Journal of Educational Research, Vol. 84, PP. 32-42.
Mbengo, P., More Chinakidzwa. (2014). “Internal Marketing Elements’ Influence on Employee Performance: A Case of Harare Institute of Technology in Zimbabwe”, Journal of Business Administration and Education, Vol. 5(2), PP. 191-207.
Ocak, M. &Yavuzalp Marangoz, A. (2019). “How Do Internal Marketing Activities Affect Organizational Commitment?” The Mediating Role Of Job Satisfaction, UİİİD-IJEAS, No. (24), PP. 115-130.
Özdemir, G. (2014). “HizmetİşletmelerindeİçselPazarlamaYaklaşımı, IS, GUC”, Industrial Relations and Human Resources Journal, Vol 16 (1), PP. 54-66.
Özdemir, S.M. (2005). “Assessing University Students’ Critical Thinking Skills For Some Variables”, Turk EgtimBilimleriDergisi, Vol. 3(3), PP. 297-316.
Rafiq, M. & K. Ahmed, P. (2000). “Advances In The Internal Marketing Concept: Definition”, Synthesis And Extension Journal Of Services Marketing, Vol. 14(6), PP. 449-462.
Ramos, W. (2015). “Internal Marketing (IM) Dimensions and Organizational Commitment (OC) Of Universal Banks’ Employees, Proceedings of The Second Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics”, Finance and Social Sciences (AP15Vietnam Conference), Vietnam, PP. 1-18.
Semerci, Ç. (2003). “Developing Critical Thinking Skills”, Educaüon and Science, Vol: 28(127), PP. 64-70.
ŞEN, Ü. (2009). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eleştirel DüşünmeTutumlarinin Çeşitli Değişkenler Açisindan Değerlendirilme, Zeitschrift für die Welt der Türken”, Journal of World of Turks, Vol. 1(2), PP. 69-89.
Shah, A. (2014). “Internal Marketing’s Effects on Employee Satisfaction, Productivity, Product Quality, Consumer Satisfaction and Firm Performance”, American Journal of Management Vol. 14(4), PP. 33-39.
Shin, S., Jung, D. & Soo Kim, M. (2006). “Critical Thinking Dispositions and Skills of Senior Nursing Students in Associate, Baccalaureate, And RN-To-BSN Programs”, Reprinted from The Journal of Nursing Education, Vol: 45(6), PP. 233-237.
Tümkaya, S., Aybek, B. & Aldağ, H. (2009). “An Investigation of University Students’ Critical Thinking Disposition and Perceived Problem-Solving Skills”, Eurasian Journal of Educational Research, Issue, 36, PP. 57-74.
Zarinjoio Alvar, S., Albo Naimi, E., Samiei Nasr, M. & Mahmoudi Maymand, M. (2018). “Topic: An Overview on Various Models of Internal Marketing Strategies”, International Journal of Environmental & Science Education, Vol. 13(2), PP. 131-142.
Živkovic, S. (2016). “A Model Of Critical Thinking As Animportant Attribute For Success In The 21st Century”, Procedia - Social And Behavioral Sciences, Vol. 232, PP. 102-108.