طراحی مدل کیفی بازاریابی کار آفرینانه در بانکداری شرکتی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمهدی کاسه گرها 1 , محمد جواد تقی پوریان 2 , جواد گیلانی پور 3 , مهران مختاری 4
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه: بانکداری شرکتی, بازاریابی نوین, بازاریابی کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق مطالعه نظاممند بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی جهت مشخص کردن عوامل و موانع مؤثر و مؤلفههای بازاریابی کارآفرینانه در بانکداری شرکتی میباشد. میباشد. پژوهش حاضر ازنظر رویکردکیفی و از نظر چگونگی تحلیل دادهها توصیفی - اکتشافی با روش فراترکیب میباشد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه (نیمه ساختاریافته) است. جامعه آماری مشتمل بر خبرگان بانک به ویژه افرادی که در زمینه بازاریابی کارآفرینانه تخصص و دانش کافی دارند میباشد. در این پژوهش اعضاء پنل خبرگان با استفاده از رویکرد نمونهگیری گلوله برفی گزینش گردیدند؛ کدهای کلیدی پس از مطالعه و استخراج با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون با استفاده از نرمافزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد مؤلفهها و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه شامل: بازار محوری، مدیریت ریسک، تمایز، خصوصیات کارآفرین، فرصتگرایی، نوآوری، مشتریگرایی، شبکهسازی و ارزشمداری بودند. عوامل مؤثر شامل دو مؤلفه اصلی عوامل داخلی (آشفتگی محیط، مشکلات دولتی، سهم بازار محدود، عدم تعهد مشتری، تغییر فناوری، و مشکلات بازار) و عوامل خارجی (چالشهای مدیریتی، موانع انسانی، کمبود منابع، و محدودیتها) و موانع شامل دو مؤلفه اصلی، عوامل داخلی (ذهنیتگرایی کارآفرینانه، ساختار سازمانی، فرهنگ، مدیریت دانش و هوش هیجانی) و عوامل خارجی (برندسازی، بازاریابی نوین، و بهبود ارتباطات) طبقهبندی شدند.
The purpose of this research is to systematically study entrepreneurial marketing in corporate banking in order to determine the effective factors and barriers and components of entrepreneurial marketing in corporate banking. is. The current research is descriptive-exploratory in terms of qualitative approach and in terms of how to analyze the data with meta-composite method. The tool used in this research is interview (semi-structured). The statistical population consists of bank experts, especially people who have sufficient expertise and knowledge in the field of entrepreneurial marketing. In this research, the members of the expert panel were selected using a snowball sampling method; Key codes were analyzed after studying and extracting them using thematic analysis approach using MAXQDA software. The results showed that the components and dimensions of entrepreneurial marketing include: market-oriented, risk management, differentiation, entrepreneur characteristics, opportunism, they were innovation, customer orientation, networking and value orientation. Effective factors include two main components of internal factors (environmental disturbance, government problems, limited market share, lack of customer commitment, technological change, and market problems) and external factors (management challenges, human barriers, lack of resources, and restrictions) and barriers include Two main components, internal factors (entrepreneurial mentality, organizational structure, culture, knowledge management and emotional intelligence) and external factors (branding, new marketing, and communication improvement) were classified.
ازکیا، م. و توکلی، م. (1385). "فراﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ در ﺳﺎزﻣﺎنهای آموزشی"، فصلنامه علوم اجتماعی، 27، 1-26.
امینی، ع.ر.، دولتشاه، پ. و فتاحی، ح.ر. (1396). "سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه و نقش میانجی تسهیم دانش"، مدیریت سرمایه اجتماعی، 4(4)، 547-569.
ﺣﻤﻴﺪیزاده م.ر.، ﭘﺸﺎآﺑﺎدی، م.، ﻋﻄﺎﻳﻲ، م. و ﺣﻴﺎﺗﻲ، ب. (1394). "ﺑﺮرﺳﻲ اﻟﮕﻮﻳﻲ ﻛﻤﻲ از اﺛﺮ اﺑﻌﺎد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﭼﺎﺑﻜﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ (ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: ﻣﺮاﻛﺰ آﻣﻮزﺷﻲ ﺧﺼﻮﺻﻲ)"، ﻓﺼﻠﻨﺎمه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، 3(7)، 601-620.
خدادادحسینی، س.ح.، گلاب، ا.م. و یداللهی، ج. (1393). "طراحی مدل فرآیندی برندسازی کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی"، فصلنامه مدیریت برند، 1(1)، 13-44.
خزائی پول، م.، تاجزاد نمین، ا.، ضرغام برجنی، ح. و کروبی، م. (1398). "بازاریابی کارآفرینانه هتلداری در ج. ا. ا. یک مدلی کاربردی"، مطالعات مدیریت گردشگری، 14(46)، 1-46.
خزایی کوهپر، م.، تقیپوریان، م.ج.، علیخانی، ر. و کیاکجوری، د. (1400). "بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی: توسعه مدل با رویکرد آمیخته"، مدیریت بازاریابی، 16(50)، 43-63.
دهقان، آ.، تقیپوریان، م.ج.، نظرپور، س. و گرجی، م. (1401). "اصالت برند در صنعت درمان و سلامت: واکاوی پیشایندها و پیامدها و ابعاد با رویکرد کیفی"، مدیریت بازاریابی، 17(54)، 25-67.
رضائی، ر.ا.، منگلی، ن. و صفا، ل. (1395). "اﺛﺮ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﮔﺮاﯾﺶ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺴﺐوﮐﺎرﻫﺎی گلخانهای در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺟﯿﺮﻓﺖ"، ﻋﻠﻮم ﺗﺮوﯾﺞ و آﻣﻮزش ﮐﺸﺎورزی اﯾﺮان، 13(1)، 195-210.
رضائی، ر.ا.، منگلی، ن. و صفا، ل. (1394)، "بررسی مفهوم و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه و تأثیر آن در کسبوکارهای کوچک و متوسط"، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2(2)، 1-16.
رضوی، م.، خدادادحسینی، ح.، آذر، ع. و احمدی، پ. (1388). "بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی در بنگاههای کارآفرین ایرانی بخش صنایع غذایی"، توسعه کارآفرینی، 2(5)، 31-55.
رضوی، م.، خدادادحسینی، ح.، آذر، ع. و احمدی، پ. (1388). "تأملی بر مبانی پارادایمیک و پارادایم نگاری در مطالعات میان رشتهای"، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 2(1)، 119-147.
سیدجوادین، س.ر.، مقیمی، س.م. و سیدامیری، ن. (1394). "بازاریابی کارآفرینانه کسبوکارهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات با رویکرد نظریه زمینهای کلاسیک"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، 7(1)، 101-125.
ﺻﻔﺮی، ع. و ﻗﺮه ﺑﺎﺷﻠﻮﻧﻲ، ر. (1393). "بررسی رابطه ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﻧﻮآوری (ﻣﻮردی ﻣﻄﺎلعه: ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻓﻌﺎل در ﺳﻪ ﺻﻨﻌﺖ اﺗﻮﻣﺎﺳﻴﻮن ﺻﻨﻌﺘﻲ، ﻣﺨﺎﺑﺮات و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، راﻳﺎﻧﻪ و ﺗﺠﻬﻴﺰات دﻳﺠﻴﺘﺎل)"، ﻓﺼﻠﻨﺎمه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، 4(6)، 809-826.
طغرائی، م.ت. و رضوانی، م. (1391). "ﻧﮕﺎﺷﺖ ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪﻫﺎی ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻮﭼﻚﻫﺎی"، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﻮﻳﻦ، 2(3)، 87-106.
طغرایی، م.ت.، مبارکی م.ح.، رضوانی، م. و یدالهی فارسی، ج. (1395). "طراحی و تبیین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای خلاق هنری، مورد مطالعه: صنایع خلاق"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 6(22)، 37-52.
عباسی، ل.، شریفزاده، م.ش.، عبدالهزاده، غ.ح. و محبوبی، م.ر. (1396). "سازوکار بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی: رویکرد ویژه به برندسازی"، مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 4(14)، 73-86.
کاکایی، ح.، دهقان نجمآبادی، ع.، فتوحیزاده، م. و اسدزاده، ع.ر. (1400). "بررسی نقش بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد نوآورانه: اثر میانجیگری سرمایه انسانی (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)"، مدیریت بازاریابی، 16(53)، 51-67.
کوسه غراوی، ش. و صفاریان همدانی، س. (1398). "طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته"، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 12(1)، 121-140.
الهدادی، م. و تاجزاده نمین، ا.، ایراندوست، م. و سلطانپناه، ه. (1397). "طراحی اکوسیستم بازاریابی کارآفرینانه دیجیتال برای خردهفروشیهای اینترنتی ایران"، دو فصلنامه مطالعات مصرفکننده، 5(2)، 135-154.
ﻣﻌﻄﻮﻓﻲ، ع.ر. (1397). "ﺑﺮرﺳﻲ رواﺑﻂ دروﻧﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ در ﺗﻌﺎوﻧﻲﻫﺎی ﻛﺸﺎورزی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دﻳﻤﺘﻞ ﻓﺎزی"، ﺗﻌﺎون و کشاورزی، 7(25)، 1-40.
ملکی مینباش رزگاه، م. و شرفی، و. (1395). "شناسایی و دستهبندی ذهنیت کارآفرینان در مورد بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از مدل کیو"، توسعه کارآفرینی، 9(3)، 533-551.
طغرایی، م.ت.، رضوانی، م. و مبارکی، م.ح. (1395). "طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای فرهنگی - هنری"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 9(3)، 473-491.
Amjad, T., Rani, S. & Saatar, S. (2020). “Entrepreneurial Marketing Theory: Current Developments and Future Research Directions”, Seisense Journal of Management, 3(1). 27-46.
Azar, A., Zahedi, Sh. & Amirkhani, T. (2011). “A Model for Implementing Performancebased Budget: A System Dynamics Approach”, Iranian journal of management sciences, 5, 29-54. (In Persian)
Bäckbro, J. & Nyström, H. (2006). “Entrepreneurial marketing: Innovative value creation, MA Thesis”, JÖNKÖPING International Business School.
Bageri, A. (1398). “Difference in corporate banking with traditional banking”, Banker journal, 2-5.
Becherer, R.C., Helms, M. & Mcdonalds J. (2012). “The effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs”, Journal of Entrepreneurship, 15(1-2), 7-12.
Becherer, R.C., Haynes, P. & Helms, M.M. (2008). “An exploratory investigation of entrepreneurial marketing in SMEs: the influence of the owner/operator”, Journal of Business and Entrepreneurship, 20(2), 44-63.
Capon, N., Farley, J.U., Lehmann, D.R. & Hulbert, J.M. (1992). “Profiles of product innovators among large US manufacturers”, Management Science, 38, 57-169.
Carson, D. & Gilmore, A. (2005). “Entrepreneurial marketing by networking”, New England Journal of Entrepreneurship, 14(5), 127-138.
Carson, D., Cromie, S., McGowan, P. & Hill, J. (1995). “Marketing and Entrepreneurship in SMEs: An Innovative Approach (Vol. 1), London: Prentice Hall.
Chaston, I. (2002). “Entrepreneurial Marketing: Competing by Challenging Conventions”, New York, NY USA: Palgrave Publishers.
Christina, M. (2021). “Retail Banking vs. Corporate Banking: What's the Difference?”, Investopedia.
Collinson, E. (2002). “Editorial: The Marketing/Entrepreneurship Interface”, Journal of Marketing Management, 18(4), 337-340.
Collinson, E. & Shaw, E. (2001). “Entrepreneurial Marketing- a Historical Perspective on Development and Practice”, Management decision, 39/9, 761-766.
Dehghan Nayeri, M., Kazaei, M. & Alinasab Imani, F. (2018). “Critical Systems Heuristics (CSH) to Deal with Stakeholders' Contradictory Viewpoints of IranPerformance Based Budgeting System”, Journal of Industrial Management, 10(3), 429-454.
Diana (Moh’d Adnan) H., Tareq N, H. & Sultan Mohammed, F. (2020). “How can entrepreneurial marketing promote the entrepreneurship culture in an organization: case of banking sector in Jordan”, Innovative Marketing, 16(1), 29-42.
Eggers, F., Hansen, D.J. & Davis, A.E. (2012). “Examining the relationship between customer and entrepreneurial orientation in nascent firms”, International Entrepreneurship and Management Journal, 8(2), 203-222.
Finfgeld Connett, D. (2006). “Meta synthesis of presence in nursing”, Journal of Advanced Nursing, 55(6), 708-714.
Finfgeld, D.L. (2003). “Meta synthesis: The state of the artso far”, Qualitative Health Research, 13, 893-904.
Foo, M.D., Uy, M.A. & Baron, R.A. (2009). “How do feelings influence effort? An empirical study of entrepreneurs’ affects and venture effort”, Journal of Applied Psychology, 94(4), 1086-1094.
Franco, M., De Fatima Santos, M., Ramalho, I. & Nunes, C. (2014). “An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs”, journal of small business and enterprise development, 21(2), 265-283.
Gabrielsson, P. & Gabrielsson, M. (2013). “A dynamic model of growth phases and survival in international business-to-business new ventures: The moderating effect of decision-making logic”, Industrial Marketing Management, 42(8), 1357-1373.
Gilmore, A. (2011). “Entrepreneurial and SME marketing”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2), 137‐145.
Hills, G. & Hultman, C. (2005). “Marketing, Entrepreneurship and SMES: Knowledge and education revisite”, January.
Hills, G.E. & Hultman, C.M. (2011). “Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing”, Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1-10.
Hills, G.E., Hultman, C.M. & Miles, M.P. (2008). “The evolution and development of entrepreneurial marketing”, Journal of Small Business Management, 46(1), 99-112.
Hills, G.E. & Hultman, C. (2013). “Entrepreneurial marketing: conceptual and empirical research opportunities”, Entrepreneurship Research Journal, 3(4), 437-448.
Ionita, D. (2012). “Entrepreneurial marketing: a new approach for challenging times”, Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 7(1), 131-150.
Ismail, M., Zainol, F.A., Daud, W.N.W., Rashid, N. & Afthanorhan, A. (2018). “Application of Entrepreneurial Marketing to the Marketing Mix: Why it Matters to SMEs in Malaysia?”, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(12), 850-865.
Joghee, S. & Roy Dubey, A. (2018). “Performance Measurement in Entrepreneurial Marketing”, The Journal of Human Resource and Adult Learning, 14(1), 77-84.
Jones, R. & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration”, International Small Business Journal, 29(1), 25-36.
Jones, R., Suoranta, M. & Rowley, J. (2013). “Entrepreneurial marketing: a comparative study”, The Service Industries Journal, 33(7-8), 705-719.
Kocak, A. & Abimbola, T. (2009). “The effects of entrepreneurial marketing on born global performance”, International Marketing Review, 26(4/5), 439-452.
Kurgun, H., Bagiran, D., Ozeren, E. & Maral, B. (2011). “Entrepreneurial Marketing-The Interface between Marketing and Entrepreneurship: A Qualitative Research on Boutique Hotels”, European Journal of Social Sciences, 3, 340-357.
Maritz, A., Frederick, H. & Valos, M. (2010). “A discursive approach to entrepreneurial marketing: integrating academic and practice theory”, Small Enterprise Research, 17(1), 74-86.
Martin, M.D. (2009). “The entrepreneurial marketing mix”, Qualitative Market Research, 12(4), 391-403.
Abbasi, M., Ahsani, G., Heydari, M. & Danai, H. (2016). “TheRole of corporate banking profitability in theportfolio of banking services”, International Journal of Humanities and Culturalstudies, 247-255.
McDougall, Patricia P. (2003). “Some Fundamental Issues in International Entrepreneurship”, Submitted to: Entrepreneurship Theory & Practice, July.
Midgley, G. & Pinzon, L. (2011). “Boundary critique and its implications forconflict prevention”, Journal of the -7Operational Research Society, 62, 1543-1554.
Miller, D. & P.H. Friesen (1983). “Innovation Conservative and Entrepreneurial Firms: Two Models of Strategic Momentum”, Strategic Management, 3(1), 1-25.
Mohammadi, R., Inanloo, F., Mostoufi, P. & Jafarnejad, F. (1392). “Orporate bankingprovides diverse customer needs for the country's economic growth”, Partow Journal of Bank mellat, 85, 18-48.
Moore, D.A. & Healy, P.J. (2008). “The trouble with overconfidence”, Psychological Review, 115(2), 502-517.
Morris, M.H., Schindehutte, M. & LaForge, R.W. (2002). “Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives”, Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19.
Morris, M.H. & Kurato, D. (2001). “Corporate Entrepreneurship: Entrepreneurial Development Inside Organization”, Dallas: Harcourt.
Morris, S.C. (2011). “Entrepreneurial marketing: A strategy for the twenty-first century?”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2), 110-119.
Mtigwe, B. (2006). “Theoretical Milestones in International Business: The Journey to International Entrepreneurship Theory”, Springer Science, Business Media, LLC.
Johan, B. & Hampus, N. (2006). “Entrepreneurial Marketing Innovative value creation”, Master’s thesis within Business Administration, Jönköping International Business School Jönköping University.
Rabeti, R. (1394). “Corporate Banking and Customer Value”, Top Organizer, 110, 52-60.
Ramos, S.V. (2016). “Entrepreneurial Marketing: A Historical Exploration and Implications for Practice”, Selected Honors Theses. 46.
Ramsey, E. & Patrick, I. (2006). “E’ Entrepreneurial SMEs: An Irish Study of Micro and Macro Influences”, Journal of Int Entreprship, 3, 317-332.
Ren, S., Eisigerich, B. & Tsai, H. (2015). “How do marketing, research and development capabilities, and degree of internationalization synergistically affect the innovation performance of small and mediumsized enterprises (SMEs)? A panel data study of Chinese SMEs”, International Business Review, 24, 642-651.
Rezvani, M. & Khazaei, M. (2013). “Prioritization of entrepreneurial marketing dimensions: A case of in higher education Institutions by using entropy”, International Journal of Information, Business and Management, 4(12), 297-306.
salek Moghadam, A., Mohammadian, M., Nasehifar, V., Taghavifard, M. (2022). “Presenting a pattern of factors affecting digital corporate banking in commercial banks by qualitative approach”, Commercial Surveys, 20(115), 45-66.
Sandelowski, M. & Barros, J. (2007). “Handbook for Synthesizing Qualitative Research”, Springer publishing company Inc.
Schindehutte, M. & Morris, M. (2010). “Entrepreneurial marketing strategy: Lessons from the red Queen”, International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 11(1), 75-95.
Shaw, E. (2004). “Entrepreneurial Marketing: The Growth of Small Firms in the New Economic Era”, International Small Business Journal, London, 22(1), 110-113.
SHivaei Kajori, M. (1393). “Examine the expectations of Mellat Bank's corporatecustomers” Master's Thesis, MBA Management, Campus Alborz University ofTehran.
Sinkovics, R.R. (2005). “Analysing Textual Data in International Marketing Research”, An International Journal, 8(1), 9-38.
Ulrich, W, (1987). “Critical Heuristics of Social Planning: A New Approach to Practical Philosophy, European Journal of Operational Research, 31, 276-283.
Wales, W.J., Parida, V. & Patel, P.C. (2013). “Research notes and commentaries too much of a good thing? Absorptive capacity, firm performance, and the moderating role of entrepreneurial orientation”, Strategic Management Journal, 633, 622-633.
Yükselen, C., Koçak, A. & Oflazoğlu, S. (2008). “Pazar yönlülük kavramındaki yeni yaklaşımlar: girişimcilik perspektifinden ele alınışı”. 13. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 10-20.
Zhang, M. (2007). “International Entrepreneurial Capability: A Comparison Between Born Global Firms and Traditional Exporters in China”, Submitted to the Fourth Annual JIBS/AIB Paper Development Workshop.
Zimmer, L. (2006). “Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts”, Journal of Advanced Nursing, 53(3), 311-318.
Zontanos, G. & Anderson, A.R. (2004). “Relationships, marketing and small business: an exploration of links in theory and practice”, Qualitative market research: an international journal, 7(3), 228-236.
_||_
ازکیا، م. و توکلی، م. (1385). "فراﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ در ﺳﺎزﻣﺎنهای آموزشی"، فصلنامه علوم اجتماعی، 27، 1-26.
امینی، ع.ر.، دولتشاه، پ. و فتاحی، ح.ر. (1396). "سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه و نقش میانجی تسهیم دانش"، مدیریت سرمایه اجتماعی، 4(4)، 547-569.
ﺣﻤﻴﺪیزاده م.ر.، ﭘﺸﺎآﺑﺎدی، م.، ﻋﻄﺎﻳﻲ، م. و ﺣﻴﺎﺗﻲ، ب. (1394). "ﺑﺮرﺳﻲ اﻟﮕﻮﻳﻲ ﻛﻤﻲ از اﺛﺮ اﺑﻌﺎد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﭼﺎﺑﻜﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ (ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: ﻣﺮاﻛﺰ آﻣﻮزﺷﻲ ﺧﺼﻮﺻﻲ)"، ﻓﺼﻠﻨﺎمه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، 3(7)، 601-620.
خدادادحسینی، س.ح.، گلاب، ا.م. و یداللهی، ج. (1393). "طراحی مدل فرآیندی برندسازی کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی"، فصلنامه مدیریت برند، 1(1)، 13-44.
خزائی پول، م.، تاجزاد نمین، ا.، ضرغام برجنی، ح. و کروبی، م. (1398). "بازاریابی کارآفرینانه هتلداری در ج. ا. ا. یک مدلی کاربردی"، مطالعات مدیریت گردشگری، 14(46)، 1-46.
خزایی کوهپر، م.، تقیپوریان، م.ج.، علیخانی، ر. و کیاکجوری، د. (1400). "بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی: توسعه مدل با رویکرد آمیخته"، مدیریت بازاریابی، 16(50)، 43-63.
دهقان، آ.، تقیپوریان، م.ج.، نظرپور، س. و گرجی، م. (1401). "اصالت برند در صنعت درمان و سلامت: واکاوی پیشایندها و پیامدها و ابعاد با رویکرد کیفی"، مدیریت بازاریابی، 17(54)، 25-67.
رضائی، ر.ا.، منگلی، ن. و صفا، ل. (1395). "اﺛﺮ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﮔﺮاﯾﺶ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺴﺐوﮐﺎرﻫﺎی گلخانهای در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺟﯿﺮﻓﺖ"، ﻋﻠﻮم ﺗﺮوﯾﺞ و آﻣﻮزش ﮐﺸﺎورزی اﯾﺮان، 13(1)، 195-210.
رضائی، ر.ا.، منگلی، ن. و صفا، ل. (1394)، "بررسی مفهوم و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه و تأثیر آن در کسبوکارهای کوچک و متوسط"، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2(2)، 1-16.
رضوی، م.، خدادادحسینی، ح.، آذر، ع. و احمدی، پ. (1388). "بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی در بنگاههای کارآفرین ایرانی بخش صنایع غذایی"، توسعه کارآفرینی، 2(5)، 31-55.
رضوی، م.، خدادادحسینی، ح.، آذر، ع. و احمدی، پ. (1388). "تأملی بر مبانی پارادایمیک و پارادایم نگاری در مطالعات میان رشتهای"، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 2(1)، 119-147.
سیدجوادین، س.ر.، مقیمی، س.م. و سیدامیری، ن. (1394). "بازاریابی کارآفرینانه کسبوکارهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات با رویکرد نظریه زمینهای کلاسیک"، فصلنامه مدیریت بازرگانی، 7(1)، 101-125.
ﺻﻔﺮی، ع. و ﻗﺮه ﺑﺎﺷﻠﻮﻧﻲ، ر. (1393). "بررسی رابطه ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ و ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ از ﻃﺮﻳﻖ ﻧﻮآوری (ﻣﻮردی ﻣﻄﺎلعه: ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻓﻌﺎل در ﺳﻪ ﺻﻨﻌﺖ اﺗﻮﻣﺎﺳﻴﻮن ﺻﻨﻌﺘﻲ، ﻣﺨﺎﺑﺮات و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، راﻳﺎﻧﻪ و ﺗﺠﻬﻴﺰات دﻳﺠﻴﺘﺎل)"، ﻓﺼﻠﻨﺎمه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، 4(6)، 809-826.
طغرائی، م.ت. و رضوانی، م. (1391). "ﻧﮕﺎﺷﺖ ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪﻫﺎی ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻮﭼﻚﻫﺎی"، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻧﻮﻳﻦ، 2(3)، 87-106.
طغرایی، م.ت.، مبارکی م.ح.، رضوانی، م. و یدالهی فارسی، ج. (1395). "طراحی و تبیین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای خلاق هنری، مورد مطالعه: صنایع خلاق"، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 6(22)، 37-52.
عباسی، ل.، شریفزاده، م.ش.، عبدالهزاده، غ.ح. و محبوبی، م.ر. (1396). "سازوکار بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی: رویکرد ویژه به برندسازی"، مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 4(14)، 73-86.
کاکایی، ح.، دهقان نجمآبادی، ع.، فتوحیزاده، م. و اسدزاده، ع.ر. (1400). "بررسی نقش بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد نوآورانه: اثر میانجیگری سرمایه انسانی (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)"، مدیریت بازاریابی، 16(53)، 51-67.
کوسه غراوی، ش. و صفاریان همدانی، س. (1398). "طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته"، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 12(1)، 121-140.
الهدادی، م. و تاجزاده نمین، ا.، ایراندوست، م. و سلطانپناه، ه. (1397). "طراحی اکوسیستم بازاریابی کارآفرینانه دیجیتال برای خردهفروشیهای اینترنتی ایران"، دو فصلنامه مطالعات مصرفکننده، 5(2)، 135-154.
ﻣﻌﻄﻮﻓﻲ، ع.ر. (1397). "ﺑﺮرﺳﻲ رواﺑﻂ دروﻧﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎﻧﻪ در ﺗﻌﺎوﻧﻲﻫﺎی ﻛﺸﺎورزی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دﻳﻤﺘﻞ ﻓﺎزی"، ﺗﻌﺎون و کشاورزی، 7(25)، 1-40.
ملکی مینباش رزگاه، م. و شرفی، و. (1395). "شناسایی و دستهبندی ذهنیت کارآفرینان در مورد بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از مدل کیو"، توسعه کارآفرینی، 9(3)، 533-551.
طغرایی، م.ت.، رضوانی، م. و مبارکی، م.ح. (1395). "طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای فرهنگی - هنری"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 9(3)، 473-491.
Amjad, T., Rani, S. & Saatar, S. (2020). “Entrepreneurial Marketing Theory: Current Developments and Future Research Directions”, Seisense Journal of Management, 3(1). 27-46.
Azar, A., Zahedi, Sh. & Amirkhani, T. (2011). “A Model for Implementing Performancebased Budget: A System Dynamics Approach”, Iranian journal of management sciences, 5, 29-54. (In Persian)
Bäckbro, J. & Nyström, H. (2006). “Entrepreneurial marketing: Innovative value creation, MA Thesis”, JÖNKÖPING International Business School.
Bageri, A. (1398). “Difference in corporate banking with traditional banking”, Banker journal, 2-5.
Becherer, R.C., Helms, M. & Mcdonalds J. (2012). “The effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs”, Journal of Entrepreneurship, 15(1-2), 7-12.
Becherer, R.C., Haynes, P. & Helms, M.M. (2008). “An exploratory investigation of entrepreneurial marketing in SMEs: the influence of the owner/operator”, Journal of Business and Entrepreneurship, 20(2), 44-63.
Capon, N., Farley, J.U., Lehmann, D.R. & Hulbert, J.M. (1992). “Profiles of product innovators among large US manufacturers”, Management Science, 38, 57-169.
Carson, D. & Gilmore, A. (2005). “Entrepreneurial marketing by networking”, New England Journal of Entrepreneurship, 14(5), 127-138.
Carson, D., Cromie, S., McGowan, P. & Hill, J. (1995). “Marketing and Entrepreneurship in SMEs: An Innovative Approach (Vol. 1), London: Prentice Hall.
Chaston, I. (2002). “Entrepreneurial Marketing: Competing by Challenging Conventions”, New York, NY USA: Palgrave Publishers.
Christina, M. (2021). “Retail Banking vs. Corporate Banking: What's the Difference?”, Investopedia.
Collinson, E. (2002). “Editorial: The Marketing/Entrepreneurship Interface”, Journal of Marketing Management, 18(4), 337-340.
Collinson, E. & Shaw, E. (2001). “Entrepreneurial Marketing- a Historical Perspective on Development and Practice”, Management decision, 39/9, 761-766.
Dehghan Nayeri, M., Kazaei, M. & Alinasab Imani, F. (2018). “Critical Systems Heuristics (CSH) to Deal with Stakeholders' Contradictory Viewpoints of IranPerformance Based Budgeting System”, Journal of Industrial Management, 10(3), 429-454.
Diana (Moh’d Adnan) H., Tareq N, H. & Sultan Mohammed, F. (2020). “How can entrepreneurial marketing promote the entrepreneurship culture in an organization: case of banking sector in Jordan”, Innovative Marketing, 16(1), 29-42.
Eggers, F., Hansen, D.J. & Davis, A.E. (2012). “Examining the relationship between customer and entrepreneurial orientation in nascent firms”, International Entrepreneurship and Management Journal, 8(2), 203-222.
Finfgeld Connett, D. (2006). “Meta synthesis of presence in nursing”, Journal of Advanced Nursing, 55(6), 708-714.
Finfgeld, D.L. (2003). “Meta synthesis: The state of the artso far”, Qualitative Health Research, 13, 893-904.
Foo, M.D., Uy, M.A. & Baron, R.A. (2009). “How do feelings influence effort? An empirical study of entrepreneurs’ affects and venture effort”, Journal of Applied Psychology, 94(4), 1086-1094.
Franco, M., De Fatima Santos, M., Ramalho, I. & Nunes, C. (2014). “An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs”, journal of small business and enterprise development, 21(2), 265-283.
Gabrielsson, P. & Gabrielsson, M. (2013). “A dynamic model of growth phases and survival in international business-to-business new ventures: The moderating effect of decision-making logic”, Industrial Marketing Management, 42(8), 1357-1373.
Gilmore, A. (2011). “Entrepreneurial and SME marketing”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2), 137‐145.
Hills, G. & Hultman, C. (2005). “Marketing, Entrepreneurship and SMES: Knowledge and education revisite”, January.
Hills, G.E. & Hultman, C.M. (2011). “Academic roots: The past and present of entrepreneurial marketing”, Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1-10.
Hills, G.E., Hultman, C.M. & Miles, M.P. (2008). “The evolution and development of entrepreneurial marketing”, Journal of Small Business Management, 46(1), 99-112.
Hills, G.E. & Hultman, C. (2013). “Entrepreneurial marketing: conceptual and empirical research opportunities”, Entrepreneurship Research Journal, 3(4), 437-448.
Ionita, D. (2012). “Entrepreneurial marketing: a new approach for challenging times”, Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 7(1), 131-150.
Ismail, M., Zainol, F.A., Daud, W.N.W., Rashid, N. & Afthanorhan, A. (2018). “Application of Entrepreneurial Marketing to the Marketing Mix: Why it Matters to SMEs in Malaysia?”, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(12), 850-865.
Joghee, S. & Roy Dubey, A. (2018). “Performance Measurement in Entrepreneurial Marketing”, The Journal of Human Resource and Adult Learning, 14(1), 77-84.
Jones, R. & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration”, International Small Business Journal, 29(1), 25-36.
Jones, R., Suoranta, M. & Rowley, J. (2013). “Entrepreneurial marketing: a comparative study”, The Service Industries Journal, 33(7-8), 705-719.
Kocak, A. & Abimbola, T. (2009). “The effects of entrepreneurial marketing on born global performance”, International Marketing Review, 26(4/5), 439-452.
Kurgun, H., Bagiran, D., Ozeren, E. & Maral, B. (2011). “Entrepreneurial Marketing-The Interface between Marketing and Entrepreneurship: A Qualitative Research on Boutique Hotels”, European Journal of Social Sciences, 3, 340-357.
Maritz, A., Frederick, H. & Valos, M. (2010). “A discursive approach to entrepreneurial marketing: integrating academic and practice theory”, Small Enterprise Research, 17(1), 74-86.
Martin, M.D. (2009). “The entrepreneurial marketing mix”, Qualitative Market Research, 12(4), 391-403.
Abbasi, M., Ahsani, G., Heydari, M. & Danai, H. (2016). “TheRole of corporate banking profitability in theportfolio of banking services”, International Journal of Humanities and Culturalstudies, 247-255.
McDougall, Patricia P. (2003). “Some Fundamental Issues in International Entrepreneurship”, Submitted to: Entrepreneurship Theory & Practice, July.
Midgley, G. & Pinzon, L. (2011). “Boundary critique and its implications forconflict prevention”, Journal of the -7Operational Research Society, 62, 1543-1554.
Miller, D. & P.H. Friesen (1983). “Innovation Conservative and Entrepreneurial Firms: Two Models of Strategic Momentum”, Strategic Management, 3(1), 1-25.
Mohammadi, R., Inanloo, F., Mostoufi, P. & Jafarnejad, F. (1392). “Orporate bankingprovides diverse customer needs for the country's economic growth”, Partow Journal of Bank mellat, 85, 18-48.
Moore, D.A. & Healy, P.J. (2008). “The trouble with overconfidence”, Psychological Review, 115(2), 502-517.
Morris, M.H., Schindehutte, M. & LaForge, R.W. (2002). “Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives”, Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19.
Morris, M.H. & Kurato, D. (2001). “Corporate Entrepreneurship: Entrepreneurial Development Inside Organization”, Dallas: Harcourt.
Morris, S.C. (2011). “Entrepreneurial marketing: A strategy for the twenty-first century?”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 13(2), 110-119.
Mtigwe, B. (2006). “Theoretical Milestones in International Business: The Journey to International Entrepreneurship Theory”, Springer Science, Business Media, LLC.
Johan, B. & Hampus, N. (2006). “Entrepreneurial Marketing Innovative value creation”, Master’s thesis within Business Administration, Jönköping International Business School Jönköping University.
Rabeti, R. (1394). “Corporate Banking and Customer Value”, Top Organizer, 110, 52-60.
Ramos, S.V. (2016). “Entrepreneurial Marketing: A Historical Exploration and Implications for Practice”, Selected Honors Theses. 46.
Ramsey, E. & Patrick, I. (2006). “E’ Entrepreneurial SMEs: An Irish Study of Micro and Macro Influences”, Journal of Int Entreprship, 3, 317-332.
Ren, S., Eisigerich, B. & Tsai, H. (2015). “How do marketing, research and development capabilities, and degree of internationalization synergistically affect the innovation performance of small and mediumsized enterprises (SMEs)? A panel data study of Chinese SMEs”, International Business Review, 24, 642-651.
Rezvani, M. & Khazaei, M. (2013). “Prioritization of entrepreneurial marketing dimensions: A case of in higher education Institutions by using entropy”, International Journal of Information, Business and Management, 4(12), 297-306.
salek Moghadam, A., Mohammadian, M., Nasehifar, V., Taghavifard, M. (2022). “Presenting a pattern of factors affecting digital corporate banking in commercial banks by qualitative approach”, Commercial Surveys, 20(115), 45-66.
Sandelowski, M. & Barros, J. (2007). “Handbook for Synthesizing Qualitative Research”, Springer publishing company Inc.
Schindehutte, M. & Morris, M. (2010). “Entrepreneurial marketing strategy: Lessons from the red Queen”, International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 11(1), 75-95.
Shaw, E. (2004). “Entrepreneurial Marketing: The Growth of Small Firms in the New Economic Era”, International Small Business Journal, London, 22(1), 110-113.
SHivaei Kajori, M. (1393). “Examine the expectations of Mellat Bank's corporatecustomers” Master's Thesis, MBA Management, Campus Alborz University ofTehran.
Sinkovics, R.R. (2005). “Analysing Textual Data in International Marketing Research”, An International Journal, 8(1), 9-38.
Ulrich, W, (1987). “Critical Heuristics of Social Planning: A New Approach to Practical Philosophy, European Journal of Operational Research, 31, 276-283.
Wales, W.J., Parida, V. & Patel, P.C. (2013). “Research notes and commentaries too much of a good thing? Absorptive capacity, firm performance, and the moderating role of entrepreneurial orientation”, Strategic Management Journal, 633, 622-633.
Yükselen, C., Koçak, A. & Oflazoğlu, S. (2008). “Pazar yönlülük kavramındaki yeni yaklaşımlar: girişimcilik perspektifinden ele alınışı”. 13. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 10-20.
Zhang, M. (2007). “International Entrepreneurial Capability: A Comparison Between Born Global Firms and Traditional Exporters in China”, Submitted to the Fourth Annual JIBS/AIB Paper Development Workshop.
Zimmer, L. (2006). “Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts”, Journal of Advanced Nursing, 53(3), 311-318.
Zontanos, G. & Anderson, A.R. (2004). “Relationships, marketing and small business: an exploration of links in theory and practice”, Qualitative market research: an international journal, 7(3), 228-236.