بررسی تاثیر نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر قصد خرید کالاهای قاچاق (مورد مطالعه لوازم آرایشی و بهداشتی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابینادعلی سلطانی 1 , محمدصالح نوروزی 2
1 - کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: کنترل رفتاری, کالای قاچاق, هنجارهای ذهنی, قصد خرید, نگرش,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاصل بررسی تاثیر نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر قصد خرید کالاهای قاچاق (مورد مطالعه لوازم آرایشی و بهداشتی) می باشد. جامعه آماری این تحقیق، دانشجویان رشتۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران واحد علوم تحقیقات تهران، واحد تهران شمال، واحد تهران جنوب و واحد تهران مرکز که تجربه خرید و مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را داشته اند بوده و حجم نمونه 377 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامۀ استاندارد بومی سازی شده با چهار بعد نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری و قصد خرید استفاده شده است. پایایی پرسشنامه مذکور با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده که در سطح مطلوب می باشد. به منظور بررسی فرضیههای تحقیق نیز از تحلیل عاملی و نرم افزار LISREL9 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر قصد خرید کالاهای قاچاق (مورد مطالعه لوازم آرایشی و بهداشتی) تأثیر معناداری دارد ولی ویژگی های جمعیت شناختی بر قصد خرید کالاهای قاچاق تأثیر معناداری ندارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of attitude, mental norms and behavioral control on the intention to buy trafficked goods (a cosmetic study). The present research is descriptive-survey based on the purpose of the applied type. The statistical population of this study is the students of Islamic Azad University in Tehran, the research units of Tehran, the Tehran North Branch and the Tehran University of Southern and Tehran Branch who have experience in purchasing and cosmetic use, and the sample size is estimated to be 377. The sampling method in this research was stratified random sampling. In order to collect data, a standard household questionnaire with four dimensions of attitude, subjective norms, behavioral control, and purchase intention was used. The reliability of the questionnaires has been calculated with Cronbach's alpha coefficient, which has been at the desired level. In order to investigate the hypotheses of the research, factor analysis and LISREL 9 software have been used. The results showed that attitudes, mental norms and behavioral control had a significant effect on the intention to buy trafficked goods (cosmetic study), but demographic characteristics had no significant effect on the intention to buy smuggled goods.
_||_