توسعه مدل عوامل درون سازمانی مؤثر برجذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
هادی باقری
1
,
باقر مرسل
2
,
علی فهیمی نژاد
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این مقاله توسعه مدل عوامل درون سازمانی مؤثر برجذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی بود که در استان خراسان شمالی انجام گرفت. جامعه آماری کلیه رؤسای هیأتهای ورزشی، مدیران شرکتهای حامی، ورزشکاران و مربیان برجسته، مدیران سازمانهای ورزشی به تعداد 150 نفر بودند که بصورت تمام شمار جهت نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه پنج ارزشی لیکرت محقق ساخته که با استفاده از نتایج تحلیل کیفی بدست آمد پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و پایایی دادههای کیفی از روش دلفی و پایایی دادههای کمی در مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از مدیران ورزشی و حامیان مالی و با استفاده از آلفای کرونباخ 82/. محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزارهای اس پی اس اس نسخه 23 و اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شد و نتایج در دو بخش؛ مدل ساختاری و مطلوبیت مدل تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد، دادههای تجربی جمعآوری شده در این مطالعه از مدل نظری موجود حمایت میکند و عوامل مربوطه توانستند درصد مناسبی از رفتار متغیر اصلی را پیشبینی کنند. بررسی ضریب مسیر عاملها نشان داد، عامل مدیریت با ضریب بتا 0/358 و عامل سیستم اطلاعات با ضریب بتا 0/126 به ترتیب بیشترین و کمترین اهیمت را در پیشبینی رفتار متغیر اصلی یا جذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی دارند. در مجموع با توجه به یافتهها، استفاده از مدل نظری تحقیق به منظور جذب حامیان مالی در ورزش قهرمانی استان توصیه میشود.
The purpose of this paper was to develop a model of effective inter-organizational factors for attracting sponsors in championship sport in North Khorasan province. The statistical population consisted of all sports heads, sponsors managers, athletes and coaches, managers of sports organizations with 150 individuals who were selected as sample and completed a five-point Liker questionnaire using qualitative analysis results. They came and answered. Its face and content validity by experts and the reliability of the qualitative data by Delphi method and the reliability of quantitative data in a baseline study among 30 sport managers and sponsors using Cronbach's alpha. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis using SPSS 23 and SPSS 3 software. Results were analyzed in two parts: structural model and model utility. The results were analyzed in two parts: structural model and model utility. The findings of the study showed that the experimental data collected in this study support the existing theoretical model and the relevant factors were able to predict a good percentage of the main variable behavior. Investigation of factor path coefficient showed that management factor with beta coefficient of 0.358 and information system factor with beta coefficient of 0.126 had the highest and least importance respectively in predicting main variable behavior or attracting sponsors in championship sport. Overall, it is recommended to use theoretical research model to attract sponsors in provincial championship sport.
