نقش حوزه های سازمانی در مدیریت تکوین محصول جدید (با رویکرد صنایع خودرو سازی ایران)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیفرزام زمانی 1 , سید محمد سید حسینی 2
1 - دانشگاه آزاد تهران مرکزی
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه: نوآوری محصول, توسعه محصول جدید, مدیریت محصول, مدیریت چرخه حیات محصول,
چکیده مقاله :
"توسعه محصول جدید" از مهمترین چالشها برای سازمانهای امروزی است. این موضوع، بحثی چند تخصصی است که در تحقیقات متعددی بحث بررسی است. اما این تحقیقات به بررسی همزمان تخصص های مختلف و نقش آنها در توسعه محصول جدید نپرداخته اند. با وجود این خلا، مقاله حاضر به بررسی نقش بخش های مختلف در فرایند توسعه محصول جدید نوشته شده است. در ضمن بررسیهای انجام شده از نقش حوزه های مختلف در فرایند توسعه محصول جدید، مدلی نیز ارائه شده است که نقش وظایف مختلف سازمانی را در توسعه محصول جدید بصورت یکپارچه به هم پیوند می زند. یکپارچگی مدل و لحاظ نمودن همه ی حوزه های سازمانی موضوعی است که در تحقیقات پیشین به آن نپرداخته شده است. این مدل دارای چهاربخش عملیات، مالی، نیروی انسانی و بازاریابی است. نقطه اتصال این چهار بخش، مهمترین اهداف توسعه محصول جدید است. این اهداف عبارتند از اینکه محصول جدید در چارچوب هزینه های تعیین شده توسعه پیدا کند ، کیفیت مطلوب را داشته باشد و بموقع برای عرضه به بازار آماده شود . پژوهش حاضر با توجه به هدف و روشی که دنبال می کند، تحقیقی کاربردی ـ بنیادی است. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، رگرسیون چند متغیره و از نوع سلسه مراتبی است. آزمون مدل طراحی شده، در صنعت خودروسازی ایران و از طریق گردآوری اطلاعات مربوط به 122 پروژه واجد شرایط مطرح شده انجام شدند. مهمترین نتایج این تحقیق عبارتنداز : همزمانی و رسمی بودن فعالیتهای توسعه محصول جدید رابطه مثبتی با تحقق اهداف توسعه محصول جدید دارند استفاده از تکنیکهای مدیریت هزینه رابطه مثبتی با تحقق اهداف هزینه ای و زمان توسعه محصول جدید دارد بعلاوه استفاده از ساختار سازمانی مناسب رابطه مثبتی با تحقق اهداف توسعه محصول جدید دارد تحقق اهداف توسعه محصول جدید رابطه مثبتی با موفقیت محصول در بازار دارد.
The competition puts many challenges in front of companies and one of the most important one among them is New Product Development (NPD). NPD is a multidisciplinary concept and is considered in many researches, but the researches have not paid attention to role of different functions on NPD simultaneously. Considering this gap, this research is shaped and named “To evaluate the role of organizational functions in new product development(NPD)”. The research is looking for the effects of different roles on NPD through an integrated managerial model to manage NPD well. The research has integrated the major functions in NPD process. These functions are organized in a model to study their effects concurrently. The developed model has four sub-model including operation, financial, human resources and marketing. These functions and their roles have been integrated through considering the objectives of NPD. Based on literature review these objectives are considered as ” cost, quality and time” which are set for products before the development. The research can be considered as fundamental and applied one in terms of its objectives. Based on the research method, hierarchical multiple regression is used to analyze the data for 122 projects on the auto industry in Iran. Findings of the research which are valuable to be considered to manage NPD projects show: Using “concurrency and formality” through development process are associated with NPD objectives Using cost “management techniques” has a positive association with cost and time objectives of NPD projects Using a suitable organizational structure has a positive association with NPD objectives Achieving NPD objectives have positive associations with product success in the market.
_||_