ارزیابی ایزومورفیسمهای مالیات سبز تحت وجودِ اِلمانهای اِلمانِ تصمیمگیری ازدحامی: تحلیل (IRP)
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
بهزاد قبادی
1
(گروه حسابداری، واحد بین الملل خرمشهر-خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران)
هوشنگ امیری
2
(استادیار گروه حسابداری، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران)
قاسم رکابدار
3
(استادیارگروه حسابداری، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی،آبادان، ایران)
کلید واژه: ایزومورفیسمهای مالیات سبز, اِلمانهای تصمیمگیریازدحامی, تحلیل (IRP),
چکیده مقاله :
در بازار سرمایه به دلیل جدایی مالکیت از مدیریت، ارزشها و منافع مورد توجه بین سهامداران با شرکتها متفاوت میباشد و وجود این تفاوتها سبب گردیده تا رویکردهای نظری در حوزه تصمیمگیریهای شرکت باهدف ایجاد تعادل در بین سهامداران توسعه یابد. اِلمانِ تصمیمگیری ازدحامی به عنوان یک مفهوم دارای کثرت گرایی ارزشها در سطح بازار سرمایه به عنوان یک رویکرد نظری فلسفی طی سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته است. وجودِ چنین ارزشهایی در تصمیمگیری، ضمن اینکه میتواند به ایجاد تعامل بیشتر بین شرکت با ذینفعان منجر شود، میتواند به افزایش پایداری در حوزههای مختلف همچون محیطزیست، مالیات، اقتصاد و ... کمک نماید. هدف این پژوهش ارزیابی ایزومورفیسمهای مالیات سبز تحت وجودِ اِلمانهای اِلمانِ تصمیمگیری ازدحامی براساس نظریه همسانی ماتریس تفسیری ( ) میباشد. در این پژوهش به منظور شناسایی مولفهها (ایزومورفیسمهای مالیات سبز) و گزارههای پژوهش (اِلمانهای تصمیمگیریازدحامی) از تحلیل فراترکیب و با مشارکت ۱۵ نفر از خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی استفاده شد. در بخش کمی مولفهها و گزارههای شناسایی شده در قالب پرسشنامههای ماتریسی توسط ۲۲ نفر از مدیران شرکتهای بازار سرمایه مورد ارزیابی تحلیل تفسیری قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد، گزارهی مسئولیت اجتماعی در تصمیمگیری ( )؛ کاهش تضاد منافع در تصمیمگیری ( ) و مشروعیت در تصمیمگیری ( ) به عنوان تاثیرگذارترین اِلمانهای اِلمانِ تصمیمگیری ازدحامی در سطح بازار سرمایه میباشد که باعث تقویتِ پیامدِ کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی به عنوان مولفهی ایزومورفیک مالیات سبز میشود. این نتیجه نشان میدهد اِلمانهای اِلمانِ تصمیمگیری ازدحامی که پیگیری سطح قابلتوجهی از ارزشهای اجتماعی کثرتگرایانه را تشریح مینماید، ایزومورفیسمهای مالیات سبز را برای آیندگان تقویت میکند، چراکه با افزایش مالیاتهای سبز، شرکتها برای توسعه مسئولیتهای اجتماعی خود تلاش مینمایند تا با تقویت زیرساختهای تولید از حجم آالایندگیهای خود به کاهند و از طریق افشای اطلاعات اختیاری در قالب صورتهای مالی، اطمینان و اعتماد اجتماعی را به واسطه بینش در تصمیمگیریهای ازدحامی را غنا بخشند.
In the capital market, due to the separation of ownership from management, the values and benefits of interest between shareholders and companies are different, and the existence of these differences has led to the development of theoretical approaches in corporate decision-making to balance equity. Congestion decision making as a concept with pluralism of values at the level of the capital market has been considered as a philosophical theoretical approach in recent years. The existence of such values in decision-making, while it can lead to greater interaction between the company and stakeholders, can help increase sustainability in various areas such as environment, taxation, economics, etc. Evaluating the Isomorphism of Green Tax in the Presence of the Element of Thick Decision by Interpretive Ranking Process (IRP). In this research, in order to identify the components (consequences of glass ceiling) and research propositions (hegemonic of power acceptance), a combined analysis was performed with the participation of 15 accounting experts at the university level and In the quantitative part, the components and propositions identified in the form of matrix questionnaires were evaluated by 22 CEO in Capital Market. The results showed that the statement of social responsibility in decision making (B2); Reducing conflict of interest in decision-making (B5) and legitimacy in decision-making (B6) are the most influential philosophical themes in crowdfunding decision-making at the capital market level, which reinforces the consequence of reducing environmental pollution as a component of green tax sustainability. This result suggests that crowdfunding decision-making, which describes the pursuit of a significant level of pluralistic social values, reinforces the implications of green taxes for the future, as companies increase their social responsibilities by expanding their social responsibilities to strengthen productive infrastructure. Reduce themselves and, through the disclosure of voluntary information in the form of financial statements, enrich social confidence and trust through insight into congestion decisions.
_||_