چالش های تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشی
سیاوش محمدیان
1
,
کوروش ویسی
2
,
محبوب شیخعلی زاده
3
,
مهدی بشیری
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
کلید واژه: تجارت اجتماعی, مولفه های تجارت اجتماعی, چالش های تجارت اجتماعی, اماکن و باشگاه های ورزشی,
چکیده مقاله :
زمینه: با توجه به توسعه ی سریع رسانه های اجتماعی و محبوبیت روز افزون آن ها در جایگاه یک ابزار موثر برای اجتماعی سازی و اشتراک اطلاعات به شکلی جدید از تجارت الکترونیک تبدیل شده است که تجارت اجتماعی نامیده می شود. تجارت اجتماعی علی رغم مزایای زیادی که برای سازمان ها ارائه می دهد، ممکن است شامل برخی خطرات بالقوه و احتمالاً مشکلات پیچیده باشد که می بایست بدان توجه داشت.
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی چالش های موجود در زمینه تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی در ایران می باشد.
روش پژوهش: در این پژوهش با بررسی عمیق، تحقیق و مصاحبه با جامعۀ هدف، شامل اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی و متخصصین و صاحب نظران رشته مدیریت ورزشی، مدیران ارشد ادارات ورزش و جوانان، مدیران اماکن و باشگاه های ورزشی و مدیرانبازاریابی ورزشی بوده که تمایل و تجربۀ غنی در حیطۀ موضوع پژوهش داشتند و با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد به شناسایی مولفههای موثر و چالش های موجود در زمینه تجارت اجتماعی اماکن و باشگاههای ورزشی پرداخته شده است.
یافته ها: با توجه به تجزیه و تحلیل و بررسی مصاحبههای انجام شده، مولفه های موثر بر تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی شناسایی و با توجه به این مولفه ها و شرایط موجود اماکن و باشگاه های ورزشی در ایران مهم ترین چالش های تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی در قالب 8 دسته کلی کنترل بر روی داده ها در شبکه های اجتماعی، نگرش مدیران به فضای مجازی، ترویج خرید آنلاین، اعتماد سازی به خدمات و محصولات ارائه شده، امنیت و ضمانت، تبلیغات، عوامل حمایتی و زیر ساخت های فناوری که هرکدام در برگیرنده تعدادی زیرمولفه هستند ارائه شد.
نتیجه گیری: ایجاد اعتماد در مشتریان توسط اماکن و باشگاههای ورزشی با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، استاندارد و تضمین شده و پاسخگویی مجموعه و مدیران نسبت مشکلات و مسائل پیش آمده در فرآیند تجارت اجتماعی میتواند سبب افزایش مشتریان، درآمدزایی بیشتر برای مجموعه و افزایش رضایتمندی و در نتیجه افزایش میزان وفاداری مشتریان نسبت به مجموعهی ورزشی ارائه دهنده خدمات گردد. در این راستا شناخت چالشهای موجود بر سر این موضوع و تلاش برای مرتفع ساختن هرچه بهتر این چالشها تاثیر به سزایی در رسیدن به نتیجه مطلوب توسط مجموعه های ورزشی دارد.
واژههای کلیدی: تجارت اجتماعی، مولفه های تجارت اجتماعی، چالش های تجارت اجتماعی، اماکن و باشگاه های ورزشی.
Background: In the direction of the rapid expansion of the social network and the popularity of the Amazon Rose, there is a way to find an effective and effective social media and to share information in a new way from electronic commerce. Social business, despite its increasing advantages in the opinion of the people and its opinions, may not include any dangers of strength and possibly severe problems that may arise in the direction of its direction.
Purpose: The goal of this present study is that it is present in the challenges of social commerce in the most important places and businesses in Iran.
Research Method: In this study, with in-depth investigation, research and interviews with the target community, including professors of sports management and marketing and experts in the field of sports management, senior managers of sports and youth departments, managers of sports Places and clubs, and managers of sports marketing. Who had the desire and rich experience in the field of research and using the qualitative data approach of the foundation to identify the effective components and existing challenges in the field of social business of Sports places and clubs.
Findings: According to the analysis and review of the conducted interviews, the components affecting social commerce in sports Places and clubs were identified and according to these components and the existing conditions of sports Places and clubs in Iran, the most important challenges of social commerce were identified. In sports places and clubs, in the form of 8 general categories of data control in social networks, managers' attitude towards virtual space, promoting online shopping, building trust in the services and products provided, security and guarantee, advertising, supporting factors and the following Technological constructions, each of which includes a number of sub-components, were presented.
Conclusion: creating trust in customers by sports Places and clubs by providing quality, standardized and guaranteed services and products and the accountability of the group and managers to the problems and issues encountered in the process of social business can increase customers and generate more income. For the collection and increase the satisfaction and as a result increase the loyalty of the customers towards the sports complex. Therefore, recognizing the existing challenges on this issue and trying to solve these challenges as best as possible has a significant impact on achieving the desired result by sports complexes.