چالش های تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشی
سیاوش محمدیان
1
,
کوروش ویسی
2
,
محبوب شیخعلی زاده
3
,
مهدی بشیری
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: تجارت اجتماعی, مولفه های تجارت اجتماعی, چالش های تجارت اجتماعی, اماکن و باشگاه های ورزشی,
ملخص المقالة :
زمینه: با توجه به توسعه ی سریع رسانه های اجتماعی و محبوبیت روز افزون آن ها در جایگاه یک ابزار موثر برای اجتماعی سازی و اشتراک اطلاعات به شکلی جدید از تجارت الکترونیک تبدیل شده است که تجارت اجتماعی نامیده می شود. تجارت اجتماعی علی رغم مزایای زیادی که برای سازمان ها ارائه می دهد، ممکن است شامل برخی خطرات بالقوه و احتمالاً مشکلات پیچیده باشد که می بایست بدان توجه داشت.
هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی چالش های موجود در زمینه تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی در ایران می باشد.
روش پژوهش: در این پژوهش با بررسی عمیق، تحقیق و مصاحبه با جامعۀ هدف، شامل اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی و متخصصین و صاحب نظران رشته مدیریت ورزشی، مدیران ارشد ادارات ورزش و جوانان، مدیران اماکن و باشگاه های ورزشی و مدیرانبازاریابی ورزشی بوده که تمایل و تجربۀ غنی در حیطۀ موضوع پژوهش داشتند و با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد به شناسایی مولفههای موثر و چالش های موجود در زمینه تجارت اجتماعی اماکن و باشگاههای ورزشی پرداخته شده است.
یافته ها: با توجه به تجزیه و تحلیل و بررسی مصاحبههای انجام شده، مولفه های موثر بر تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی شناسایی و با توجه به این مولفه ها و شرایط موجود اماکن و باشگاه های ورزشی در ایران مهم ترین چالش های تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی در قالب 8 دسته کلی کنترل بر روی داده ها در شبکه های اجتماعی، نگرش مدیران به فضای مجازی، ترویج خرید آنلاین، اعتماد سازی به خدمات و محصولات ارائه شده، امنیت و ضمانت، تبلیغات، عوامل حمایتی و زیر ساخت های فناوری که هرکدام در برگیرنده تعدادی زیرمولفه هستند ارائه شد.
نتیجه گیری: ایجاد اعتماد در مشتریان توسط اماکن و باشگاههای ورزشی با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت، استاندارد و تضمین شده و پاسخگویی مجموعه و مدیران نسبت مشکلات و مسائل پیش آمده در فرآیند تجارت اجتماعی میتواند سبب افزایش مشتریان، درآمدزایی بیشتر برای مجموعه و افزایش رضایتمندی و در نتیجه افزایش میزان وفاداری مشتریان نسبت به مجموعهی ورزشی ارائه دهنده خدمات گردد. در این راستا شناخت چالشهای موجود بر سر این موضوع و تلاش برای مرتفع ساختن هرچه بهتر این چالشها تاثیر به سزایی در رسیدن به نتیجه مطلوب توسط مجموعه های ورزشی دارد.
واژههای کلیدی: تجارت اجتماعی، مولفه های تجارت اجتماعی، چالش های تجارت اجتماعی، اماکن و باشگاه های ورزشی.