شناسایی مولفه های تجارت اجتماعی اماکن و باشگاه های ورزشی ایران با رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشی
سیاوش محمدیان
1
,
کوروش ویسی
2
,
محبوب شیخعلی زاده
3
,
مهدی بشیری
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران
کلید واژه: تجارت اجتماعی, مولفههای تجارت اجتماعی, باشگاه ورزشی, اماکن ورزشی, نظریه داده بنیاد.,
چکیده مقاله :
هدف:تجارت اجتماعی یک رویکرد موثر در شرکتها برای تعامل عمیق با مشتریان خود و ایجاد روابط با آنها ارائه میدهد بنابراین هدف از این مطالعه شناسایی مولفههای تجارت اجتماعی در اماکن و باشگاه های ورزشی ایران میباشد. روش:جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید رشته مدیریت ورزشی، مدیران باشگاههای ورزشی بوده که تجربۀ غنی در حیطۀ موضوع پژوهش داشتند و با استفاده از رویکرد کیفی داده بنیاد به شناسایی مولفههای تجارت اجتماعی اماکن و باشگاههای ورزشی پرداخته شده است. یافتهها:از تجزیه- تحلیل و بررسی مصاحبههای انجام شده، 17 مولفه محوری و70 شاخص اولیه به دست آمد. این مولفهها در برگیرنده ویژگیهای شبکههای اجتماعی 6 شاخص، نگرش مدیران 8 شاخص، تجربه خرید 4 شاخص، اعتمادسازی به خدمات4 شاخص، امنیت تراکنشها5 شاخص، ضمانتها 4 شاخص، تبلیغات4 شاخص، عوامل حمایتی3 شاخص، زیرساختهای فناوری3 شاخص، راهکارهای مدیریتی5 شاخص، راهکارهای تجاری3 شاخص، راهکارهای قانونی3 شاخص، راهکارهای فرهنگی4 شاخص، توسعه اقتصادی- تجاری 3 شاخص، توسعه ساختاری 6 شاخص، توسعه فرهنگی- اجتماعی 3 شاخص و توسعه حقوقی- قانونی2 شاخص میباشند. نتیجهگیری:ایجاد اعتماد در مشتریان توسط اماکن و باشگاههای ورزشی با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و استاندارد و پاسخگویی مجموعه و مدیران نسبت به مشکلات و مسائل پیشآمده در فرآیند تجارت اجتماعی میتواند سبب افزایش مشتریان، درآمدزایی و رضایتمندی بیشتر و در نتیجه افزایش میزان وفاداری مشتریان گردد. در نهایت تعامل بین نگرش نوین مدیریتی و استفاده بهینه از پیشرفت تکنولوژی میتواند موجب بهرهگیری مثبت از تجارت اجتماعی به عنوان یک پدیده نوین در تجارت وابسته به فنآوری در راستای توسعه اماکن و باشگاههای ورزشی ایران گردد.
Purpose: Social business provides an effective approach for companies to deeply interact with their customers and build relationships with them, which is essential for companies to achieve competitive advantage and improve performance. So, This study aims to identify the components of social commerce of Iranian sports clubs and facilities. Method: In this research, through in-depth, research and interviews with professors in the field of sports management, senior managers of sports departments, venues and clubs and sports marketing managers who had much experience in the field of this research, collected information and using From the Grounded Theory qualitative data approach, the social business components of sports clubs and places were identified. Results: 17 axial components and 70 key indicators were collected from the data analysis procedure.Such components consist of social networks properties 6 indicators, managers' attitude 8 indicators, shopping experience 4 indicators, supplied services 4 indicators, security of transactions 5 indicators, guarantee 4 indicators, advertising 4 indicators, supporting factors 3 indicators, technological 3 indicators, management solutions 5 indicators, commercial solutions 3 indicators,legal solutions 3 indicators,cultural solutions 4 indicators,economic-commercial development 3 indicators, managerial-structural development 6 indicators, cultural-social development 3 indicators, law development 2 indicators. Conclusion: The level of customer loyalty to the sports complex that provides the service will rise as a result of sports facilities and clubs earning the trust of their customers by offering high-quality, standardized, and guaranteed services and products as well as responding to problems in the social business process.This will increase the number of customers, bring in more revenue for the complex, and increase satisfaction.
