رسانههای اجتماعی و مدیریت ارائه خدمات بانکی به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایتمندی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعلیاکبر فرهنگی 1 , مجید حیدری 2
1 - عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
عهدهدار مکاتبات
کلید واژه: رسانههای اجتماعی, نظام بانکی, نسل دیجیتال, وب 2, نظریه استفاده و رضایتمندی,
چکیده مقاله :
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بانکداری خرد به استفاده از شبکه های اجتماعی هم چون فیسبوک، یوتیوب و غیره مبادرت ورزیده تا از این طریق با بخش عمده ای از مشتریان خود که عمدتاً از نسل دیجیتال هستند، در فضائی ملموس با این نسل، که هماناً گستره ای مجازی است، ارتباط برقرار نمایند. اهمیت محیط های مجازی هم چون زندگی ثانویه (second life) آن چنان قابل ملاحظه بوده که شاهد پیدایش و ابداع واحدهای پولی جدید مانند لیندن دلار، بیت کوین و غیره هستیم که رسماً واحدهای پولی رایج در دنیا را به چالش کشیده اند. در این مقاله 3 تاثیر ناظر بر فرصت ورود به دنیای شبکه های اجتماعی به بحث گذارده می شود که شاید برای بانک هائی که تمایل به ایجاد تغییر و ورود به عرصه های مجازی مطلوب نسل دیجیتال را دارند مفید واقع گردد. نظریه استفاده و رضایت مندی در این مقاله مدنظر بوده و تلاش می شود طی انطباق با نظریه فوق فرصت های بهره جوئی از شبکه های اجتماعی در ارائه خدمات بانکی لحاظ گردد. هدف پژوهش دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال با توجه به فضای مأنوس رسانه های اجتماعی و اینترنت برای ایشان است. آیا به کارگیری رسانه های اجتماعی موجب دسترسی بیشتر به مشتریان نسل دیجیتال می شود؟ آیا این دسترسی موجب کاهش هزینه های بانک در جذب مشتری می گردد؟ آیا ایجاد فضای شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات بانکی درون این قبیل رسانه ها موجبات اعتماد این نسل را فراهم می سازد؟روش پژوهش اکتشافی و شامل مطالعه کتابخانه ای در خصوص زمینه کاربرد رسانه های اجتماعی و ارائه خدمات به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایت مندی است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که ارائه خدمات بانکی در فضای رسانه های اجتماعی می تواند به دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال، کاهش هزینه ها و اعتمادسازی مجدد مشتریان این نسل منتهی گردد.
In many developed countries the retail banking has been engaged with the use of social networks such as face book, you tube, etc so that the banks will be able to communicate with the bulk of their customers who are mainly from the digital generation in a tangible space to this generation which is the virtual world. The importance of virtual environments such as second life has been so remarkable that we confront the creation and introduction the new currencies like linden dollar, bit coin, etc which have challenged the common currencies in the world. In this article three impacts regarding the opportunity of entering to the world of social media are being discussed that might be fruitful for the banks willing to change and involving the virtual areas desired by the digital generation. The use and gratification theory is being considered in this article and the author tries to adapt the theory to the opportunity of utilizing the social media in banking services. The goal of the research is reaching the customers of digital generation. Does the use of social media cause the reaching to digital generation customers? Does this use reduce the cost of finding new customers? Does it regain the confidence of digital generation customers? The research method is explorative dealing with library studies on social media and providing bank services considering the use and gratification theory. The findings show that using social media in providing bank services to the digital generation customers will lead to reaching these customers, reducing costs, and regaining the confidence.