طراحی مدل شایستگی مدیریت رسانهای
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهزیبا امیرخانی 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , افسانه مظفری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)، پست الکترونیک: ziba.amirkhani@gmail.com
2 - دانشیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مدل شایستگی, مدیریت رسانه, ارتباطات جمعی, گراندد تئوری, کدگذاری,
چکیده مقاله :
در این پژوهش محقق تلاش میکند مدل شایستگی مدیر رسانه را ارائه کند و با استفاده از مدل شایستگی، قصد دارد شایستگیهای کلیدی مدیر رسانه را با بهرهگیری از مدل شایستگی شناسایی کند. برای تعیین شایستگیهای مدیر رسانه از رویکرد مراجعه به متخصصان و خبرگان استفاده شده است. متناسب با رویکرد، روش استفادهشده در مقاله گراندد تئوری است. پژوهشگر با استفاده از روشی کیفی که داده بنیان است، بدون پیشفرض، مدل را از دل دادههای میدانی ارائه میکند. جهت تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه از کدگذاری سه مرحلهای استرواس و کربین استفاده شده که شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی است. محقق پس از کدگذاری پایانی و پالایش نظری دادههای مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران رسانه و برخی از اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت رسانه و ارتباطات که از طریق نمونهگیری گلوله برفی جمعآوری شدهاند و رسیدن به اجماع نظری مدل خود را ارائه داده است که شامل سه دستةشایستگی ذهنی، شایستگی شناخت رسانه، شایستگی دانشی و مدیریتیاست که هرکدام از این شایستگیهای دارای زیرمقولههایی هستند که حول این شایستگیهای محوری گردآمدهاند.
The researcher attempts to provide media manager competency model and use competency models, plans of key competencies by using Media Manager to identify competency model. To determine the suitability of managers media from referring to the expert's approach has been used. Fits with the approach, grounded theory approach is used in this article. Researcher using a qualitative methodology that is grounded, no default, and the model provides field data. The three-stage analysis of interview data encryption Strauss and Kerbyne used, including open coding, axial and selective. After a final coded data and theoretical refinement semi-structured interviews with the director of media and the academia in the field of media management and communications that have been collected through snowball sampling and reach a consensus model is offered Which contains three categories of mental competence, merit media recognition, knowledge and management competencies that each of these sub-categories that merit has gathered around this core competencies.