بررسی تعامل ارزش های زیبایی شناسانه صوت و تصویر بر مخاطب
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهشیرین مصباحی طریقی 1 , فرهاد مختاری 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
(نویسنده مسئول
2 - کارشناس ارشد تولید سیما
کلید واژه: زیباشناسی صدا, مخاطب, رابطه ترکیبی صدا و تصویر,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناخت عوامل و عناصری است که می توانند در حاشیه ی صوتی یک فیلم مستند، کارکردی به جز کارکردواقع گرا داشته باشند. منظور از چنین نقشی که از آن به کارکرد زیبایی شناسانه ی صدا تعبیر می شود آن است که مفاهیم متفاوتی، بهغیر از واقعیات موجود در صدا، به تماشاگر منتقل شود. چنین استفاده ای از صدا می تواند به القای معانی عمیق تری دست زند که درذهن فیلمساز شکل گرفته است.در حقیقت آنچه به عنوان سؤال اصلی این پژوهش، مد نظر بوده است، دست یافتن به عناصری است که می توان چنین کارکردی را ازآنها انتظار داشت. در این راه با استفاده از اطلاعات موجود در اسناد، کتب، مجلات و منابع اینترنتی و نیز مشاهده و تحلیل و بررسینمونه های عملی چنین کاربردی در آثار مستند، درقالب روش اسنادی، به گردآوری مطالب مربوط به موضوع، پرداخته شد.تحلیل مطالب مذکور و کنار هم نهادن آنها، موجب به دست آمدن نتایج جالبی، جدای از اطلاعات موجود در هر یک شد . بدینترتیب از پژوهش حاضر این نتیجه حاصل آمد که اولاً؛ ارزش های زیباشناختی صدا و تصویر دارای عناصری است که هم در رابطه یبا یکدیگر و هم به طور مستقل کارکرد می یابند. ثانیاً؛ فارغ از این که عناصر زیبایی شناسی تصویر کدامند، نتیجه ی دیگری هم دررابطه با شناخت عوامل مؤثر در زیبایی شناسی صدا به دست آمد ؛ این که ارزش های مذکور چگونه قابل تعریف و تعیین می گردند.این نتایج چنین می نمایند که با تغییر در عناصری همچون سطح صدا، پرسپکتیو صدا، بافت صدا، زنگ صدا، تن صدا، طنین صدا،سرعت صدا، جنس صدا، تکرار مداوم صدا و نیز وارونه کردن پخش صدا، می توان به طور مستقیم به کارکردهای زیبایی شناسانهدست یافت.اما عناصر دیگری هم وجود دارند که به طور غیرمستقیم و از طریق رابطه ی مخاطب و صدا چنین کارکردهایی را موجب می گردند .این عوامل نیز عبارتند از وضعیت فرهنگی مخاطب، شیوه ی تکنولوژیک ارائه ی صدا، رابطه ی ترکیبی صدا و تصویر، ابهام تصویری وبرجستگی صوتی، توجه به حضور صدا در ساختار اصلی اثر، وضعیت زمانی و مکانی ارتباط مخاطب و اثر، شناخت صدا و درک آنتوسط مخاطب و سرانجام وجود پس زمینه های ذهنی مخاطب نسبت به صدا.هر یک از عوامل مذکور در صورتی که مورد استفاده ی خلاقانه قرار گیرند، می توانند عمق زیادی به درونمایه ی اثر بخشیده و در غیراین صورت موجب بروز ساده انگاری و دور شدن یک فیلم مستند از مفهوم پردازی می گردند.
The goal of the present research is to recognize the elements and factors of the film`s sound track, emphasizing on the factthat they can have extra functions other than representing mere reality. The intention of such functions – that we interpretthem as aesthetical functions of sound – is to convey various concepts other than existing realities to the audience.Suchapplication of sound can imply more profound meanings which have been formed in the filmmaker`smind. In fact the mainquestion of this research has been in finding the elements with such potentials.For achieving the letter, available information, documents, books and magazines plus Internet Sites & Links werecollected.Then, observational analysis of samples (films) having the above mentioned criteria, completed theresearch.Therefore, the methodology of the research formed in documentation and observation.Analysis of the findings and juxtaposing them, led us to interesting out comes. Hence, the resultant of this research can beedefined as follows:١. Aesthetical values of sound and image have elements which can interact both in relation to each other and individually.٢.Disengaged from the idea that what are the aesthetical elements of images , we come to the point that by recognizing theeffective elements in sound aesthetic , one can determine such values .The outcome of this survey represents that by applying changes in the level of sound, its nature, perspective, texture, timbre,tone, echo and speed or playing sound in reverse mode, can directly obtain aesthetical functions.But there are other elements as well, that can indirectly cause aesthetical functions through the relation of audiences withsound. To name some of these elements we can mention the cultural status of audience, also place and time situation of themtowards the film, and finally recognition and perception of sound by the audience.If each of the above factors is used with creativity, it would have led to a depth in the content of the subject; otherwise itbrings simplicity and distancing a documentary from being conceptual.