مدل ارتقاء شایستگیهای مدیران نظام بانکی در اجرای خط مشیهای بانک مرکزی (مورد مطالعه: بانک انصار)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتآزاده سلمان تبار 1 , سید رسول آقاداود 2 , امیرحسین محمد داوودی 3 , رضا شفیع زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
کلید واژه: شایستگی, اهمیت شایستگی, اجرای خطمشی عمومی, مجریان خطمشی عمومی, موانع اجرای خطمشی,
چکیده مقاله :
زمینه: بخشی از موفقیت در اجرای خط مشی ها به شایستگی های مدیران بر می گردد زیرا در بعضی موارد علت اجرای متفاوت خط-مشی¬های عمومی، ناشی از ناتوانی مجریان می¬باشد. هدف: هدف در این تحقیق شناسایی و ارتقاء شایستگی¬های مدیران نظام بانکی در اجرای خط¬مشی¬های تدوین شده بانک مرکزی و ارائه مدل آن، با مطالعه اختصاصی مدیران بانک انصار انجام است. روش ها: این پژوهش به لحاظ روش تحقیق مورد استفاده، آمیخته و از نوع طرح تحقیق، آمیخته اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه خبرگان حوزه بانکی و دانشگاه بود. برای نمونه در بخش کیفی 8 نفر از مدیران بانک انصار و 3 نفر مدرس خبره در زمینه شایستگی¬های مدیران با روش نمونه¬گیری هدفمند تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. در گردآوری داده¬ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. برای تحلیل داده¬ها در بخش کمی از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. جهت ارائه مدل نهایی تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی آل اس نسخه 2 استفاده شد. یافته ها: مهارت بیشترین نقش را در ارزیابی شایستگی مدیران نظام بانکی داشته است (بالاترین بارعاملی را داشته است). تواناییهای اقتضایی دومین نقش را داشته است. نگرش و دیدگاه، دانش و تجربه رتبههای بعدی را داشته اند. نتیجه گیری: نتایج 5 بعد مهارت، دانش، تجربه، نگرش و دیدگاه، و توانایی¬های اقتضایی به همراه 26 مؤلفه و 109 زیرمؤلفه بعنوان شایستگی¬های مدیران نظام بانکی در اجرای خط¬مشی¬های بانک مرکزی را نشان داد.
The current research was conducted with the purpose of identifying and improving the competencies of the managers of the banking system in implementing the policies of the central bank and presenting its model, with a special study of the managers of Ansar Bank. In terms of the research method used, this research was mixed and the type of research design was exploratory. The studied community included all banking and university experts. For example, in the qualitative section, 8 managers of Ansar Bank and 3 expert trainers in the field of managers' competencies were selected by purposeful sampling until the theoretical saturation stage. A semi-structured interview was used for data collection in the qualitative part. The confirmatory factor analysis statistical method was used to analyze the data in the quantitative part. To present the final model of the research, partial least squares method and SmartPLS version 2 software were used. The results showed 5 dimensions of skill, knowledge, experience, attitude and perspective, and contingent abilities along with 26 components and 109 sub-components as the competencies of the managers of the banking system in implementing the policies of the central bank.