ارائه مدلی جهت خط مشی گذاری بهبود بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر دوران پساکرونا
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتزیبا حسینی 1 , علیرضا روستا 2 , فرزاد آسایش 3 , نادر غریب نواز 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: صنعت خرده فروشی, بازاریابی دیجیتال, پساکرونا,
چکیده مقاله :
زمینه: خطمشی بازاریابی مجموعه اصول و قواعد حوزه بازاریابی است که تصمیمگیریهای سازمان را جهتدهی میکند. خطمشیها از سوی مدیریت ارشد سازمان چارچوببندی شدهاند تا به صورت راهکاری برای تصمیمگیری عملیاتی عمل کنند.هدف: در سالیان اخیر با پیدایش ویروس کرونا بسیاری از مردم فعالیتهای جانبی خود را کاهش دادند شیوع سویه های جدید این ویروس با سرعت بالایی در حال فراگیر شدن است. از این رو با توجه به اهمیت این حوزه، پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر پساکرونا پرداخته است.روشها: این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعه آماری این پژوهش به صورت روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 35 نفر از صاحب نظران و خبرگان انجام شده است وجامعه آماری کمی نیز ،کلیه متخصصین و فعالان در صنعت بازاریابی هستند. به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردید.یافتهها: در این پژوهش ابتدا دادههای مورد نیاز به روش تحلیل اسنادی جمع آوری شدند. سپس به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردیده است.نتیجهگیری: نتایج نهایی آزمون در قالب چهار حوزه، برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال، استفاده از شبکه های اجتماعی، عملکرد بازاریابی دیجیتال و درگیری و مشارکت مشتری صورت گرفته است.
Background: Marketing policy is a set of principles and rules in the field of marketing that guide the decisions of the organization. Policies are framed by the organization's senior management to act as a solution for operational decision-making.Objective: In recent years, with the advent of the corona virus, many people have reduced their side activities. The spread of new strains of the virus is spreading rapidly. Therefore, considering the importance of this field, the present study has presented a digital marketing model in the retail industry with an emphasis on post-corona.Methods: The qualitative statistical population of the research has been done by available sampling method to 35 experts and the quantitative statistical population is all experts and activists in the marketing industry. In this study, the required data were first collected by documentary analysis method.Findings: Then, in order to examine the views of experts, thinkers, managers and professors, the semi-structured interview method has been used and to reach the final model, the Delphi test has been used.Conclusion: The final results of the test are in the form of four areas: digital marketing planning, use of social networks, digital marketing performance, and customer engagement and participation.
بلک، فاطمه و زرین جوی، سهیلا. (1399). بازاریابی دیجیتال و اثر آن در کسب و کارهای کوچک. کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات. دوره 12، شماره 10، بهار، صفحه 22-44.
جاوید، محمدرضا؛ نعمتی زاده، سینا و قاسمی بهروز. (1400). ارائه مدل توسعه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با تاکید بر استراتژی های بازاریابی دیجیتال. فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری. دوره 9، شماره 35، تابستان، صفحه 36-52.
رحیمی، موسی و رحیمی، الهه. (1398). بررسی تاثیر بازاریابی دیجیتال بر عملکرد فروشگاههای زنجیرهای از طریق نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی ، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. سال یازدهم، شماره 22، زمستان ، صفحه 1-17.
رمضانی، فهمیه و محمودزاده، مهدی. (1399). بررسی تأثیر بحران ویروس کرونا (COVID-19) بر فلسفه بازاریابی و رفتار مصرف کننده، دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، تابستان، صفحه 123-154.
کوکبی، راضیه؛ حیدرزاده، کامبیز و خیری، بهرام. (1399). الگوی بازاریابی درونگرا و برونگرا در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر نظریه داده بنیاد، مدیریت کسب و کار. دوره 12، شماره 48، زمستان، صفحه 137-164.
موسوی، رضا و کرباسی، معصومه. (1399). تاثیر راهکارهای بازاریابی و فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک بر بهبود وضعیت کسب و کارها در شرایط کرونا، همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار ، تابستان، صفحه 133-163.
_||_Bughin, J.S., Shenkan, A.G., & Singer, M. (2016). How poor metrics undermine digitalmarketing. McKinsey Quarterly, 1, 106–107.
Busca, L., & Bertrandias, L. (2020). A Framework for Digital Marketing Research: Investigating the Four Cultural Eras of Digital Marketing. Business Management, 88, 214–224.
Gabrin, V., & Baio, M. (2021). Investigating the effective factors of branding on small and medium businesses in digital marketing. Wall Street Journal andSloan Management Review,. Accessed 12.11.11
Kim, J., Kang, S., & Lee, K. (2019). Evolution of digital marketing communication: Bibliometric analysis and network visualization from key articles. Industrial Marketing Management, 40(7), 1153–1159.
Ritter, T., & Pederson, C. (2020). Analyzing the impact of the coronavirus crisis on business models. Journal of Industrial Marketing Management, 88(2), 214–224.
Talin, A., & Vama, M. (2018). Investigating the effective factors of branding on small and medium businesses in digital marketing. Wall Street Journal andSloan Management Review,. Accessed 12.11.11
Vidal, B., & Fama, M. (2017). Investigating the positive impact of digital marketing on consumer behavior. Wall Street Journal andSloan Management Review, Accessed 12.11.11