ارزیابی بازاریابی برند محور بر خط مشی های استراتژی رقابت در مدیریت شرکت های دولتی صاحب برند
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسهیل کریمی راد 1 , لیلا آندرواژ 2
1 - دانشگاه علوم تحقیقات، مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی( نویسنده مسئول)
2 - استادیار،گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر،دانشگاه آزاد اسلامی خرمشهر،ایران
کلید واژه: هویت سازمانی, شرکتهای دولتی صاحب برند, استراتژی رقابت, بازاریابی برند محور,
چکیده مقاله :
زمینه: برندمحوری، توسعه هویت سازمانی را تحریک میکند و هویت سازمانی نیز نقش مهمی را در اجرای یک بازاریابی برندمحور و بهبود استراتژی خط مشیهای استراتژی رقابت ایفا میکند. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازاریابی برندمحوری بر خط مشیهای استراتژی رقابت با تأکید بر نقش مداخله گر هویت سازمانی در شرکت بیمه ایران است. روشها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش، شامل 400 نفر از کارکنان شرکت بیمه ایران است. روش نمونه گیری مورد استفاده، تصادفی ساده و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 196 نفر بودند. و تجزیه و تحلیل توسط دو نرمافزار SPSS و SMART-PLS انجام شد. یافتهها: یافتههای تحقیق تاثیر وجود بازاریابی برندمحوری را بر خط مشیهای استراتژی رقابت از طریق هویت سازمانی تایید میکند. نتیجهگیری : توجه به بازاریابی برندمحوری شرکت بیمه ایران را مجهز به قابلیتها و توانمندیهایی میسازد که آن میتواند برای شرکتها نتایج و پیامدهای زیادی از جمله رشد شرکتها، سودآوری، افزایش سهم بازار و افزایش رقابتپذیری داشته باشد.
Background: Given the competitive environment in the insurance industry, maintaining and developing market share is the result of competitive strategy policies. Therefore, identifying the factors influencing competition strategy policies is considered an important issue in strategic brand-based marketing decisions. According to the findings, brandorientation stimulates the development of organizational identity and organizational identity also plays an important role in implementing brand-oriented marketing and improving the strategy of competitive strategy policies. Objective: The aim of this study was to investigate the effect of brand-based marketing on competition strategy policies with emphasis on the role of organizational identity intervener in Iran Insurance Company. Methods: The research method is descriptive-correlational. The research population includes 400 employees of Iran Insurance Company. The sampling method used was simple random and the sample size was 196 based on Morgan table. It was analyzed in descriptive statistics by SPSS software. SMART-PALS software was used to test the developed hypotheses. Results: Findings obtained from path coefficients and significant coefficients showed that brand-based marketing have a significant and positive effect on competition strategy policies (β = 0.407, t = 4.821). Brand-based marketing has a positive and significant effect on organizational identity (β = 0.828, t = 28.171). It was also concluded that organizational identity has a significant and positive effect on competition strategy policies (β = 0.489, t = 5.817). Another result of the study showed that organizational identity can play a mediating role between the relationship between brand-based marketing and competitive strategy policies. Conclusion: The result of this study indicates that paying attention to brand-oriented marketing equips Iran Insurance Company with capabilities and capabilities that can have many results and consequences for companies such as company growth, profitability, increasing market share and increasing competitiveness.
