ارزیابی عملکرد نیروی انسانی با استفاده از شاخص های کیفی (مطالعه ای در ستاد سازمان ثبت احوال کشور)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمریم ادیب زاده 1 , رضا نجف بیگی 2 , مرتضی موسی خانی 3 , کرم اله دانش فرد 4 , اکبر عالم تبریز 5
1 - دانش آموخته
2 - استاد
3 - استاد
4 - استاد
5 - استاد
کلید واژه: تمایل و انگیزش کارکنان, توانایی کارکنان, حمایت سازمانی, وضوح شغل, اعتبار تصمیمات, بازخورد,
چکیده مقاله :
چکیدههدف: هدف از این مقاله سنجش و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در سازمان ثبت احوال کشور با استفاده از شاخص های کیفی می باشدروش: روش تحقیق، توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش ستاد سازمان ثبت احوال کشور بود. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (جداول فراوانی) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده گردید. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و حجم نمونه 176 نفر بدست آمد. همچنین متغیرهای دموگرافیک مانند جنسیت، تحصیلات، سن، سابقه خدمت، تاهل و تجرد، نوع استخدام، جایگاه سازمانی و نوع معاونت مورد آزمون قرار گرفتند.یافته ها: بر مبنای روش تحقیق، مدل مفهومی ساخته شد که در آن عملکرد کارکنان با شاخص هایی مورد ارزیابی قرار می گرفت.نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده، همه فرضیه های تحقیق تایید شدند. نتایج حاکی از آن است که همه متغیرهای تحقیق مانند توانایی کارکنان تمایل و انگیزش کارکنان، وضوح شغل، بازخورد، حمایت سازمانی، اعتبار تصمیمات بر روی عملکرد تاثیر گذارند. مدیران سازمان می توانند با تمرکز بر فاکتورهای تاثیرگذاری که امکان بهبود آنها نسبت به وضع فعلی را دارند، موجب افزایش عملکرد سازمان خود گردند.
Aim: The purpose of this article is to evaluate and assess the performance of human resources and presenting a suggested model in National Organization for Civil Registration with using qualitative indicators. Method: The research method was descriptive-correlation and statistical population was included all headquarters staff of national organization for civil registration. In this study, stratified random sampling method was used and the sample size was 176 people. As well as demographic variables such as gender, education, age, years of service, marriage, type of employment, Organizational status and type of assistance were tested.Findings: Based on research method, conseptual model was made that evaluated indicators related with staff performance. Conclusion: According to the results, all the research hypotheses were confirmed. The results showed that all research variables such as the ability of staff, motivation and incentive of staff, job clarity, feedback, organizational help, and validity of decisions effect on performance. It seems that managers can increase the performance of organization yourself with focusing factors that may influence them to improve their current situation.
_||_