سنجش همراستایی استراتژیک در سازمان های ایرانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمیرعلی سیدی 1 , ناصر پورصادق 2 , سولماز اکبرپور 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: استراتژی کسب وکار, استراتژی سیستمهای اطلاعاتی/فنا, همراستایی استراتژیک, سنجش
, 
, همراستایی استراتژیک,
چکیده مقاله :
برنامه یزی استراتژیک سیستمهای طلاعاتی در راستای تحقق اهداف سازمان، از مهمترین مباحثی است که در دهه هایاخیر مورد توجه مدیران ارشد اجرایی سازمانهای یشگام بوده است. این موضوع تحت عنوان همراستایی استراتژیک مطرحاست. هدف این مطالعه ارزیابی میزان بلوغ همراستایی استراتژیک در سازمان بنادر و دریانوردی می باشد برای این هدفعوامل همراستایی استراتژیک مدل لوفتمن به عنوان اساس کار انتخاب شده اند.این مدل دارای پنج سطح و هر سطحشامل شش عامل می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران ارشد سازمان و مدیران ارشداطلاعاتی و کارشناسان فناوریاطلاعات/ سیستم های اطلاعاتی سازمان بنادر و دریانوردی می باشد که 55 نفر از طریق سرشماری به عنوان نمونه انتخابشدند. داده ها از طریق پرسشنامه مشتمل برشش بخش برای تعیین شرایط جاری سازمان، جمع آوری شدند. نتایج حاصلاز تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهد که طبق نظر مسئولین مرتبط در سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان در سطحسه بلوغ همراستایی استراتژیک یعنی سطح تمرکزکامل م یباشد و چشم انداز بهبود همسویی، حرکت به سوی سطحچهارم بلوغ همراستایی استراتژیک می باشد.
IS strategic planning towards realizing organizational is one of the most important topicsamong Executive managers of companies. It is known as strategic alignment. The purpose ofthis study is to evaluate the maturity of strategic alignment in Irans Port and sailingorganization. the alignment factors identified in Luftman strategic alignment maturity modelform the basis of the present study. Luftman model is comprised of five levels, each consistingof six factors. The statistical population of this study consists of CEOs , CIOs and IT experts ofport and sailing organization who are 55 people and were chosen by cases and samples. Thedata was collected using an eight parts questionnaire to determine organization's current status.The result of the analysis of data indicates that according to the idea of manager, the port andsailing organization is at the third level of strstegic alignment maturity(stablished focused).theperspective of the improvement is toward forth level of the strategic alignment maturity.