بررسی دانشگاه های مجازی به منظور ارائه یک مدل مناسب جهت راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور
محورهای موضوعی : آینده پژوهینادر قلی قورچیان 1 , پریوش جعفری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: دانشگاه مجازی, فن آوری اطلاعات و ارتباطات, زیر ساخت پداگوژی,
چکیده مقاله :
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از جنبه های زندگی اجتماعی را متحول و دگرگون کرده است. یکی از تحولات اخیر در عرصه آموزش دانشگاهی ، ظهور دانشگاه های مجازی است. دانشگاه مجازی، یک محیط آموزشی که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از میان برداشتن موانع زمان و مکان، دستیابی به فرصت های آموزشی متنوع و متناسب با سبک و سرعت دلخواه فراگیران را تسهیل و تسریع بخشیده است. این پژوهش با هدف ارائه یک مدل مناسب جهت راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور و به منظور روشن نمودن ابعاد نظری و ادراکی آن،به کالبد شکافی دانشگاه های مجازی به عنوان نسل چهارم و پنجم آموزش از راه دور پرداخته است. در راستای این هدف،با استفاده از مرور ادبیات مربوطه و مطالعه تطبیقی، مؤلفه های اصلی دانشگاه مجازی استخراج، و مدل پیشنهادی با یازده مؤلفه (فلسفه و اهداف؛ مبانی نظری؛ زیر ساخت فناوری؛ زیر ساخت انسانی؛ زیر ساخت پداگوژی؛ زیرساخت فرهنگی/ اجتماعی/ ارزشی؛ زیرساخت اقتصادی؛ زیرساخت مدیریت و رهبری؛ زیرساخت خدمات اداری و نظام پشتیبانی؛ و مراحل اجرایی) تدوین گردید. میزان تناسب مدل پیشنهادی از نظر متخصصان آموزش عالی مورد ارزیابی قرار گرفت و با میانگین 32/4 از 5 تایید شد. به علاوه، مهارت، نگرش و نظرات مدیران دانشگاهی و اعضای هیاُت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به راه اندازی دانشگاه مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در پایان پیشنهادات و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل و راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور ارائه گردید.
Nowadays information and communication technology (ICT) has transformed many aspects of our social life. One of these current transformations in educational environment is emerging virtual universities . Virtual university is an educational setting that has removed the barriers of time and distance by the power of information and communication technology (ICT) and has facilitated and accelerated access to educational opportunities according to learner’s time and style preferences . The main objective of this study was to develop a model for establishing virtual university in Iran. To do this and to clarify theoretical and conceptual dimensions of virtual university . this study has analyzed virtual universities as fourth and fifth generation of distance education . The components were extracted by reviewing the relevant literature and comparative study and the proposed model consisted of eleven components ( philosophy & goal ; theoretical foundations ; technology infrastructure ; human infrastructure ; pedagogical infrastructure ; cultural/ social/ value infrastructure ; economic infrastructure ; management and leadership infrastructure ; administration and support system infrastructure ; and implementation stages ) was developed . A questionnaire was used to determine the appropriateness of the model . The experts approved the model with an average of 4.32 out 5 . Furthermore , the faculty member’s and administrators skills , attitudes and opinions regarding to establishing virtual university have been investigated . At the end , some recommendations were made implement the model or conducting similar research.