بررسی دانشگاه های مجازی به منظور ارائه یک مدل مناسب جهت راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور
الموضوعات :نادر قلی قورچیان 1 , پریوش جعفری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: دانشگاه مجازی, فن آوری اطلاعات و ارتباطات, زیر ساخت پداگوژی,
ملخص المقالة :
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از جنبه های زندگی اجتماعی را متحول و دگرگون کرده است. یکی از تحولات اخیر در عرصه آموزش دانشگاهی ، ظهور دانشگاه های مجازی است. دانشگاه مجازی، یک محیط آموزشی که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از میان برداشتن موانع زمان و مکان، دستیابی به فرصت های آموزشی متنوع و متناسب با سبک و سرعت دلخواه فراگیران را تسهیل و تسریع بخشیده است. این پژوهش با هدف ارائه یک مدل مناسب جهت راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور و به منظور روشن نمودن ابعاد نظری و ادراکی آن،به کالبد شکافی دانشگاه های مجازی به عنوان نسل چهارم و پنجم آموزش از راه دور پرداخته است. در راستای این هدف،با استفاده از مرور ادبیات مربوطه و مطالعه تطبیقی، مؤلفه های اصلی دانشگاه مجازی استخراج، و مدل پیشنهادی با یازده مؤلفه (فلسفه و اهداف؛ مبانی نظری؛ زیر ساخت فناوری؛ زیر ساخت انسانی؛ زیر ساخت پداگوژی؛ زیرساخت فرهنگی/ اجتماعی/ ارزشی؛ زیرساخت اقتصادی؛ زیرساخت مدیریت و رهبری؛ زیرساخت خدمات اداری و نظام پشتیبانی؛ و مراحل اجرایی) تدوین گردید. میزان تناسب مدل پیشنهادی از نظر متخصصان آموزش عالی مورد ارزیابی قرار گرفت و با میانگین 32/4 از 5 تایید شد. به علاوه، مهارت، نگرش و نظرات مدیران دانشگاهی و اعضای هیاُت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به راه اندازی دانشگاه مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در پایان پیشنهادات و توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل و راه اندازی دانشگاه مجازی در کشور ارائه گردید.