طراحی و تبیین الگوی به کارگیری ویژگی های سازمان یادگیرنده در نظام اداری ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیناصر میرسپاسی 1 , کرم الله دانش فرد 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: سازمان یادگیرنده, یادگیری سازمانی, نظام اداری, ارکان یادگیری,
چکیده مقاله :
سازمان یادگیرنده از نظریه های جدیدی می باشد که مشارکت به منظور درک شرایط محیطی ، تشخیص به موقع نیازها و واکنش مناسب به فکر جمعی کارکنان و مشارکت ارباب رجوع تکیه دارد. تئوری سازمان یادگیرنده که توسط اندیشمندانی چون آگریس و دونالدشون مطرح و به وسیله پیتر سنگه فراگیر شده است بر سازمانی تاکید دارد که دائماً کارکنان آن در حال یادگیری بوده ، خطا و اشتباه های خود را کشف و اصلاح می نمایند و روش های یادگیری را نیز فرا می گیرند تا از این طریق بتوانند در جهان متلاطم و دنیای پر رقابت امروز که همه چیز در حال تغییر می باشد به موفقیت برسند. مؤسسات بخش خصوصی به سرعت توانستند زمینه های اجرایی سازمان یادگیرنده را در سازمان خود فراگرفته و ویژگی های آن را به کار گیرند و به کارگیری تجربیات موفق خود را به مؤسسات دولتی توصیه می نمایند. در این مقاله ، زمینه های اجرایی و موانع به کارگیری ویژگی های سازمان یادگیرنده در نظام اداری ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. برهمین اساس پس از ارائه کلیاتی در مورد سازمان یادگیرنده ، شرایط به کارگیری آن بیان گردید و الگویی برای به کارگیری ویژگی های سازمان یادگیرنده در نظام اداری ایران پیشنهاد شد.
Learning Organization is one of the new theories with focus on participation for understanding environmental conditions , timely identification of needs, and appropriate reply to team thinking of staff and participation of clients. The theory of learning Organization which was brought forth by thinkers such as Argyris and Donald Schon and developed by Peter Senge focuses on an organization which its staff are permanently learning , discovering and correcting their mistakes and errors , and acquire learning methods so as to be able to be successful in today’s difficult and competitive world in which every thing is changing. Institutes of private sector could instantaneously learn executive backgrounds of learning organization in their own organizations and use its characteristics , so based on their successful experiences ; they recommend the governmental institutes to apply it enthusiastically. In this article, executive backgrounds and obstacles hindering application of characteristics of learning organization in the Iranian administrative system are examined. For this purpose, after presenting generalities on learning organization , the conditions of its application are presented and a pattern is recommended for application of characteristics of learning organization in the Iranian administrative system.