• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی و تبیین الگوی به کارگیری ویژگی های سازمان یادگیرنده در نظام اداری ایران
        ناصر میرسپاسی کرم الله دانش فرد
        سازمان یادگیرنده از نظریه های جدیدی می باشد که مشارکت به منظور درک شرایط محیطی ، تشخیص به موقع نیازها و واکنش مناسب به فکر جمعی کارکنان و مشارکت ارباب رجوع تکیه دارد. تئوری سازمان یادگیرنده که توسط اندیشمندانی چون آگریس و دونالدشون مطرح و به وسیله پیتر سنگه فراگیر شده ا چکیده کامل
        سازمان یادگیرنده از نظریه های جدیدی می باشد که مشارکت به منظور درک شرایط محیطی ، تشخیص به موقع نیازها و واکنش مناسب به فکر جمعی کارکنان و مشارکت ارباب رجوع تکیه دارد. تئوری سازمان یادگیرنده که توسط اندیشمندانی چون آگریس و دونالدشون مطرح و به وسیله پیتر سنگه فراگیر شده است بر سازمانی تاکید دارد که دائماً کارکنان آن در حال یادگیری بوده ، خطا و اشتباه های خود را کشف و اصلاح می نمایند و روش های یادگیری را نیز فرا می گیرند تا از این طریق بتوانند در جهان متلاطم و دنیای پر رقابت امروز که همه چیز در حال تغییر می باشد به موفقیت برسند. مؤسسات بخش خصوصی به سرعت توانستند زمینه های اجرایی سازمان یادگیرنده را در سازمان خود فراگرفته و ویژگی های آن را به کار گیرند و به کارگیری تجربیات موفق خود را به مؤسسات دولتی توصیه می نمایند. در این مقاله ، زمینه های اجرایی و موانع به کارگیری ویژگی های سازمان یادگیرنده در نظام اداری ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. برهمین اساس پس از ارائه کلیاتی در مورد سازمان یادگیرنده ، شرایط به کارگیری آن بیان گردید و الگویی برای به کارگیری ویژگی های سازمان یادگیرنده در نظام اداری ایران پیشنهاد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی عوامل مؤثر بر سیاست های تقسیم سود نقدی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
        مهدی تقوی پرویز سعیدی
        در این تحقیق ، با نگرش سیستمیک اطلاعات مربوط به داده های جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال های 1372 تا 1378 از صورت های مالی آنها جمع آوری گردید ، ابتدا با روش قیاسی استقرایی ، سود نقدی به عنوان متغیر وابسته و عواملی چون نسبت نقدینگی شرک چکیده کامل
        در این تحقیق ، با نگرش سیستمیک اطلاعات مربوط به داده های جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال های 1372 تا 1378 از صورت های مالی آنها جمع آوری گردید ، ابتدا با روش قیاسی استقرایی ، سود نقدی به عنوان متغیر وابسته و عواملی چون نسبت نقدینگی شرکت ها، نسبت میزان سودآوری ، کنترل مالکیت ، نرخ نهایی مالیات ، درصد سهامدار عمده شرکت ها و نسبت توان واریز بدهی ها به عنوان متغیرهای مستقل با استفاده از مدل آماری همبستگی (رگرسیون ) و مدل آماری همبستگی رتبه ای اسپیرمن ( در خصوص نرخ نهای مالیات ) و با استفاده از تکنیک آماری T استیودنت و F فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت . نتیجه آزمون ها در جهت رد فرضیه های ثفر و درنهایت تایید ارتباط مثبت بین سود سهام نقدی با چهار متغیر مستقل و ارتباط منفی بین سود نقدی با نرخ نهایی مالیات بوده است. جهت تخمین معادلات رگرسیونی تک متغیره و مشخص نمودن ضرایب جزئی و آزمون فرض ها ابتدا بر اساس داده های شرکت ها نقاط مربوط به متغیرهای مستقل و متغیر وابسته در دستگاه مختصات ترسیم و مشخص گردید که تخمین معادلات خطی بر ازش های خوبی را نشان نمی دهد ، در نتیجه از معادلات لگاریتمی استفاده شده که براساس ترسیم متغیرهای مستقل و متغی وابسته خط برازش شده بهتری را به دست می دهد. با توجه به آمارهای استخراجی از خروجی کامپیوتری tspv و سایر نرم افزارهای مربوط به معادلات تک متغیره و چند متغیره خطی لگاریتمی آزمون های فروض کلاسیک شامل " عدم وجود هم خطی ، واریانس همسانی ، خود همبستگی ، تورش تصریح و پایداری ، نرمال بودن اخلال (باقیمانده ها) " انجام و صحت کلی مدل های تخمین زده شده مورد تایید قرار گرفت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارکان توسعه تکنولوژی
        مصطفی شکری ناصر حمیدی
        شکاف تکنولوژِیک بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سالیان درازی است که مورد بررسی و نقد جهانی قرار گرفته و لیکن هنوز نیز راه حلی مناسب برای آن داده نشده است. این مقاله با دید کلان مساله را مورد بررسی قرار داده است . با توجه به نتایج تحقیقات در صورت همسوسازی سه رکن ا چکیده کامل
        شکاف تکنولوژِیک بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سالیان درازی است که مورد بررسی و نقد جهانی قرار گرفته و لیکن هنوز نیز راه حلی مناسب برای آن داده نشده است. این مقاله با دید کلان مساله را مورد بررسی قرار داده است . با توجه به نتایج تحقیقات در صورت همسوسازی سه رکن اصلی یعنی دولت ، دانشگاه و صنعت می توان همانند کشورهایی که این راه را پیموده اند به توسعه تکنولوژی دست یافت . این مسیر به وسیله کشورهای جنوب شرق آسیا طی شده و در کوتاه مدت نتایج مثبتی نیز عاید گردیده است . پس از تعاریف مقدماتی ، ارکان اصلی توسعه و نقش هر یک در توسعه تکنولوژی بررسی گردیده و سپس نمودار اذتباط دانشگاه و صنعت آورده شده است . نمونه الگوهای ارتباط ارکان سه گانه ما را در به تایید رساندن تدعای همسو بودن ارکان در کشورهای توسعه یافته یاری می رساند. در پایان وضعیت این ارتباط در ایران و اهم دلایل ضعف آن آورده شده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تاثیر افشای اطلاعات حسابداری تورمی بر قیمت سهام
        رضا شباهنگ محمدرضا ستایش
        در این تحقیق با تبدیل اطلاعات تاریخی مجموعه ای از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به صورت های مالی تعدیل شده بر مبنای تورم ، نسب به ارزیابی ارتباط بین قیمت سهام و افشای این اطلاعات اقدام گردیده است . قیمت سهام به عنوان متغیر وابسته با مجموعه ای از نسبت چکیده کامل
        در این تحقیق با تبدیل اطلاعات تاریخی مجموعه ای از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به صورت های مالی تعدیل شده بر مبنای تورم ، نسب به ارزیابی ارتباط بین قیمت سهام و افشای این اطلاعات اقدام گردیده است . قیمت سهام به عنوان متغیر وابسته با مجموعه ای از نسبت های مالی استخراج شده از صورت های مالی تاریخی به عنوان متغیرهای مستقل و با استفاده از مدل آماری همبستگی رگرسیون مورد آزمون قرار گرفت . به موازات آن ، با تبدیل صورت های مالی تاریخی شرکت ها به صورت های مالی تعدیل شه بر مبنای تورم نسبت به تعیین نسبت های مالی و آزمون آنها در ارتباط با قیمت سهام اقدام گردیده است. از سوی دیگر آزمون های فوق در خصوص صنایع مختلف و نیز مجموعه شرکت های بزگ و کوچک به صورت جداگانه نیز صورت پذیرفته است. نتایج آزمون های فوق ، بار اطلاعاتی صورت های مالی را اعم از تاریخی یا تورمی در خصوص تعیین قیمت سهام تایید ننموده و منجر به رد فرضیات تحقیق گردیده اند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی ابعاد بوروکراتیک سازمان مدارس دولتی شهر تهران
        علی علاقه بند علیرضا جمشیدنژاد
        این مقاله به بررسی میزان تمرکزگرایی ، رسمی سازی و تخصص گرایی ، به عنوان ابعاد ساختارهای بوروکراتیک مدارس دولتی تهران و تعیین ترکیب این ابعاد در ساختار مدارس برای ایجاد سلامت سازمانی بالاتر در آنها انجام گرفته است . بدین منظور ، تعداد 223 مدرسه از میان مناطق 19 گانه آموز چکیده کامل
        این مقاله به بررسی میزان تمرکزگرایی ، رسمی سازی و تخصص گرایی ، به عنوان ابعاد ساختارهای بوروکراتیک مدارس دولتی تهران و تعیین ترکیب این ابعاد در ساختار مدارس برای ایجاد سلامت سازمانی بالاتر در آنها انجام گرفته است . بدین منظور ، تعداد 223 مدرسه از میان مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از میان این مدارس و به روش تصادفی ، 1700 معلم و 3600 دانش آموز انتخاب شدند تا داوطلبانه به سؤالات مطرح شده پاسخ گویند . ابزارجمع آوری اطلاعات در این پژوهش ،" پرسشنامه" بوده است . اعتبار این پرسشنامه ها از طریق اعتبار صوری ومحتوایی و روایی پرسشنامه ها با محاسبه آلفای کرانباخ به تایید رسیده است . پس از جمع آوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات ، نتایج زیر بدست آمده است : تمام ویژگی های بورکراسی در ساختار مدارس دولتی تهران ، ملاحظه می شود ، اما ویژگی های "تخصص گرایی" در مقایسه با ویژگی های "تمرکز گرایی" و "رسمی سازی" نمود بیشتری در ساختار مدارس دولتی داشته اند. ترکیب های مختلفی از این ابعاد ساختاری در مدارس دیده شده است . ترکیب ساختاری غالب، یعنی "تمرکزگرایی متوسط، رسمی سازی متوسط، تخصص گرایی متوسط" در 45 درصد مدارس ملاحظه شده و سایر ترکیب ها در 55 در صد مابقی مدارس توزیع شده اند . مدارس با ترکیب "تمرکزگرایی کم ،رسمی سازی کم ،و تخصص گرایی زیاد" بالاترین میزان سلامت سازمانی را داشته اند. به طور کلی نتایج این پژوهش بیانگر آن است که مدل ساختاری مداری دولتی با کاهش "رسمی سازی" و "تمرکز گرایی" و افزایش "تخصص گرایی" در ساختار خود، می تواننداز سلامت روانی بالاتری بهره مند شوند. پرونده مقاله