طراحی مدل کارآفرینی موسسات دانش بنیان از دیدگاه توسعه مسئولیت اجتماعی آنها با رویکرد فراترکیب
محورهای موضوعی : آینده پژوهیشبنم کوهی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , کامران محمدخانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم تحقیقات تهران - ایران
2 - دانشیار، رشته مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: کارآفرینی, مسئولیت اجتماعی, موسسات دانش بنیان, فراترکیب,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق طراحی مدل کارآفرینی موسسات دانش بنیان در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی آنها با رویکرد فراترکیب است . پژوهش حاضر به لحاظ ماهیتی بنیادی است که برای انجام آن از روش کیفی فراترکیب استفاده شده است. در نتیجه، نمونه مورد نظر برای فراترکیب، از مطالعات کیفی منتخب و بر اساس ارتباط آنها با سوال پژوهش تشکیل میشود. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج بالغ بر 120کدباز، 51خرده مقوله و 12 مقوله اصلی میباشدکه با دسته بندی مفاهیم و طبقه بندی آنها مقولات و خرده مقولات عوامل موثر بر کارآفرینی موسسات دانش بنیان در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی آنها شناسایی شد. بدین ترتیب،ارزش افرینی اجتماعی، بازار، توانمندیهای سازمانی، سود شرکت، یادگیری سازمانی، قوانین و سیاست گذاری دولت، عوامل فردی، توسعه پایدار و رشد اقتصادی، نوآوری، سرمایه اجتماعی، حاکمیت شرکتی و کارآفرینی اجتماعی به عنوان مقولات اصلی موثر بر کارآفرینی موسسات دانش بنیان در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی آنها شناسایی گردیدند. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت های دارویی دانش بنیان تهران میباشد که تعداد آنها در حدود 300نفر تخمین زده شد که از روش تصادفی ساده برای نمونه گیری استفاده گردید. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران،167 نفر در نظر گرفته شد. تعداد 255پرسشنامه بین مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت های دارویی دانش بنیان تهران پخش گردید که تعداد 230پرسشنامه دریافت شد.
The purpose of this research is to design the entrepreneurial model of knowledge-based enterprises in order to developing their social responsibility by meta-synthesis.The current research is fundamental in nature, and a meta-composite qualitative method has been used to do it. Meta synthesis is a type of qualitative study that examines the information and findings extracted from other qualitative studies with a related and similar topic. As a result, the intended sample for meta-synthesis is formed from selected qualitative studies based on their relationship with the research question. The results of the present research show the extraction of more than 120 codes, 51 sub-categories and 12 main categories, and by categorizing concepts and categorizing them, categories and sub-categories of factors affecting the entrepreneurship of knowledge-based enterprises in order to developing their social responsibility were identified. Thus, social value creation, market, organizational capabilities, company profit, organizational learning, government laws and policies, individual factors, sustainable development and economic growth, innovation, social capital, corporate governance and social entrepreneurship as the main categories affecting entrepreneurship. Knowledge-based enterprises were identified in line with the development of their social responsibility.