طراحی مدل کارآفرینی موسسات دانش بنیان از دیدگاه توسعه مسئولیت اجتماعی آنها با رویکرد فراترکیب
الموضوعات :شبنم کوهی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , کامران محمدخانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم تحقیقات تهران - ایران
2 - دانشیار، رشته مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, مسئولیت اجتماعی, موسسات دانش بنیان, فراترکیب,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق طراحی مدل کارآفرینی موسسات دانش بنیان در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی آنها با رویکرد فراترکیب است . پژوهش حاضر به لحاظ ماهیتی بنیادی است که برای انجام آن از روش کیفی فراترکیب استفاده شده است. در نتیجه، نمونه مورد نظر برای فراترکیب، از مطالعات کیفی منتخب و بر اساس ارتباط آنها با سوال پژوهش تشکیل میشود. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج بالغ بر 120کدباز، 51خرده مقوله و 12 مقوله اصلی میباشدکه با دسته بندی مفاهیم و طبقه بندی آنها مقولات و خرده مقولات عوامل موثر بر کارآفرینی موسسات دانش بنیان در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی آنها شناسایی شد. بدین ترتیب،ارزش افرینی اجتماعی، بازار، توانمندیهای سازمانی، سود شرکت، یادگیری سازمانی، قوانین و سیاست گذاری دولت، عوامل فردی، توسعه پایدار و رشد اقتصادی، نوآوری، سرمایه اجتماعی، حاکمیت شرکتی و کارآفرینی اجتماعی به عنوان مقولات اصلی موثر بر کارآفرینی موسسات دانش بنیان در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی آنها شناسایی گردیدند. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت های دارویی دانش بنیان تهران میباشد که تعداد آنها در حدود 300نفر تخمین زده شد که از روش تصادفی ساده برای نمونه گیری استفاده گردید. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران،167 نفر در نظر گرفته شد. تعداد 255پرسشنامه بین مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت های دارویی دانش بنیان تهران پخش گردید که تعداد 230پرسشنامه دریافت شد.