آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریونویسی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیافشین بزی 1 , سامره شجاعی 2 , علیرضا اسفندیاری مقدم 3 , روح الله سمیعی 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران .
2 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
3 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
4 - گروه مدیریت ،واحد علی آباد کتول ،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول ،ایران
کلید واژه: تجارت الکترونیک, صادرات, محصولات کشاورزی, آیندهپژوهی, سناریونویسی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مطالعه حاضر در حوزه علم آیندهپژوهی میباشد و در آن، سناریوها توصیفهای چالش برانگیز از آیندههای ممکن بوده که با فراهم کردن امکان نگریستن به آینده میتوانند برای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی به کار گرفته شوند. پژوهش حاضر، با هدف آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شده است. روشها: جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنعت میباشند. مدل پیشنهادی پژوهش، پس از انجام مصاحبه و جلسات کارشناسی با خبرگان پژوهش؛ تدوین شده است. پس از توزیع 200 پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش، در نهایت حجم نمونه این پژوهش برابر است با 186 نفر از خبرگان در دسترس و متمایل به همکاری که با ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. اطلاعات جمعآوری شده جهت ارائه الگویی به منظور آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریونویسی، به کمک نرم افزار سناریو ویزارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که دو سناریو میتوان برای آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران، در نظر گرفت که در سناریوی اول متغیرهای توجه به فرصتها و تهدیدهای محیطی کسب وکار و در سناریوی دوم متغیرهای بهبود انعطافپذیری و مقیاسپذیری و افزایش بهرهوری سازمان، بیشترین تأثیر را بر آینده تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی دارند.
Background and Objective: The current study is in the field of futurology and in it, the scenarios are challenging descriptions of possible futures that can be used for the development of electronic commerce in the agricultural sector by providing the possibility of looking into the future. The current research was conducted with the aim of studying the future of e-commerce in Iran's agricultural products export sector with a scenario writing approach. Methods: The statistical population of this research includes academic experts and industry experts. The proposed research model, after conducting interviews and expert meetings with research experts; It has been edited. After distributing 200 questionnaires among the statistical population of the research, the sample size of this research is equal to 186 experts who are available and willing to cooperate, who were selected by a combination of two non-probability targeted sampling methods and snowball sampling. The collected information was analyzed with the help of scenario wizard software to provide a model for the future research of electronic commerce in Iran's agricultural products export sector with a scenario writing approach. Findings and Conclusion: The results show that two scenarios can be considered for the future research of e-commerce in Iran's agricultural products export sector. The organization has the greatest influence on the future of e-commerce in the export sector of agricultural products.