آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریونویسی
الموضوعات :افشین بزی 1 , سامره شجاعی 2 , علیرضا اسفندیاری مقدم 3 , روح الله سمیعی 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران .
2 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
3 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
4 - گروه مدیریت ،واحد علی آباد کتول ،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول ،ایران
الکلمات المفتاحية: تجارت الکترونیک, صادرات, محصولات کشاورزی, آیندهپژوهی, سناریونویسی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: مطالعه حاضر در حوزه علم آیندهپژوهی میباشد و در آن، سناریوها توصیفهای چالش برانگیز از آیندههای ممکن بوده که با فراهم کردن امکان نگریستن به آینده میتوانند برای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی به کار گرفته شوند. پژوهش حاضر، با هدف آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شده است. روشها: جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنعت میباشند. مدل پیشنهادی پژوهش، پس از انجام مصاحبه و جلسات کارشناسی با خبرگان پژوهش؛ تدوین شده است. پس از توزیع 200 پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش، در نهایت حجم نمونه این پژوهش برابر است با 186 نفر از خبرگان در دسترس و متمایل به همکاری که با ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. اطلاعات جمعآوری شده جهت ارائه الگویی به منظور آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران با رویکرد سناریونویسی، به کمک نرم افزار سناریو ویزارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که دو سناریو میتوان برای آیندهپژوهی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی ایران، در نظر گرفت که در سناریوی اول متغیرهای توجه به فرصتها و تهدیدهای محیطی کسب وکار و در سناریوی دوم متغیرهای بهبود انعطافپذیری و مقیاسپذیری و افزایش بهرهوری سازمان، بیشترین تأثیر را بر آینده تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی دارند.