طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیهدی زینالی 1 , سید محمود هاشمی 2 , میرزا حسن حسینی 3 , سینا نعمتی زاده 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: صنایع خدماتی, نظریه داده بنیاد, کلید واژهها: کسب و کارهای مقاومتی,
چکیده مقاله :
زمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی انجام شده است.روش: روش استفاده شده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. برای جمعآوری داده ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ارشد صنایع خدماتی که در فرایند و تصمیمات اجرایی صنایع خدماتی مشارکت داشتند، بودهاند. همچنین با استفاده از نمونه گیری هدفمند پس از 15 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد. یافته ها: در رویکرد دادهبنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 27 مقوله کلی در قالب پارادایمی شامل شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، مقوله های محوری، راهبردها و پیامدها مبتنی بر توسعه کسبوکار مقاومتی بوده است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش مشتمل بر ارائه عوامل علّی، زمینهای، مداخلهای، مقوله محوری، پیامدها و تدوین راهبردها در جهت توسعه کسبوکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی است که در قالب مدل پارادایمی منطبق بر نظریه داده بنیاد تحقق می یابد.
Background: Considering that service industries have the largest share in the economy of countries and today we are facing unpredictable crises, therefore the resilience and stability of these businesses is of particular importance.Objective: The current research was conducted with the aim of designing a model of resistance businesses in service industries.Method: The method used in the research is qualitative and based on the strategy of database theory. In-depth interview tool was used to collect data. The target community was academic experts, managers and senior experts of service industries who participated in the process and executive decisions of service industries. Also, theoretical saturation was achieved by using targeted sampling after 15 in-depth interviews.Findings: In the foundational data approach in this research, three stages of open, central and selective coding It has expressed 27 general categories in a paradigmatic format including causal, background, intervening conditions, core categories, strategies and consequences based on the development of resistance business.Conclusion: The results of the research include the presentation of causal, contextual, interventional, central category, consequences, and formulation of strategies for the development of resilient businesses in service industries, which is realized in the form of a paradigm model in accordance with the data theory of the foundation.
_||_