طراحی و اعتباریابی الگوی بومسازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیندا خداداده 1 , مریم اسلام پناه(نویسنده مسئول) 2 , فرانک موسوی 3 , الهام کاویانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت آموزشی ،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار و عضو هیأت علمی،گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - دانشیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - استادیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی دیجیتال, بومسازگان, سازمان آموزشی,
چکیده مقاله :
بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمان های آموزشی اخیراً به عنوان یک مفهوم رایج در سیاست کارآفرینی و سازمان های آموزشی ظهور کرده است. پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی الگوی بومسازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی انجام گرفت. روش پژوهش، اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، روش نظریۀ داده بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی 15 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای کارآفرینی، متخصصان و خبرگان آشنا به کارآفرینی دیجیتال در سازمان های آموزشی می باشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از دستۀ متوالی انتخابشدهاند و در قسمت کمی، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه رازی ،هنرآموزان ومتخصصین کارآفرینی و اساتید دانشگاهی مرتبط با حوزه کارآفرینی به تعداد 135 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل داده های مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی معادلات ساختاری انتخابشده است. یافتههای پژوهش در بخش کیفی شامل 483 کدباز،42 کد ثانویه و 15 مقوله که در6 محور اصلی(محوری، شرایط علی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها) به دست آمد . نتایج بخش کمی نشان داد که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج ، این الگو می تواند در سازمان های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و با به رسمیت شناختن آن تاثیرات اساسی در نقش و مسئولیت و فعالیت های سازمان های آموزشی در عصر حاضر صورت گیرد و مدیران سازمان های آموزشی به اهمیت این پژوهش توجه کافی و موثر داشته باشند.
The ecosystem of digital entrepreneurship in educational organizations has recently emerged as a common concept in entrepreneurship policy and educational organizations. The present study was conducted to design and validate the model of digital entrepreneurship ecologists in educational organizations. The research method is mixed exploration (qualitative-quantitative) which in the qualitative part is the method of data theory and in the quantitative part is a survey. The participants of the quality department are 15 faculty members of entrepreneurship universities, specialists and experts familiar with digital entrepreneurship in educational organizations who have been selected using purposive sampling method from a consecutive category. Entrepreneurship specialists and university professors related to the field of entrepreneurship were selected by 135 people by stratified random sampling method. The method of analysis of interview data is selected in the qualitative part, open coding, axial and selective and in the quantitative part of structural equations. Findings of the research in the qualitative section include 483 open codes, 42 secondary codes and 15 categories that were obtained in 6 main axes (axial, causal conditions, contextual conditions, intervening factors, strategies and consequences). The results of the quantitative section showed that the proposed model has a good fit. According to the results, this model can be used in educational organizations and by recognizing it, the main effects on the role, responsibility and activities of educational organizations in the present era can be done and managers of educational organizations pay attention to the importance of this research. Adequate and effective.