طراحی و اعتباریابی الگوی بومسازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی
الموضوعات :ندا خداداده 1 , مریم اسلام پناه(نویسنده مسئول) 2 , فرانک موسوی 3 , الهام کاویانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت آموزشی ،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار و عضو هیأت علمی،گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - دانشیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - استادیار و عضو هیأت علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, کارآفرینی دیجیتال, بومسازگان, سازمان آموزشی,
ملخص المقالة :
بوم سازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمان های آموزشی اخیراً به عنوان یک مفهوم رایج در سیاست کارآفرینی و سازمان های آموزشی ظهور کرده است. پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی الگوی بومسازگان کارآفرینی دیجیتال در سازمانهای آموزشی انجام گرفت. روش پژوهش، اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، روش نظریۀ داده بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی 15 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای کارآفرینی، متخصصان و خبرگان آشنا به کارآفرینی دیجیتال در سازمان های آموزشی می باشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از دستۀ متوالی انتخابشدهاند و در قسمت کمی، اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه رازی ،هنرآموزان ومتخصصین کارآفرینی و اساتید دانشگاهی مرتبط با حوزه کارآفرینی به تعداد 135 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تجزیهوتحلیل داده های مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی معادلات ساختاری انتخابشده است. یافتههای پژوهش در بخش کیفی شامل 483 کدباز،42 کد ثانویه و 15 مقوله که در6 محور اصلی(محوری، شرایط علی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها) به دست آمد . نتایج بخش کمی نشان داد که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج ، این الگو می تواند در سازمان های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و با به رسمیت شناختن آن تاثیرات اساسی در نقش و مسئولیت و فعالیت های سازمان های آموزشی در عصر حاضر صورت گیرد و مدیران سازمان های آموزشی به اهمیت این پژوهش توجه کافی و موثر داشته باشند.