واکاوی تاثیر ذهنیت فلسفی بر غوغاسالاری با توجه به نقش میانجی شجاعت اخلاقی حرفهای و توسعه مدل
محورهای موضوعی : تقویت رفتارهای مثبت عمومی: بازاریابی اجتماعیحميد عرفانيان خان زاده 1 , اعظم بابكي راد 2 , محمد رافتي 3 , سيد وحيد شالباف يزدي 4
1 - استاديار گروه مديريت دولتي، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامي، مشهد، ايران
2 - استاديار گروه مديريت دولتي، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامي، مشهد، ايران
3 - استاديار گروه مديريت دولتي، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامي، مشهد، ايران
4 - استاديار گروه مديريت دولتي، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامي، مشهد، ايران
کلید واژه: غوغاسالاری, ذهنیت فلسفی, شجاعت اخلاق حرفه ای, دموگرافی ,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر مسائل عاطفي، جزء مسائل پر اهميت سازمان قرار گرفته، تا آنجا كه مديران موفق را مديراني ميدانند كه اين مهم را مورد توجه قرار ميدهند. سوءاستفاده عاطفی در محل کار بهعنوان غوغاسالاری شناخته شده و دامنهي گستردهاي در فضاي سازماني پيدا كرده است. تحقيقات نشان ميدهد بخشي از اين رفتار متوجه ذهنيت افراد است. لذا هدف اين پژوهش بررسی تاثیر ذهنیت فلسفی بر غوغاسالاری است و بررسي اينكه آيا شجاعت اخلاقی حرفهای ميتواند رابطه را ميانجيگري كند؟ از جامعه آماری 134 نفري کارکنان شعب بانك تجارت مشهد با استفاده از فرمول کوکران نمونه 100 نفری انتخاب گرديد. و جهت تحلیل آماری از نرمافزار PLS استفاده شده است. روایی پرسشنامهها به روش روایی محتوا تایید و به كمك آلفای کرونباخ پايايي ابزار بررسي گرديد. ابزار تحقيق پرسشنامههای ذهنیت فلسفی(اسمیت ،2010) و غوغاسالاری(مرالالیچ و همکاران،2014) و شجاعت اخلاق حرفهای (سکرکا ،2009) ميباشد. نتایج تحقيق نشان ميدهد كه شجاعت اخلافی حرفهای کارکنان رابطه بین ذهنیت فلسفی و غوغاسالاری را میانجیگري ميكند. پس از توسعه مدل اوليه و بررسی تاثير دموگرافی (سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه کاری) بر روابط متغيرهاي سهگانه تحقیق مشخص گرديد که جنسیت و سابقه کاری نیز بر غوغا سالاری و شجاعت اخلاق حرفهای نقش تعدیلکننده دارند.
These days, emotional issues are among the most important issues of the organization, so far as successful managers know managers who pay attention to this issue. Emotional abuse in the workplace is known as organizational mobbing and has grown widely in the organizational environment. Researches have shown that part of this behavior is about the mentality of individuals. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of philosophical mentality on the mobbing, and to examine whether professional moral courage can interfere with the relationship? A sample of 100 employees of the Tejarat Bank of Mashhad Branch was selected using the Cochran formula and for statistical analysis, PLS software has been used. Validity of the questionnaires was confirmed by content validity method and by means of Cronbach's alpha, the reliability of the tool was evaluated. The research tools are Philosophical Mindfulness Questionnaire (Smith, 2010) and mobbing (Meralich et al., 2014) and the Courage of Professional Ethics (Sekerka, 2009). The results of the research show that the professional ethical courage of the staff mediates the relationship between the philosophical and the supportive mentality. After developing the initial model and examining the effect of demographic on the relationship between the variables of the research, it was determined that whose gender and work experience also have a moderating role in the organizational mobbing and Courage of Professional Ethics.
1- ايران نژاد پاريزي،مهدي، اميني سابق،زين العابدين، اسدپور،وحيد،(1393)، نقش مديريت مشاركتي در ارتقاء اخلاق حرفه اي كاركنان ادارات مركزي بانك مسكن، مطالعات كمي در مديريت، سال پنجم، شماره اول.
2- جاويدي كلاته جعفرآبادي،طاهره، ابوترابي، رزيتا، (1389)، ذهنيت فلسفي و سبك رهبري مديران،مطالعات تربيتي و روان شناسي دانشگاه فردوسي مشهد، دوره يازدهم، شماره 1.
3- خشوعي، مهديه سادات،(1392)، نقش فضيلت سازماني و رفتار شهروندي سازماني در شجاعت اخلاقي حرفه اي ، فرآيند مديريت توسعه، دوره27،تابستان93، شماره2، پياپي88.
4- سکاران،اوما .(1391). روش های تحقیق در مدیریت . ترجمه محمد صائبي و محمود شيرازي.تهران.ناشر: مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
5- شریعتمداری،علی،(1387)، اصول تعلیم و تربیت، چاپ بیست و یکم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6- قنبري،سيروس، اردلان،محمدرضا،بهشتي راد، رقيه، سلطانزاده، وحيد، (1393)، اخلاق حرفه اي اعضاي هيأت علمي و رابطه آن با كيفيت آموزش عالي،فصلنامه اخلاق در علوم و فناوري، سال دهم، شماره 2.
7- قلی پور،آرین، بد،مهدیه،فاخری کوزه کنان،سمیرا،باغستانی برزکی،حوریه،(1388)،رابطه قلدری سازمانی ادراک شده بافشار روانی زنان،فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی،سال نهم،شماره34.
8- محمدی ، سمیه،برهانی،فریبا، روشن زاده، مصطفی،(1393)، بررسی ارتباط دیسترس اخلاقی و شجاعت اخلاقی در پرستاران ، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی ، دوره ی هفتم، شماره 3.
1- Aydan. Aydin, Mustafa. Otrar, Sahsuvaroglu,Tuna,(2012), Behaviors perceived as mobing by the instructors assigned in special education institutions , Procedia - Social and Behavioral Sciences 46 ( 2012 ) 4858 – 4863.
2- Baratz.Lea,Reingold . Roni,(2013),Moral courage – an essential component for teacher’s continuous professional development, Procedia - Social and Behavioral Sciences,76, 89-94.
3- Brunner, P. W. & Costello, M. L. (2003). When the wrong woman wins: Building bullies and perpetuating.
4- Cogenli. M. Zahid, BARLI, Onder,(2013), The Exposure of Psychological Violence (Mobbing) in Universities and an Application to the Academicians, Procedia - Social and Behavioral Sciences 93 1174 – 1178.
5- Davenport, N.; Schwartz, R. D. & Elliott, G. P. (2003). Mobbing: İşyerinde duygusal taciz. ( Mobbing:Amotional abuse in the American workplace) (Translation: Osman C. ÖNERTOY). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
6- Domains”. Organizational Behavior and Human Decision Processes. Vol. 77, No. 2.pp 85–129.
7- Duffy, M. & Sperry, L. (2007). Workplace mobbing: Individual and family health consequences.The Family Journal, 15(4), 398–404.
8- Edwards, R, Jeffrey., Rothbard, P, Nancy. (1999). “Work and Family Stress and Well-Being: An Examination of Person–Environment Fit in the Work and Family.
9- ERTÜRK. Abbas, CEMALOĞLU. Necati,2014, Causes of Mobbing Behavior, Procedia - Social and Behavioral Sciences 116 ( 2014 ) 3669 – 3678.
10- Hesselbein, F. (2005). The Leaders We Need. Leader to Leader, 35, 4-6.
11- Harris, H. (1999). Courage as a Management Virtue. Business and Professional Ethics Journal, 18(3/4), pp. 27-46.
12- Lachman, V. (2007). Moral Courage: A Virtue in Need of Development? Medsurg Nursing, 16(2), pp.131-133.
13- Leymann, H. (1996). The Contend and development of mobbing at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5: 165-184.
14- Namie,G.(2000).The workplace bullying, usa research. http: //www.workdoctor. Com/home/twd/employers/res/surv2000qv. 19.07.2009’da alınmıştır.Purtilo RB. Moral courage in times of change: visions for the future. J Phys Ther Educ 2000; 14(3): 4 – 6
15- Sekerka, L. E. Bagozzi, R. P. & Charnigo, R. (2009). Facing Ethical Challenges in the Workplace: Conceptualizing and Measuring Professional Moral Courage. Journal of Business Ethics, 89(4), pp. 565-579.
16- Serkan, Aylan. Hakan KOÇ. (2016). Relationship Between Mobbing and Intention to Leave in Hotel Industry. Journal of Tourism and Gastronomy Studies .pp 14-20.
17- Smith, Philip, G. (1965). What is philosophy education?. U.S.A.: McMillan.
18- Tetik,S. (2010). KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12 (18), 81-89.
19- Yildirim.Hakan, Uysaloglu .Beste, 2012,Impact of demographic factors on employee ‘s perception of mobbing: A case study from a logistics company, Procedia - Social and Behavioral Sciences 58 ( 2012 ) 634 – 644.