ارائه مدل علی- راهبردی بازاریابی عملگرایانه در صنعت بانکداری اسلامی متکی بر ابزارهای هوش مصنوعی
محورهای موضوعی : بازارهای مالی و اقتصادی
رامین فامیلی
1
,
علیرضا روستا
2
,
محمود احمدی شریف
3
1 - دانشجوی دکتری، بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، شهر قدس، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: هوش مصنوعی, بانکداری اسلامی, استراتژی بازاریابی, علی - راهبردی, بازاریابی عملگرایانه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه واعتبارسنجی ارائه مدل علی- راهبردی بازاریابی عملگرایانه در صنعت بانکداری اسلامی متکی بر ابزارهای هوش مصنوعی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد. روش پژوهش آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان دانشگاهی در حوزه بازرگانی و علوم بانکی و مدیران بانکی میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نقطه اشباع نظری 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری بخش کیفی اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته برگرفته از مبانی نظری میباشد. شیوه تجزیه و تحلیل این بخش با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. در بخش کیفی از نرم افزار Maxquda استفاده شد. بخش کمی پژوهش با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از الگوی کیفی پژوهش بعد از تایید روایی-پایایی در جامعه آماری که تعداد نمونه آماری براساس فرمول کوکران 213 نفر برآورد گردید، توزیع شد. نرم افزار مورد استفاده در بخش کمی نرم افزار Amos می باشد.طبق نتایج بخش کیفی عوامل علّی شامل «توسعه اخلاقی در صنعت بانکداری اسلامی مدرن، ارائه خدمت از طریق چتباتها و رباتها، رضایت مشتریان از بانکداری اسلامی مدرن و لزوم امنیت اطلاعات در بانکداری اسلامی مدرن» می باشد. عوامل راهبردی شامل «ایجاد بازاریابی رابطه مند با مشتریان به عنوان نقشه راه دیجیتال، تدوین پلتفرم کاربری مالی انلاین برای مشتریان، اتوماسیون مبتنی بر قوانین بانکی و توسعه توانمندیهای نواورانه در حوزه بانکی» می باشد. مسیرها و روابط علی بین سازهها در مدل ساختاری با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
The aim of the current research is to present and validate the causal-strategic model of pragmatic marketing in the Islamic banking industry based on artificial intelligence tools.This research is applied and descriptive-analytical in terms of purpose.The research method is mixed and conducted in two parts,qualitative and quantitative.The statistical population of this research is academic experts in the field of commerce and banking sciences and bank managers who were selected using the purposeful sampling method and the theoretical saturation point of 11 people.The tool for collecting the qualitative part of semi-structured interview data is derived from theoretical foundations.The analysis method of this part is using the data theory of the foundation.Maxquda software was used in the qualitative section.The quantitative part of the research was distributed by using the researcher-made questionnaire tool derived from the qualitative model of the research after confirming the validity-reliability in the statistical population where the number of the statistical sample was estimated to be 213 people based on Cochran's formula.The software used in the quantitative part is Amos software.According to the results of the qualitative part,the causal factors include"ethical development in the modern Islamic banking industry,providing service through chatbots and robots,customer satisfaction with modern Islamic banking and the need for information security in Islamic banking.It is"modern".Strategic factors include"creating customer-related marketing as a digital roadmap,developing an online financial user platform for customers,automation based on banking laws,and developing innovative capabilities in the banking sector."Paths and causal relationships between constructs in the structural model were confirmed by confirmatory factor analysis.
باستانی فر، ایمان و حیدری، محمدرضا و واعظ برزانی، محمد، (1394)، طراحی و برآورد تابع زیان مقام پولی مبتنی بر اهداف بانکداری اسلامی.
دهقان، مائده، احمدی، حیدر، و رجب پور، ابراهیم. (1400). کاربرد سیاستهای مدیریت منابع انسانی برای مدیران بازاریابی: تاکید بر راهبردهای بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکتهای کوچک و متوسط. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(3 (42 پیاپی))، 129-146.
صدیقی شیراز، صالح، عالی، صمد، وظیفه، رسول، و بافنده زنده، علیرضا. (1401). طراحی مدل ارزیابی عملکرد بازاریابی شعب بانکهای جمهوری اسلامی ایران بر اساس روش آمیخته*. اقتصاد و بانکداری اسلامی، 11(38)، 335-366.
موسویان، سیدعباس؛ حسین میثمی (1393)، نقد و بررسی دیدگاههای جدید پیرامون ربا و بهره بانکی، اوقیقاا مالی – اسلامی، شماره، 3 1 93-. 277
Alaoui, Y. L., Fakir, A. E., & Tkiouat, M. (2022). Prioritization of customers’ preferences in Islamic banking system: an artificial intelligence approach using Kano analysis. Journal of Islamic Business and Management, 12(1).
Alghadi, M., Alqudah, H., Lutfi, A., Ananzeh, H., Marei, A., Almaiah, M., & Al-Matari, Y. (2024). Enhancing cyber governance in Islamic banks: The influence of artificial intelligence and the moderating effect of Covid-19 pandemic. International Journal of Data and Network Science, 8(1), 307-318.
Al-Habil، W. I.، Al-Hila، A. A.، Al Shobaki، M. J.، Abu Amuna، Y. M.، & Abu Naser، S. S. (2017). The impact of the quality of banking services on improving the marketing performance of banks in Gaza governorates from the point of view of their employees. International Journal of Engineering and Information Systems (IJEAIS)، 1(7)، 197-217.
Chintalapati, S., & Pandey, S. K. (2022). Artificial intelligence in marketing: A systematic literature review. International Journal of Market Research, 64(1), 38-68
El-Galfy، A.، & Khiyar، K. A. (2012). Islamic banking and economic growth: A review. Journal of Applied Business Research (JABR)، 28(5)، 943-956.
Hemmet, A. (2023). Harmonizing Artificial Intelligence with Islamic Values-A Thoughtful Analysis of Religious, Social, and Economic Impacts of Technological Advancements. American Journal of Smart Technology and Solutions, 2(2), 65-76.
Irfan, M., Kadry, S., Sharif, M., & Khan, H. U. (Eds.). (2023). Fintech Applications in Islamic Finance: AI, Machine Learning, and Blockchain Techniques: AI, Machine Learning, and Blockchain Techniques. IGI Global.
Jafar, A., & Khan, H. A. (2023). Breaking New Ground in Ethical Investing: The Intersection of Islamic Finance, AI, and Sustainability. In 8th ICIBM: International Conference on Contemporary Issues in Business Management (pp. 1-23).
Mbaidin, H., Sbaee, N., AlMubydeen, I., Chindo, U., & Alomari, K. (2024). The role of AI integration and governance standards: Enhancing financial reporting quality in Islamic banking. Decision Science Letters, 13(1), 83-98.
Naveed، A. K. (2010). Customer satisfaction and awareness of Islamic banking system in Pakistan. African journal of business management، 4(5)، 662-671.
Suhartanto, D., Syarief, M. E., Chandra Nugraha, A., Suhaeni, T., Masthura, A., & Amin, H. (2022). Millennial loyalty towards artificial intelligence-enabled mobile banking: evidence from Indonesian Islamic banks. Journal of Islamic marketing, 13(9), 1958-1972.
Swain, S., & Gochhait, S. (2022, October). ABCD technology-AI, Blockchain, Cloud computing and Data security in Islamic banking sector. In 2022 International Conference on Sustainable Islamic Business and Finance (SIBF) (pp. 58-62). IEEE.
Yuspin, W., Wardiono, K., Budiono, A., & Saidakhrarovich, G. S. (2022). The law alteration on artificial intelligence in reducing Islamic bank’s profit and loss sharing risk. Yuspin, Wardah, Kelik Wardiono, Arief Budiono, and Said Gulyamov.'The law alteration on artificial intelligence in reducing Islamic bank’s profit and loss sharing risk.'Legality: Jurnal Ilmiah Hukum, 30, 267-282.
