مدل علي غلبه بر موانع توسعه ی حرفه ای پایدار معلمان و مدیران مدارس
محورهای موضوعی : تعلیم و تربیتقاسم ارزوقی قاسم الزبیدی 1 , زهرا توانگر مروستي 2 , زينب حمزه راجي 3 , زهره سعادتمند 4
1 - دانشجوي دوره دكتري تخصصي مديريت آموزشي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران.
2 - استاديار گروه علوم تربيتي، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامي، فسا، ايران.
3 - دانشکده علوم تربیتی / ابن رشد گروه علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه بغداد، بغداد، عراق
4 - دانشيار گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران.
کلید واژه: موانع, توسعه حرفه ای مستمر, معلمان, مديران,
چکیده مقاله :
مقدمه: ارتقاي سطح دانش و مهارت مدیران و معلمان بهعنوان یک عامل کلیدی، بهبود نظام آموزشی را به همراه دارد. اگر مدیران و معلمان دارای سطح بالایی از دانش و توانایی باشند، میتوانند بهترین روشها و رویکردهای آموزشی را به کار ببرند . هدف اصلی این پژوهش ارائه ی مدل علي غلبه بر موانع توسعه ی حرفه ای پایدار معلمان و مدیران مدارس بود.
روش شناسي: اين پژوهش از نظر هدف در دستهی تحقیقات کاربردی قرار میگیرد و از نظر ماهیت توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل تمام مدیران و معلمان کشور عراق که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند بود، بر اساس جدول مورگان و کرجسی تعداد 366 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده های بخش کمی، از تحلیل عامل تأئیدی مبتنی بر حدأقل مربعات جزئی استفاده شد. نرم افزارهای 26 SPSS و SMARTPLS 3 بود.
يافته ها: نتايج نشان داد كه بین ابعاد مدل به لحاظ اهمیت، تفاوت معنیدار وجود دارد و از دیدگاه پاسخگویان، این ابعاد از ارزش و اهمیت یکسان برخوردار نیستند. در ادامه میتوان مقدار میانگین رتبه هر یک از مولفه ها را بررسی و تعیین کرد کدام یک دارای مقدار میانگین بیشتر و لذا اهمیت بیشتری هستند. ضعف در سیاستگذاری با میانگین رتبه 63/4، یادگیری سازمانی با میانگین رتبه 19/4، سازمانی با میانگین رتبه 80/3، دانشی 92/2 کنشی 76/2 بود
نتيجه گيري: براي تقویت توسعه حرفهای مستمر مدیران و معلمان و مدیران مدارس در عراق، باید ابتدا بر سیاستگذاریهای مناسب تمرکز شود، یادگیری سازمانی تقویت گردد، ساختارهای سازمانی بهبود یابند، دانش و مهارتهای تخصصی مدیران و معلمان افزایش یابد و نهایتاً ارتباطات و تعاملات مؤثرتر شود.
Introduction: The primary objective of this research was to present a causal model for overcoming the barriers to sustainable professional development among teachers and school administrators.
Methods: In terms of purpose, this study falls under applied research, and in terms of nature, it is a descriptive correlational study. The statistical population included all administrators and teachers in Iraq with master's and doctoral degrees. Based on Morgan and Krejcie's table, 366 individuals were selected through stratified random sampling. For the analysis of quantitative data, confirmatory factor analysis based on partial least squares (PLS) was used. The software employed included SPSS 26 and SMARTPLS 3.
Findings: There was a significant difference in the importance of the model's dimensions, and from the respondents' perspective, these dimensions did not hold equal value. Further analysis could examine the mean rank of each component to determine which had a higher mean rank and thus greater importance. Policy weakness had the highest mean rank (4.63), followed by organizational learning (4.19), organizational barriers (3.80), knowledge barriers (2.92), and behavioral barriers (2.76).
Conclusion: This hierarchical approach, beginning with policy improvements and moving through organizational and individual-level enhancements, provides a comprehensive model for professional development in Iraq's educational sector.
References:
Collinson, V., Kozina, E., Kate Lin, Y. H., Ling, L., Matheson, I., Newcombe, L., & Zogla, I. (2009). Professional development for teachers: A world of change. European journal of teacher education, 32(1), 3-19.
Exarchou, E., Klonari, A., & Lambrinos, N. (2015). Using a Social Web 2.0 tool in geography and environmental research project: A content analysis of Greek high school students’ learning exchanges. Review of International Geographical Education Online, 5(1), 42-55.
Guskey, Th. R. (2009). Closing the knowledge gap on effective professional development. Educational Horizons, 87(4), 224ñ233.
Isa, M., Neliwati, N., & Hadijaya, Y. (2024). Quality Improvement Management in Teacher Professional Development. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 136-147.
Kuranchie, A., & Bampo, J. (2023). Continuous Professional Development for Public School Teachers: Benefits and Concerns. Journal of African Education, 4(1).
Leh, F. C., Anduroh, A., & Huda, M. (2021). Level of knowledge, skills and attitude of trainee teachers on Web 2.0 applications in teaching geography in Malaysia schools. Heliyon, 7(12), e08568.
L’Estrange, Lyra. , Walker, Sue, Lunn-Brownlee, Jo., Ryan, Mary, Bourke, Terri,. Rowan d, Leonie,. Johansson, Eva. (2023). Capturing epistemic reflexivity for teacher educators teaching about/to/for diversity in teacher education. Heliyon 9,e13754.
Mabele, W. S., Likoko, S. N., & Ongányi, O. P. (2023). FUTURE OF TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN KENYA: STRATEGIC LEADERSHIP APPROACH. European Journal of Education Studies, 10(1).
Mizambaeva, F. K., & Baimyrzaev, K. M. (2019). Conditions for the formation of professional competence of an intending geography teacher. Revista ESPACIOS, 40(09).
Nkundabakura, P., Nsengimana, T., Uwamariya, E., Nyirahabimana, P., Nkurunziza, J. B., Mukamwambali, C., ... & Ndihokubwayo, K. (2024). Contribution of Continuous Professional Development (CPD) Training Programme on Rwandan Secondary School Mathematics and Science Teachers’ Pedagogical, Technological, and Content knowledge. Education and Information Technologies, 29(4), 4969-4999.
Ramesh P & Krishnan P.(2020). Professional competence of teachers in Indian higher agricultural education. CURRENT SCIENCE, 118(3): 356-361.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2014). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. In Teachers’ professional development (pp. 97-121).
Safrizal, S., Nurhafizah, N., Yulia, R., & Husnani, H. (2022). Analysis of guru penggerak programs as sustainable professional development for teachers. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(2), 2135-2142.
Uche, C. M., Kaegon, L. E., & Okata, F. C. (2016). Teachers' Level of Awareness of 21st Century Occupational Roles in Rivers State Secondary Schools. Journal of Education and Training Studies, 4(8), 83-92.
Watts, D. S., & Richardson, J. W. (2020). Leveraging professional development to build professional capital in international schools in Asia. Journal of Professional Capital and Community, 5(2), 167-182.
