مدل علي غلبه بر موانع توسعه ی حرفه ای پایدار معلمان و مدیران مدارس
الموضوعات : Educationقاسم ارزوقی قاسم الزبیدی 1 , زهرا توانگر مروستي 2 , زينب حمزه راجي 3 , زهره سعادتمند 4
1 - دانشجوي دوره دكتري تخصصي مديريت آموزشي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران.
2 - استاديار گروه علوم تربيتي، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامي، فسا، ايران.
3 - دانشکده علوم تربیتی / ابن رشد گروه علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه بغداد، بغداد، عراق
4 - دانشيار گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران.
الکلمات المفتاحية: موانع, توسعه حرفه ای مستمر, معلمان, مديران,
ملخص المقالة :
مقدمه: ارتقاي سطح دانش و مهارت مدیران و معلمان بهعنوان یک عامل کلیدی، بهبود نظام آموزشی را به همراه دارد. اگر مدیران و معلمان دارای سطح بالایی از دانش و توانایی باشند، میتوانند بهترین روشها و رویکردهای آموزشی را به کار ببرند . هدف اصلی این پژوهش ارائه ی مدل علي غلبه بر موانع توسعه ی حرفه ای پایدار معلمان و مدیران مدارس بود.
روش شناسي: اين پژوهش از نظر هدف در دستهی تحقیقات کاربردی قرار میگیرد و از نظر ماهیت توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل تمام مدیران و معلمان کشور عراق که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند بود، بر اساس جدول مورگان و کرجسی تعداد 366 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده های بخش کمی، از تحلیل عامل تأئیدی مبتنی بر حدأقل مربعات جزئی استفاده شد. نرم افزارهای 26 SPSS و SMARTPLS 3 بود.
يافته ها: نتايج نشان داد كه بین ابعاد مدل به لحاظ اهمیت، تفاوت معنیدار وجود دارد و از دیدگاه پاسخگویان، این ابعاد از ارزش و اهمیت یکسان برخوردار نیستند. در ادامه میتوان مقدار میانگین رتبه هر یک از مولفه ها را بررسی و تعیین کرد کدام یک دارای مقدار میانگین بیشتر و لذا اهمیت بیشتری هستند. ضعف در سیاستگذاری با میانگین رتبه 63/4، یادگیری سازمانی با میانگین رتبه 19/4، سازمانی با میانگین رتبه 80/3، دانشی 92/2 کنشی 76/2 بود
نتيجه گيري: براي تقویت توسعه حرفهای مستمر مدیران و معلمان و مدیران مدارس در عراق، باید ابتدا بر سیاستگذاریهای مناسب تمرکز شود، یادگیری سازمانی تقویت گردد، ساختارهای سازمانی بهبود یابند، دانش و مهارتهای تخصصی مدیران و معلمان افزایش یابد و نهایتاً ارتباطات و تعاملات مؤثرتر شود.
References:
Collinson, V., Kozina, E., Kate Lin, Y. H., Ling, L., Matheson, I., Newcombe, L., & Zogla, I. (2009). Professional development for teachers: A world of change. European journal of teacher education, 32(1), 3-19.
Exarchou, E., Klonari, A., & Lambrinos, N. (2015). Using a Social Web 2.0 tool in geography and environmental research project: A content analysis of Greek high school students’ learning exchanges. Review of International Geographical Education Online, 5(1), 42-55.
Guskey, Th. R. (2009). Closing the knowledge gap on effective professional development. Educational Horizons, 87(4), 224ñ233.
Isa, M., Neliwati, N., & Hadijaya, Y. (2024). Quality Improvement Management in Teacher Professional Development. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 136-147.
Kuranchie, A., & Bampo, J. (2023). Continuous Professional Development for Public School Teachers: Benefits and Concerns. Journal of African Education, 4(1).
Leh, F. C., Anduroh, A., & Huda, M. (2021). Level of knowledge, skills and attitude of trainee teachers on Web 2.0 applications in teaching geography in Malaysia schools. Heliyon, 7(12), e08568.
L’Estrange, Lyra. , Walker, Sue, Lunn-Brownlee, Jo., Ryan, Mary, Bourke, Terri,. Rowan d, Leonie,. Johansson, Eva. (2023). Capturing epistemic reflexivity for teacher educators teaching about/to/for diversity in teacher education. Heliyon 9,e13754.
Mabele, W. S., Likoko, S. N., & Ongányi, O. P. (2023). FUTURE OF TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN KENYA: STRATEGIC LEADERSHIP APPROACH. European Journal of Education Studies, 10(1).
Mizambaeva, F. K., & Baimyrzaev, K. M. (2019). Conditions for the formation of professional competence of an intending geography teacher. Revista ESPACIOS, 40(09).
Nkundabakura, P., Nsengimana, T., Uwamariya, E., Nyirahabimana, P., Nkurunziza, J. B., Mukamwambali, C., ... & Ndihokubwayo, K. (2024). Contribution of Continuous Professional Development (CPD) Training Programme on Rwandan Secondary School Mathematics and Science Teachers’ Pedagogical, Technological, and Content knowledge. Education and Information Technologies, 29(4), 4969-4999.
Ramesh P & Krishnan P.(2020). Professional competence of teachers in Indian higher agricultural education. CURRENT SCIENCE, 118(3): 356-361.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2014). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. In Teachers’ professional development (pp. 97-121).
Safrizal, S., Nurhafizah, N., Yulia, R., & Husnani, H. (2022). Analysis of guru penggerak programs as sustainable professional development for teachers. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(2), 2135-2142.
Uche, C. M., Kaegon, L. E., & Okata, F. C. (2016). Teachers' Level of Awareness of 21st Century Occupational Roles in Rivers State Secondary Schools. Journal of Education and Training Studies, 4(8), 83-92.
Watts, D. S., & Richardson, J. W. (2020). Leveraging professional development to build professional capital in international schools in Asia. Journal of Professional Capital and Community, 5(2), 167-182.
