نقش میانجی گری محقپنداری تحصیلی در رابطه با بیش درگیری والدین و رفتارهای غیر مولد تحصیلی دانشآموزان
احمد چوپانی
1
(
کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد. ایران.
)
بهمن کرد
2
(
دانشیار گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
)
کلید واژه: بیشدرگیری والدین, رفتارهای غیر مولد تحصیلی, محقپنداری تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف نقش میانجیگری محقپنداری تحصیلی در رابطه بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر بوکان بود که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها نمونهای به حجم 351 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای محقپنداری تحصیلی چونیک و کمبل (2009)، بیشدرگیری والدین شکاری(1392) و رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکس ( 2012) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از Spss- 25 استفاده شد. نتایج نشان داد بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه معنی داری دارد (p< 0/05) و محقپنداری تحصیلی باعث تقویت رابطه بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان میشود. بنابراین محقپنداری تحصیلی به عنوان یک متغیر میانجی نقش معناداری در تاثیر بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان ایفا می کند.
چکیده انگلیسی :
The present study aimed to investigate the mediating role of academic entitlement in the relationship between parental overinvolvement and unproductive academic behaviors of high school students. The present study is descriptive and correlational. The statistical population was all high school students in Bukan who were studying in the academic year 1402-1403. A sample of 351 students was selected from them using multi-stage cluster sampling. In order to collect data, the academic entitlement questionnaires of Chonik and Campbell (2009), Shekari's parental overinvolvement (2013), and Remax's unproductive academic behaviors (2012) were used. Path analysis was used to analyze the data. The results showed that parental overinvolvement has a significant relationship with unproductive academic behaviors and academic entitlement strengthens the relationship between parental overinvolvement and students' unproductive academic behaviors. Therefore, academic entitlement plays a significant role as a mediating variable in the effect of parental overinvolvement on students' unproductive academic behaviors.
