نقش میانجی گری محقپنداری تحصیلی در رابطه با بیش درگیری والدین و رفتارهای غیر مولد تحصیلی دانشآموزان
احمد چوپانی
1
(
کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد. ایران.
)
بهمن کرد
2
(
دانشیار گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
)
الکلمات المفتاحية: بیشدرگیری والدین, رفتارهای غیر مولد تحصیلی, محقپنداری تحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف نقش میانجیگری محقپنداری تحصیلی در رابطه بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر بوکان بود که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها نمونهای به حجم 351 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای محقپنداری تحصیلی چونیک و کمبل (2009)، بیشدرگیری والدین شکاری(1392) و رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکس ( 2012) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از Spss- 25 استفاده شد. نتایج نشان داد بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی رابطه معنی داری دارد (p< 0/05) و محقپنداری تحصیلی باعث تقویت رابطه بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان میشود. بنابراین محقپنداری تحصیلی به عنوان یک متغیر میانجی نقش معناداری در تاثیر بیشدرگیری والدین با رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشآموزان ایفا می کند.
