بررسی نقش جاه طلبی در تحریک خلاقیت بین کارآفرینان استان فارس
محورهای موضوعی :
1 - 1) گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: جاهطلبی تحریک خلاقیت کارآفرینان استان فارس ,
چکیده مقاله :
هدف بررسی نقش جاهطلبی در تحریک خلاقیت بین کارآفرینان انجامگرفته است. شرکتکنندگان، شامل 129 نفر از مدیران کارآفرین وکارآفرینان بودند که با بهرهگیری از فهرست معرفیشده مرکز کارآفرینی و اشتغالزایی دانشگاه شیراز در قالب یک روش تصادفی از نوع ساده انتخاب شدند. روش تحقیق، شیوه آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از رویکرد فراترکیب و در بخش کمی از شیوه توصیفی - همبستگی استفاده شد. بر همین اساس، 4 عامل فردی و کارآفرینانه، اقتصادی و مالی، فناوری و نوآوری و دانش سازمانی بهعنوان عوامل مؤثر بر تحریک خلاقیت کارآفرینان مشخص شدند. ضمن آنکه روایی در هر دو شیوه بهصورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند و پایایی در رویکرد فراترکیب بر مبنای شاخصهای لینکلن و گوبا (1985) و در مطالعه مقدماتی بخش کمی نیز، با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ تائید شدند. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی (با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی) و در بخش کمی نیز از آمار توصیفی (شاخصهای جمعیت شناختی با استفاده از نرمافزار (SPSS و آمار استنباطی (حاصل از معیارهای مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج در نهایت نشان داد، هر 4 شاخص فردی و کارآفرینانه، اقتصادی و مالی، فناوری و نوآوری و دانش سازمانی بر تحریک خلاقیت کارآفرینان تأثیر معنادار داشتند. بنابراین به نظر میرسد، جهت مداومت در کار کارآفرینان و همچنین تقویت خلاقانه آنها در کنار عوامل فردی، میبایست به استفاده از فناوریهای جدید، مدیریت دانش سازمانی و زیرساختهای مالی و اقتصادی توجه ویژه شود.
, this research has been carried out with the aim of "investigating the role of ambition in stimulating creativity among entrepreneurs". The participants included 129 entrepreneurial managers and entrepreneurs who were selected using the introduced list of Shiraz University Entrepreneurship and Employment Center in a simple random method. The research method was a mixed method (qualitative and quantitative), which in the qualitative part of the metacomposite approach and in the quantitative part of the descriptive method of causal correlation; based on structural equation modeling was used in a new way. Based on this, 4 individual and entrepreneurial factors, economic and financial, technology and innovation and organizational knowledge were identified as effective factors on stimulating the creativity of entrepreneurs. In addition, the validity in both methods was confirmed in an acceptable manner, and the reliability in the metacomposite approach was confirmed based on Lincoln and Guba (1985) indices and in the preliminary study of the quantitative part, using Cronbach's alpha coefficients. In order to analyze the findings of this study in the qualitative part of document analysis (with emphasis on domestic and foreign studies) and in the quantitative part of descriptive statistics (demographic indicators using SPSS software and inferential statistics (resulting from structural equation modeling criteria with software) Smart PLS) was used. Finally, the results showed that all 4 individual and entrepreneurial indicators, economic and financial, technology and innovation, and organizational knowledge had a significant effect on stimulating the creativity of entrepreneurs.
ا ،ی ،داوج دمحم اضر ،یی رقاب و اسن ی سح ین دابآ ،ی ( .اضر 1399 زرا .) ی بای ثات یر گنهرف لماوع ی عامتجا و ی رفآراک رب ینی هناخ رد نانز اهی
رفآراک ینی رادرهش ی نارهت . عامتجا تاعلاطم ی تخانش ناور ی .نانز 18 (4 ،) 33-68 .
پی اری ،ش لامک ؛اضر ی، قنی بلطم ؛ ی، ( ؛ رداق دمحم 1394 بت .) یین لدم ی اتسار رد ی قلاخ هعسوت یت رفآراک و ینی هاگشناد زکارم رد .ی مک تاعلاطم ی
دم رد یریت . 20 ( 15 ،) 143-129 .
قحیق ،ی ضترم ی، اوقت ،یی رم یم رافص و ینا نادمه ،ی عسید . ( 1400 رفآراک .) ینی لاغتشا و ازیی اهراک و بسک هزوح رد ی نب شناد ینا نتبم ی رب
فرظ یت نکت زا هدافتسا اب لدم هئارا ؛تافوقوم یک دی لتم لدم و ی بای راتخاس تلاداعم ی .گرزب ناسارخ همانشهوژپ . 11 ( 42 .) 106-85 .
قف یه مارآ ، ( .لوتب 1397 شوه هطبار .) اهی و اب هناگدنچ ی گژی صخش یتی رفآراک ینی قلاخ و یت وجشناد ینا سانشراک ی ملاسا دازآ هاگشناد دشرا .ی
قلاخ و راکتبا یت ناسنا مولع رد ی .7 (4 ،) 179-196 .
رک یمی نارارط ،ی ،هبوبحم رش یف هداز ، ،حاتف سی وقند ،ی می لعر ی سح و ی ن روپ ، واد و ( .د 1399 ثأت .) یر طخ رب رثؤم لماوع شم ی راذگ ی کراپ اهی و ملع
روانف ی تکرش و اهی شناد نب ینا اهدادنورب رب ی نآ م شقن اب اه یجنا ی رفآراک ینی هناروانف . دم تاعلاطم یریت تلود ی ای نار .3 (4 ،) 99-126 .
Del Campo, C. J. (2017). The role of creativity in entrepreneurship: an empirical study on business
undergraduates.
García, H. M., Méndez, O. J. M., & Alvarado, A. A. (2022). Creativity and Entrepreneurship in
Latin America: The Time has Come. In The Emerald Handbook of Entrepreneurship in Latin
America (pp. 3-15): Emerald Publishing Limited.
Juliana, N. O., Hui, H. J., Clement, M., Solomon, E. N., Elvis, O. K. & Management. (2021). The
impact of creativity and innovation on entrepreneurship development: evidence from Nigeria.
9(4), 1743-1770.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (vol. 75). In: Sage Thousand Oaks, CA.
Mardiana, S. J. (2020). Modifying Research Onion for Information Systems Research. 63(4),
5304-5313.
Najeh, H., Morched, S. J. J. O. B. (2022). The Ambitious Entrepreneur and His Role in Stimulating
Creativity: The Case of Tunisian Entrepreneurs. 10(1), 61-73.
59
74
:
2
1
هرود
__________________________________
راک و بسک رد
ی
دربهار تاعلاطم
هرامش ،
Tantawy, M., Herbert, K., McNally, J. J., Mengel, T., Piperopoulos, P., & Foord, D. J. (2021).
Bringing creativity back to entrepreneurship education: Creative self-efficacy, creative process
engagement, and entrepreneurial intentions. 15, e00239.
Weng, C., Mundorf, N., & Salzarulo-McGuigan, A. J. (2022). Entrepreneurship education
enhances entrepreneurial creativity: The mediating role of entrepreneurial inspiration. 20(2),
100570.