فهرست مقالات نرگس طهماسبی


  • مقاله

    1 - نقش واسطه ای خودکارآمدی و اشتیاق کاری در رابطه بین ادراک از سازمان های یادگیرنده با عملکرد شغلی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399
    این پژوهش با هدف تبیین نقش واسطه ای خودکارآمدی و اشتیاق کاری در رابطه بین ادراک از سازمان های یادگیرنده با عملکرد شغلی معلمان شهرستان آباده انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان آباده تشکیل می دهند که تع چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تبیین نقش واسطه ای خودکارآمدی و اشتیاق کاری در رابطه بین ادراک از سازمان های یادگیرنده با عملکرد شغلی معلمان شهرستان آباده انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان آباده تشکیل می دهند که تعداد آن ها برابر با 1274نفر می باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان نمونه 295 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت اندازه گیری ادراک از سازمان یادگیرنده از پرسشنامه سنگه (1990)، خودکارآمدی از تچانن موران و گاریس (2004)، اشتیاق کاری از پرسشنامه شوفلی(2006)، عملکرد شغلی از پاترسون (1995) استفاده گردید. روایی سازه پرسش نامه ها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی و روایی محتوایی توسط تعدادی از صاحب نظران علوم تربیتی و پایایی آنها به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری فرضیات تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که رابطه ادراک از سازمان های یادگیرنده بر عملکرد شغلی، خودکارآمدی و اشتیاق کاری مثبت و معنادار بود. همچنین مشخص گردید خودکارآمدی و اشتیاق کاری نقش میانجی بین ادراک از سازمان های یادگیرنده با عملکرد شغلی ایفا می کنند. بنابراین می توان تأثیر ادراک کلی فرهنگ سازمان یادگیری بر عملکرد شغلی را از طریق خودکارآمدی و اشتیاق کاری مدنظر قرار داد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی الگوی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دانش آموزان: دیدگاه معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر آباده
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1401
    عوامل موثر آموزشی، مجموعه‌ای از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در مسیر توسعه دانش و همچنین افزایش کیفی آموزش است که راه‌کارهای گسترش توسعه کیفی آموزش معلمان از طریق شیوه‌های مختلف را ارائه می‌دهد. ازاین‌رو، هدف از انجام این مطالعه، طراحی الگوی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دانش آم چکیده کامل
    عوامل موثر آموزشی، مجموعه‌ای از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در مسیر توسعه دانش و همچنین افزایش کیفی آموزش است که راه‌کارهای گسترش توسعه کیفی آموزش معلمان از طریق شیوه‌های مختلف را ارائه می‌دهد. ازاین‌رو، هدف از انجام این مطالعه، طراحی الگوی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دانش آموزان، از دیدگاه معلمان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر آباده بود. شیوه پژوهش، این مطالعه، از منظر هدف؛ کاربردی، ازنظر ماهیت؛ اکتشافی-تحلیلی؛ ازنظر روش‌شناسی گردآوری اطلاعات، کیفی با استفاده از رویکرد اکتشافی مبتنی بر استقراء و استراتژی داده بنیاد بود که از طریق فن مصاحبه عمیق، بین 15 نفر از کارشناسان (شامل سه نفر از مدیران و دو نفر از معلمان و ده نفر از کارشناسان و صاحب نظران علوم تربیتی دارای سوابق مرتبط و آشنا به شرایط و محیط مدارس، بدون طرح سؤال‌های تعقیبی) تا رسیدن به مرز اشباع داده‌های نظری انجام شد. روش نمونه‌گیری، هدفمند، از نوع قضاوتی بود و برای ارزیابی و صحت داده‌ها (پایایی)؛ از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تائیدی پیشنهادی لینکلن و گوبا (1985)، بهره گرفته شد. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، 298 کد باز تعیین شد و با استفاده از فرایند بازبینی مقوله‌ها، مضامین محتوایی (با استفاده از نرم‌افزار اطلس. تی. آی) 5 عامل اصلی، به همراه 13 زیر مقوله شناسایی شدند. این عوامل شامل عوامل روابط فردی و بین فردی، عوامل روان‌شناختی، عوامل زیرساختی و آموزشی، عوامل اقتصادی و اجتماعی معلمان و والدین، عوامل استراتژیک بودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی اثرات نگرش مذهبی بر میزان طلاق توافقی و غیرتوافقی زوجین در سطح شهر آباده
    پژوهش های جامعه شناسی , شماره 1 , سال 17 , بهار 1402
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثرات نگرش مذهبی بر میزان طلاق توافقی و غیرتوافقی زوجین بوده است. روش پژوهش، علی- مقایسه‌ای و جامعه آماری شامل زوجین متقاضی طلاق توافقی و طلاق غیر توافقی مراجعه‌کننده به دادگاه‌های خانواده و مراکز مشاوره خانواده در شهر آباده بودند که 15 زوج چکیده کامل
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثرات نگرش مذهبی بر میزان طلاق توافقی و غیرتوافقی زوجین بوده است. روش پژوهش، علی- مقایسه‌ای و جامعه آماری شامل زوجین متقاضی طلاق توافقی و طلاق غیر توافقی مراجعه‌کننده به دادگاه‌های خانواده و مراکز مشاوره خانواده در شهر آباده بودند که 15 زوج متقاضی طلاق توافقی و 15زوج متقاضی طلاق غیرتوافقی با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه 15 گویه ای نگرش‌های مذهبی خدایاری فرد و همکاران (1383) با 2 بعد پررنگ شدن نقش دین و کم‌رنگ شدن نقش دین در زندگی استفاده شد. روایی محتوایی پرسش نامه توسط تعدادی از اساتید علوم تربیتی و پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تائید قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون میانگین دو جامعه مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تفاوت معنا‌داری بین زوجین متقاضی طلاق توافقی و غیرتوافقی در نگرش‌های مذهبی آنان ( پر رنگ شدن نقش دین و کم ‌رنگ شدن نقش دین ) وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - نقش میانجی خستگی عاطفی در رابطه بین مدیریت عملکرد با عملکرد معلمان
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1400
    هدف: این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی خستگی عاطفی در رابطه بین مدیریت عملکرد با عملکرد معلم انجام گردید. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش تحقیق آن، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد و جامعه ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان بوانات تشکیل می دهن چکیده کامل
    هدف: این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی خستگی عاطفی در رابطه بین مدیریت عملکرد با عملکرد معلم انجام گردید. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش تحقیق آن، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد و جامعه ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان بوانات تشکیل می دهند که تعداد آن ها 400نفر می باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 200 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب گردید. جهت اندازه گیری خستگی عاطفی، عملکرد معلم و مدیریت عملکرد از پرسشنامه استاندارد ون ونبیرگ و همکاران (2020) استفاده گردید. اعتبار از نوع همسانی درونی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق بیانگر آن بود که مدیریت عملکرد تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد معلم و تأثیرمنفی و معناداری بر خستگی عاطفی دارد. همچنین نتایج نشان داد که خستگی عاطفی نقش میانجی در رابطه بین مدیریت عملکرد با عملکرد معلم را ایفا می کند. بنابراین وقتی معلمان از نظر عاطفی به مدرسه و آموزش و پرورش متعهد باشند، تلاش بیشتری می کنند و در نتیجه عملکرد بهتری دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - طراحی مدل عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
    آموزش و پرورش متعالی , شماره 1 , سال 3 , بهار 1402
    مقدمه و هدف: پیشرفت تحصیلی به دلیل آنچه آینده دانش آموزان در مسیر انتخاب درست شغل، موفقیت در مسیر زندگی و همچنین خدمات مناسب به یک کشور تلقی می‌شود بسیار ضروری است. بنابراین این پژوهش با هدف طراحی یک مدل عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام‌شده چکیده کامل
    مقدمه و هدف: پیشرفت تحصیلی به دلیل آنچه آینده دانش آموزان در مسیر انتخاب درست شغل، موفقیت در مسیر زندگی و همچنین خدمات مناسب به یک کشور تلقی می‌شود بسیار ضروری است. بنابراین این پژوهش با هدف طراحی یک مدل عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام‌شده است. روش شناسی پژوهش: شرکت‌کنندگان، 129 نفر از مدیران سازمان آموزش ‌و پرورش و معلمان شاغل و بازنشسته در سطح استان فارس بودند که در قالب یک روش نمونه‌گیری تصادفی از نوع خوشه‌ای انتخاب شدند. روش تحقیق مورداستفاده شیوه آمیخته کیفی (رویکرد فراترکیب) و کمی (توصیفی- همبستگی) بود. پس از تدوین مقوله‌های اثرگذار، 4 عامل آموزش- یادگیری، شرایط اقتصادی-اجتماعی، عوامل فردی و اهداف عملکردی، شاخص‌های روان‌شناختی به‌عنوان شاخص‌های مؤثر مدل عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تعیین شدند. روایی در هر دو شیوه کیفی و کمی، به‌صورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفت و پایایی در رویکرد فراترکیب بر مبنای شاخص‌های لینکلن و گوبا (1985) و در مطالعه مقدماتی بخش کمی نیز، با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ تائید شدند. جهت تحلیل یافته‌های این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی (با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی مرتبط) و در بخش کمی نیز از آمار توصیفی (شاخص‌های جمعیت شناختی با استفاده از نرم‌افزار SPSS) و آمار استنباطی (حاصل از معیارهای مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS) استفاده شد. یافته ها: نتایج در نهایت نشان داد، آموزش-یادگیری، شرایط اقتصادی-اجتماعی و شاخص‌های روان‌شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنادار دارد. اما اثرات عوامل فردی و اهداف عملکردی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استان فارس مورد تائید قرار نگرفت. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد آموزش و یادگیری در کنار توجه به اقتصاد در آموزش و همچنین تقویت برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های روان‌شناختی می‌تواند نقشی حیاتی در تدوین و شکل‌گیری یک مدل جامعه اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر پیشرفت دانش آموزان در سطح استان فارس ایفا نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - رابطه رهبری تغییرگرا با عملکرد و رضایت شغلی با نقش میانجی درگیری شغلی و تقاضای یادگیری در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1399
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه رهبری تغییرگرا با عملکرد و رضایت شغلی با نقش میانجی درگیری شغلی و تقاضای یادگیری می پردازد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس به تعداد 2000 نفر می باشد. حجم نمونه با استفا چکیده کامل
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه رهبری تغییرگرا با عملکرد و رضایت شغلی با نقش میانجی درگیری شغلی و تقاضای یادگیری می پردازد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس به تعداد 2000 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 322 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها پنج پرسشنامه استاندارد می باشد. پایایی پرسشنامه ها به وسیله ضریب‌ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیه های پژوهش و نرم افزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار رهبری تغییر گرا با تقاضای یادگیری، درگیری شغلی، رضایت شغلی و عملکرد می باشد. همچنین رابطه درگیری شغلی و تقاضای یادگیری با رضایت شغلی و عملکرد مثبت و معناداری بود. به علاوه نتایج نشان داد تقاضای یادگیری و درگیری شغلی نقش میانجی بین رهبری تغییرگرا با عملکرد و رضایت شغلی را ایفا می کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - Examining the mediator role of job engagement in the ralationship between significant work and organizational commitment of faculty members
    Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 3 , زمستان 2020
    The main purpose of this research was to investigate the effect of significant work on organizational commitment to the mediator role of job engagement among faculty members. The type of this research was applied based on purpose and descriptive-correlational in terms o چکیده کامل
    The main purpose of this research was to investigate the effect of significant work on organizational commitment to the mediator role of job engagement among faculty members. The type of this research was applied based on purpose and descriptive-correlational in terms of implementation technique. The population in this research was all faculty members of Islamic Azad University of Fars Provice (1997 People). Using Cochran formula, 385 people were selected as the sample size. The stratified sampling method was based on the size of the population. The research data was collected by distributing questionnaires among samples. Descriptive and inferential statistics and SPSS and PLS software were used to analyze the data. The results of this study showed that significant work has a positive effect on organizational commitment and job engagement. In addition, considering the positive impact of significant work on organizational commitment in the presence of the mediator variable of job engagement, job engagement could play a role as a mediator variable in the relationship between significant work and organizational commitment. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - Studying the impact of intellectual capital on financial performance through the interactive variables of dynamic capabilities in Islamic Azad University of Fars province
    Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 5 , زمستان 2022
    The main purpose of this research was to study the impact of intellectual capital on financial performance through the interactive variable of dynamic capabilities in Islamic Azad University of Fars province. The statistical population consisted of Faculty members of Is چکیده کامل
    The main purpose of this research was to study the impact of intellectual capital on financial performance through the interactive variable of dynamic capabilities in Islamic Azad University of Fars province. The statistical population consisted of Faculty members of Islamic Azad University of Fars province about 2000 people and a sample of 384 people according to Cochran formula at 95% confidence level. Also, data collection tool was a 38-items consolidated questionnaire of Singh-Rao (2016), Asiaei and Jusoh (2015), Wang et al. (2014), Mention and Bontis (2013), which was confirmed and its reliability is estimated at 73%. In order to analyze the data at the descriptive level, descriptive-consolidated tables were used in SPSS 23 software and structural equation modeling was used at inferential level in component-driven method by using Smart PLS2 software. Finally, the findings of this research showed that intellectual capital indirectly (through dynamic intermediary of dynamic capabilities) influenced the financial performance, by the way, intellectual capital directly affected dynamic capabilities, and dynamic capabilities directly affected the financial performance پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانه‌های اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 3 , سال 1 , پاییز 1400
    این مطالعه با هدف بررسی بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانه‌های اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها حدود 400 نفر می‌ب چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانه‌های اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها حدود 400 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 196 نفری به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت اندازه‌گیری کاربرد رسانه‌های اجتماعی سازمانی، چابکی سازمانی و شرایط روانشناختی از پرسشنامه استاندارد کای و همکاران (2018) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیه‌های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که معنادار بودن، در دسترس بودن و ایمنی روانشناسی نقش میانجی بین کاربرد شبکه‌های اجتماعی سازمانی با فعالیت، سازگاری و انعطاف پذیری را ایفا می‌کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - نقش میانجی اشتیاق شغلی و اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان مدارس سما استان فارس
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 1 , سال 3 , بهار 1391
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اشتیاق و اعتماد سازمانی در رابطه با فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان مدارس سما استان فارس می‌باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه معلمان مدارس سما استان فا چکیده کامل
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اشتیاق و اعتماد سازمانی در رابطه با فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان مدارس سما استان فارس می‌باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه معلمان مدارس سما استان فارس به تعداد (1025 نفر) بوده است. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر 205 نفر به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، فرهنگ سازمانی هافستد (1991)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و اشتیاق شغلی شوفلی (2003) استفاده شده است. روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه‌ها بررسی و تائید گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS21 و SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج نشان داد بین اشتیاق شغلی، اعتماد سازمانی و فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. همچنین اشتیاق شغلی و اعتماد در رابطه بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان نقش میانجی دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - بررسی نقش میانجی رهبری تحول‌گرا و سلامت روانی در رابطه بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی در مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1398
    این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی رهبری تحول‌گرا و سلامت روانی بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی در مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را مدیران و مربیان مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها حدود40 چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی رهبری تحول‌گرا و سلامت روانی بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی در مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را مدیران و مربیان مهدکودک و پیش دبستانی های استان فارس تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها حدود4000 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان نمونه 351 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب‌ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیات تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معناداری با سلامت روانی، اعتماد سازمانی، و رهبری تحول گرا دارد. همچنین سلامت روانی با اعتماد سازمانی و رهبری تحول گرا با اعتماد سازمانی نیز رابطه مثبت داشتند. از طرفی سلامت روانی و رهبری تحول گرا نقش میانجی را بین اشتیاق کارکنان و اعتماد سازمانی ایفا می کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1395
    این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه‌ی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادند که از این جامعه آماری 230 نفر به عنوان نمونه به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. برای جمع آور چکیده کامل
    این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه‌ی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادند که از این جامعه آماری 230 نفر به عنوان نمونه به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از سه پـرسش نامه‌ی عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، اشتیاق شغـلی شوفلی(2006) و تعهد سازمانی آلن و مایر(1990) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها به صورت محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. پایایی پرسشنامهی عدالت سازمانی 88/0، اشتیاق شغـلی92/0، تعهد سازمانی 88/0 بود. برای تحلیل داده‌ها در آمـار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در استنباطی از آزمون میانگین یک جامعه مستقل و آزمون مقایسه میانگین چند جامعه و یا تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد که بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد(05/0p≤). همچنین عدالت سازمانی می تواند عامل تأثیرگذار در اشتیاق شغلی اعضای هیات علمی باشد. نتایج آزمون در فرضیه دیگر بیانگر این بود که اشتیاق شغلی می تواند تعهد سازمانی اعضای هیات علمی را پیش بینی کند. بنابر این می توان چنین نتیجه گرفت که هر چه مدیران به رعایت عدالت و انصاف در دانشگاه بیشتر و بهتر توجه کند، کارکنان با شوق و تعهد بیشتر به کار می پردازند و اهداف دانشگاه به طور مؤثری تحقق می یابد. واژگان کلیدی: عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی، تعهد سازمانی پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - بررسی رابط عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی اعضای هئیت علمی دانشگاه اصفهان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1395
    این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه ی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادند که از این جامعه آماری 230 نفر به عنوان نمونه به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. برای جمع آور چکیده کامل
    این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی انجام شد. جامعه آماری را کلیه ی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان تشکیل دادند که از این جامعه آماری 230 نفر به عنوان نمونه به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از سه پـرسش نامه ی عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)، اشتیاق شغـلی شوفلی(2006) و تعهد سازمانی آلن و مایر(1990) استفاده گردید. روایی پرسش‌نامه‌ها به صورت محتوایی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. پایایی پرسش‌نامه‌ی عدالت سازمانی 88/0، اشتیاق شغـلی92/0، تعهد سازمانی 88/0 بود. برای تحلیل داده ها در آمـار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در استنباطی از آزمون میانگین یک جامعهمستقل و آزمون مقایسه میانگین چند جامعه و یا تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج این تجزیه و تحلیل نشان داد که بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد(05/0p≤). همچنین عدالت سازمانی می تواند عامل تأثیرگذار در اشتیاق شغلی اعضای هیات علمی باشد. نتایج آزمون در فرضیه دیگر بیانگر این بود که اشتیاق شغلی می تواند تعهد سازمانی اعضای هیات علمی را پیش بینی کند. بنابر این می توان چنین نتیجه گرفت که هر چه مدیران به رعایت عدالت و انصاف در دانشگاه بیشتر و بهتر توجه کند، کارکنان با شوق و تعهد بیشتر به کار می پردازند و اهداف دانشگاه به طور مؤثری تحقق می یابد. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - بررسی سطح روحیه معلمان مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان آباده
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1387
    چکیده: هدف این پژوهش بررسی سطح روحیه معلمان و دبیران مدارس آباده می‎باشد. در این راستا، سؤالاتی در قالب ابعاد دهگانه روحیه (ارتباطات مؤثر بین معلمان و مدیران، رضایت شغلی، تشریک مساعی، رفاه اقتصادی، حجم کارآموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آمو چکیده کامل
    چکیده: هدف این پژوهش بررسی سطح روحیه معلمان و دبیران مدارس آباده می‎باشد. در این راستا، سؤالاتی در قالب ابعاد دهگانه روحیه (ارتباطات مؤثر بین معلمان و مدیران، رضایت شغلی، تشریک مساعی، رفاه اقتصادی، حجم کارآموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آموزش و پرورش، خدمات و تسهیلات آموزشی و فشارهای اولیای منطقه) از نظر معلمان و دبیران و با توجه به متغیرهایی مثل جنسیت، میزان تحصیلات، سنوات خدمت و دوره تحصیلی تدوین گردید. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی وجامعه‎ی آماری این پژوهش همه‎ی معلمان و دبیران مدارس شهرستان آباده می‎باشد که با روش نمونه‎گیری طبقه‎ای متناسب با حجم تعداد 200 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‎گیری یک پرسشنامه 100 سؤالی اقتباس شده از بنتلی و ریمپل (1970) بود که به‎وسیله آن سطح روحیه معلمان اندازه‎گیری شد. در تجزیه و تحلیل داده‎ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای t تک متغیره، تحلیل واریانس چند متغیره و فریدمن) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روحیه معلمان و دبیران در ابعاد (ارتباطات، رضایت شغلی، تشریک مساعی، مسایل برنامه درسی، خدمات و تسهیلات آموزشی، حجم کار آموزشی و فشارهای اولیای منطقه) بالا و در سایر ابعاد پایین بوده است. همچنین روحیه معلمان و دبیران زن در ابعاد فوق جزو حجم کار آموزشی در مقایسه با معلمان و دبیران مرد بالاتر بوده است و از نظر سنوات خدمت علاوه بر دو بعد فوق در بعد فشارهای منطقه بر معلمان نیز تفاوت معنی‎دار بود. علاوه بر این بین سطح روحیه معلمان دوره‎های مختلف تحصیلی در ابعاد ارتباطات، حجم کار آموزشی، مسایل برنامه درسی، موقعیت اجتماعی، حمایت جامعه از آموزش و پرورش و خدمات و تسهیلات آموزشی تفاوت معنی‎دار وجود داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - تاثیر هوشمند سازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان کرج
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود، پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. بدین منظور تعداد 300 دانش آموز (150دختر و 150 پسر) از دبیرستان های شهر کرج در سال 1394 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شا چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود، پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. بدین منظور تعداد 300 دانش آموز (150دختر و 150 پسر) از دبیرستان های شهر کرج در سال 1394 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه عملکرد تحصیلی و هوشمندسازی مدارس پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی معنادار است. علاوه بر این، نتایج تحلیل مسیر نشان داد بزرگترین ضریب مسیر مربوط به تاثیر متغیر محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه ای بر میزان عملکرد تحصیلی و کوچکترین ضریب مسیر مربوط به تاثیر متغیر برقراری ارتباط یکپارچه با مدارس دیگر بر عملکرد تحصیلی می باشد. بر اساس نتایج حاصله می توان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را با استفاده از هوشمندسازی مدارس ارتقا داد. پرونده مقاله